Voor het schooljaar begint, wordt onderwijstijd gepland. In de loop van het jaar vindt soms lesuitval plaats als gevolg van ziekte, scholing van personeel of andere omstandigheden. Zodra dat het geval is, wordt als volgt gehandeld:
Ons beleid en de gang van zaken aangaande schoolverlof en verzuim zijn te vinden in ons document gang van zaken & orderegels.
Aan het begin van het jaar krijgen de leerlingen een persoonlijk lesrooster. Daarop zien ze wanneer ze welke les hebben. De schooldag is opgedeeld in lesuren. Iedere dag (behalve woensdag) wordt van 12.15 tot 12.25 uur in de klas met elkaar gegeten. Op het rooster is ook het 9e uur zichtbaar. Dit komt echter maximaal één keer per week voor leerlingen in de bovenbouw voor. Leerlingen hebben nooit negen lesuren op een dag.
1e uur 08.30 tot 09.20 uur
2e uur 09.20 tot 10.10 uur
3e uur 10.10 tot 11.00 uur
Pauze 11.00 tot 11.25 uur
4e uur 11.25 tot 12.25 uur
5e uur 12.25 tot 13.15 uur
6e uur 13.15 tot 14.05 uur
Pauze 14.05 tot 14.30 uur
7e uur 14.30 tot 15.20 uur
8e uur 15.20 tot 16.10 uur
9e uur 16.10 tot 17.00 uur
Op woensdag hebben we een aangepast rooster:
1e uur 08.30 tot 09.15 uur
2e uur 09.15 tot 10.00 uur
3e uur 10.00 tot 10.45 uur
Pauze 10.45 tot 11.10 uur
4e uur 11.10 tot 11.55 uur
5e uur 11.55 tot 12.40 uur
6e uur 12.40 tot 13.25 uur
(7e uur 13.25 tot 14.10 uur)
(8e uur 14.10 tot 14.55 uur)
Op woensdag is er een 45-minutenrooster.
De meeste leerlingen zijn niet later dan na het zesde lesuur uit.
Elk leerjaar en elk niveau heeft een eigen lessentabel. Klik hier om de lessentabellen te bekijken.
Om de informatievoorziening tussen de mentor en de andere docenten snel en makkelijk te laten verlopen, werkt Driestar-Wartburg met docententeams. Deze teams zijn verantwoordelijk voor het onderwijs én voor de zorg die we leerlingen bieden. Ze bestaan uit ongeveer vijfentwintig docenten. De adjunct-directeur geeft leiding aan een docententeam. Hij/zij is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van een team. De teamcoördinator ondersteunt de adjunct-directeur op het operationele vlak van de teamwerkzaamheden.
Het begeleiden van leerlingen door docent, mentor en teamcoördinator is een belangrijk onderdeel van ons onderwijsaanbod. We hechten veel waarde aan een goed mentoraat; de mentor is de spil in de begeleiding van de klas die hij elk jaar krijgt toegewezen. Hij is voor die klas zowel het aanspreekpunt voor ouder(s)/verzorger(s) als voor de leerlingen als voor andere betrokken docenten. Een mentor is op de hoogte van individuele omstandigheden en resultaten van zijn mentorleerlingen. Hij adviseert in samenspraak met betrokkenen over de te volgen leerwegen. Daarnaast zorgt de mentor voor een goed contact met zijn leerlingen en biedt hij een luisterend oor. Hij stimuleert de leerlingen tot een goede werkhouding en draagt bij aan een goede, veilige sfeer in de klas. Eén uur in de week is ingeruimd als mentoruur. Tijdens dit uur worden leerlingen in klassenverband of individueel begeleid.
Nieuwe brugklasleerlingen maken al in juni voorafgaand aan hun eerste schooljaar op de Guido een middag kennis met hun klas en de mentor. Tijdens die middag worden ook pasfoto’s van de nieuwe leerlingen gemaakt.
Alle ouders, waarvan er voor het eerst een kind naar de Guido de Brès komt, worden uitgenodigd voor een welkomstgesprek met twee docenten van de Guido de Brès. Deze gesprekken vinden op een avond plaats. Ouder(s)/verzorger(s) komen dan op een avond met hun kind op school om in gesprek te gaan en vragen te stellen over het reilen en zeilen op school.
In het hart van de school bevindt zich de mediatheek. Een fijne plek voor leerlingen om boeken te lenen en documentatie te zoeken voor opdrachten en projecten.
De collectie bestaat uit meer dan 16.000 boeken in verschillende talen. Samen met het docententeam wordt steeds gewerkt aan het actualiseren van de collectie. Leerlingen hebben daardoor de beschikking over zowel de klassieke werken als over de nieuwste literatuur en informatieve media. De mediatheek is maandag t/m vrijdag geopend van 08.15 uur tot 16.30 uur.
De mediatheek biedt een keur aan mogelijkheden om kennis te vergaren. Leerlingen hebben toegang tot de digitale mediatheek ‘Aura Online’ en kunnen via deze pagina online de catalogus doorzoeken, boeken reserveren en verlengen. De gratis Aura smartphone app toont de geleende boeken en waarschuwt wanneer ze ingeleverd moeten worden. Ook met de app kunnen leerlingen reserveren, verlengen en raadplegen. De Aura Online pagina geeft leerlingen toegang tot diverse databanken, zoals de Uittrekselbank en tal van andere handige websites die ondersteuning bieden bij het studeren.
Samen voor reformatorisch onderwijs in de Randstad |