Guido de Brès

Schoolplan

 

Leven uit de Bron

Vanuit ons schoolpan willen we doelgericht en samenhangend werken aan het realiseren van goed, christelijk-reformatorisch onderwijs vanuit onze gemeenschappelijke grondslag en opdracht naar de concrete onderwijspraktijk. Dit schoolplan geeft zo de koers aan voor de schoolleiding en voor het personeel. Ook geeft het aan ouders, leerlingen en externe belanghebbenden inzicht wat de school belangrijk vindt en waar de school zich mee bezig houdt. 
We geven woorden aan onze opdracht en kernwaarden. We beschrijven de onderwijskundige thema's en ambities, onze onderwijskundige visie, hoe we vormgeven aan een veilige school en welke leerlingenzorg we bieden. We verstrekken algemene informatie van de school met de verwijzing naar de wettelijk verplichte documentatie.
De schoolleiding dankt allen die bijgedragen hebben aan het tot stand komen van dit schoolplan. Het is onze diepe wens en ons dagelijkse gebed dat op onze school elke dag weer waar mag worden wat geschreven staat in Psalm 78: 4-7:

Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden des HEEREN, en Zijn sterkheid, en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft. Want Hij heeft een getuigenis opgericht in Jakob, en een wet gesteld in Israël; die Hij onzen vaderen geboden heeft, dat zij ze hun kinderen zouden bekend maken; Opdat het navolgende geslacht die weten zou, de kinderen, die geboren zouden worden; en zouden opstaan, en vertellen ze hun kinderen; En dat zij hun hoop op God zouden stellen, en Gods daden niet vergeten, maar Zijn geboden bewaren;

Onderwijsopdracht

De Scholengroep Driestar-Wartburg heeft als opdracht om leerlingen in aanraking te brengen met het ware, goede en schone in de schepping; dat wat onderzocht, gekend en gezegd is. Ook laten we hen zien hoe de gebrokenheid doorwerkt op alle levensterreinen. Het onderwijs is erop gericht dat leerlingen groeien in mogelijkheden, interesses en vermogens, zodat zij gestalte kunnen geven aan hun roeping om God te zoeken en als burger te staan in onze samenleving, in gehoorzaamheid aan en in navolging van Christus.’

Voor de locatie Guido de Brès hebben we, voortbouwend op deze opdracht, de volgende opdracht geformuleerd: Onze opdracht is het geven van goed vakinhoudelijk onderwijs, waarbij we leerlingen voorbereiden om als christen in de samenleving te staan.

Deze opdracht verduidelijken we met behulp van drie kernwoorden: belijdend, bekwaam en betrokken. Deze kernwoorden helpen ons om onze opdracht concreet te maken voor ouders en leerlingen.

Belijdend
In ons onderwijs putten we vanuit de Bijbel als de bron van waarheid en wijsheid. We streven ernaar dat onze leerlingen Christus kennen en een persoonlijke relatie met Hem ontwikkelen. Daarnaast is het onze taak om hen voor te bereiden om als christen in de samenleving te staan, waarbij ze hun geloof in praktijk kunnen brengen.

In onze samenwerking leven we vanuit vergeving en genade en zoeken we naar rechtvaardigheid. We vinden elkaar in de gereformeerde belijdenisgeschriften, die ons als gemeenschap in geloof en visie samenbinden.

Bekwaam
Wij streven ernaar goed vakinhoudelijk onderwijs te bieden, waarbij we het aanleren en toepassen van kennis centraal stellen. Het is belangrijk dat onze leerlingen niet alleen kennis verwerven, maar ook leren hoe ze deze kennis kunnen toepassen in de praktijk. We dagen hen uit om deze kennis en vaardigheden zich eigen te maken, zodat ze optimaal kunnen functioneren in onze samenleving. Tegelijkertijd blijven wij onszelf ontwikkelen en leren binnen ons vakgebied, zodat we het onderwijs dat we bieden voortdurend kunnen verbeteren.

In onze samenwerking staan we open voor de deskundigheid van anderen en maken we daar gebruik van. We beseffen dat we samen verantwoordelijk zijn voor het werk dat we doen en dragen ons deel daarvan met zorg en toewijding.

Betrokken
We streven naar actieve betrokkenheid van onze leerlingen bij hun leerproces. Dit betekent dat we onderwijs bieden waarin leerlingen niet alleen kennis verwerven, maar ook betrokken zijn bij elkaar en actief deelnemen aan de les. We kiezen ervoor om samenwerking te bevorderen in plaats van individualisme, omdat we geloven dat leren in een gezamenlijke context het meest effectief is. Daarnaast zijn we betrokken bij onze leerlingen als persoon, waarbij we hun ontwikkeling in bredere zin dan alleen het vakinhoudelijke volgen.

Onze betrokkenheid reikt verder dan de schoolmuren. We voelen ons verbonden met de lokale, nationale en internationale christelijke gemeenschap en nemen ons burgerschap serieus. Samen met de ouders voelen we ons verantwoordelijk voor de opvoeding van de leerlingen, in lijn met de doopbelofte.

In onze samenwerking met collega’s en leerlingen tonen we respect door onze waardering uit te spreken. We houden ons aan de afspraken die we maken en zorgen ervoor dat we niet over elkaar spreken, maar met elkaar. Zo bouwen we aan een gemeenschap van vertrouwen en samenwerking.

Door deze drie kernwoorden - belijdend, bekwaam en betrokken - willen we onze missie vertalen naar de dagelijkse praktijk op school. We willen leerlingen niet alleen goed onderwijs bieden, maar hen ook voorbereiden op hun rol als christen in de samenleving, met een stevig fundament in geloof, kennis en samenwerking.

Thema’s schoolplan 2025-2029

Belijdend

De school is een gemeenschap, dat stralen we ook uit in ons onderwijs.

  • Binnen de school samen stilstaan bij de Bijbel (docenten met leerlingen, leerlingen met elkaar en medewerkers onderling)’. Hieronder vallen o.a. dagopeningen, vieringen, sing-ins en Bijbelstudies.
  • Bijbellezen en het lezen van de belijdenisgeschriften, christelijke klassiekers en teksten van inspirerende gelovigen uit de kerk van alle plaatsen en tijden door alle leerlingen en docenten bevorderen.
  • Bijbelse normen en waarden het uitgangspunt laten zijn voor ons handelen heel de dag door. Hieronder valt het hebben van respect voor elkaar en tegengaan van discriminatie.
  • De Bijbelse boodschap meer zichtbaar maken in ons gebouw en indien mogelijk ook aan de buitenkant.

Bekwaam

Vaklessen zijn vensters op de Bron, bronnen en het geheel van de geschapen werkelijkheid.

  • Jaarlijks aandacht vragen voor identiteit in het vak.
  • Didactisch profiel van mavo-, havo- en vwo-leerlingen actualiseren en toetsen aan de praktijk.
  • Blijvende bezinning op AI in het onderwijs. 
  • Breed inzetten van intervisie om van en met elkaar te leren met aandacht voor facilitering en feedback geven.

Pedagogische driehoek als basis voor het onderwijs.

  • Op schrift stellen van een pedagogische visie.
  • Aandacht voor positieve groepsvorming in alle klassen.

Basisvaardigheden op orde met daarin speciale aandacht voor leesonderwijs.

  • Er voor zorgen dat de basisvaardigheden (OP0) op orde zijn. Proces en kwaliteit borgen.
  • Lezen krijgt een plaats in het curriculum van alle vakken.
  • Ontwikkelen van een visie op de plaats van creatieve vakken in ons curriculum Burgerschapsonderwijs vanuit een stevig christelijk fundament.
  • Notitie burgerschap implementeren in de praktijk van de school.

Betrokken

Mentale gezondheid bevorderen door echte aandacht.

  • Ontwikkelen van een herziene visie op het mentoraat.
  • Zorgen voor rust en structuur in de school.
  • Zorgen voor een veilige omgeving voor alle leerlingen en docenten. Hieronder valt de implementatie van Be-Loved in klas 1 – 4.
  • Leidinggevenden die substantieel meer tijd en aandacht besteden aan de mens i.p.v. de organisatie.

De scholengroep als goede werkgever voor haar medewerkers.

  • De schoolorganisatie zo optimaal mogelijk inrichten voor het geven van goed onderwijs.
  • De school is een gemeenschap: we zijn persoonlijk betrokken op elkaar, zowel informeel als via georganiseerde activiteiten.
  • Goede werkplekvoorzieningen voor alle medewerkers.

Als school present zijn in stad, dorp en samenleving.

  • Meer projecten en activiteiten ontwikkelen die meerwaarde hebben voor de wijk en de stad, met aandacht voor zichtbaarheid van de Bijbelse boodschap.

Samen voor reformatorisch onderwijs in de Randstad