Driestar Gouda havo vwo

Begeleiding en zorg

Driestar Gouda havo vwo

Begeleiding en zorg

 

Het ondersteuningsaanbod

In dit hoofdstuk staan de mogelijkheden voor het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met een ondersteuningsbehoefte beschreven. Het geeft inzicht in de mogelijkheden van de basisondersteuning, daarnaast wordt duidelijk welke extra ondersteuning er mogelijk is en van welke expertise er binnen en buiten de school gebruik gemaakt kan worden.

Het ondersteuningsaanbod is besproken met de leerling geleding van de Locatie MR. De leerlingen geven aan dat op school veel ondersteuning wordt geboden en er hulp beschikbaar is van experts op meerdere gebieden. De leerlingen zien verbetermogelijkheden voor het mentoraat. De kennis van mentoren over de beschikbare ondersteuning lijkt niet eenduidig aanwezig. De leerlingen hebben de wens dat er voor de bovenbouw een vorm van huiswerkbegeleiding beschikbaar komt. Samenvattend geven de leerlingen aan dat er voor alle leerlingen, met uiteenlopende zorgvragen, hulp beschikbaar is binnen de school. Dit sluit volgens hen ook aan bij de Bijbelse opdracht van een reformatorische school, namelijk zorgdragen voor elke leerling.

Driestar-Wartburg is onderdeel van het landelijke Reformatorisch Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (RefSVO).

Passend Onderwijsvisie
Driestar Wartburg ziet het als haar Bijbelse opdracht om, waar mogelijk, leerlingen (extra) ondersteuning te bieden. We denken dan aan leerlingen die hulp nodig hebben op sociaal emotioneel, gedragsmatig, fysiek of cognitief gebied. De ondersteuning is erop gericht de onderwijsbelemmeringen zoveel als mogelijk op te heffen. Hierbij hanteren we de lijn: regulier waar mogelijk, steun waar nodig, speciaal waar het moet. Uitgangspunt daarbij is dat onderwijs en ondersteuning maatwerk zijn. Het beschikbare ondersteuningsaanbod wordt in dit hoofdstuk weergegeven.

Basisondersteuning
De basisondersteuning vindt primair plaats door de vakdocenten in de klas. Zij bieden kwalitatief goed onderwijs, waarbij ze oog hebben voor de verschillen tussen leerlingen. In de basisondersteuning is de mentor de spil. Deze signaleert, formuleert in overleg de zorgvraag en monitort de ingezette begeleiding. Nieuwe mentoren volgen een mentoraatscursus om zich te bekwamen in deze taak. Basisondersteuning is de ondersteuning die op alle scholen binnen het samenwerkingsverband beschikbaar is voor de leerlingen. De Driestar Gouda Havo Vwo heeft het volgende aanbod in de basisondersteuning:

  • Onderwijs op maat
  • Mentoraat
  • Leerlingbespreking
  • Zorgcoördinator
  • Anti-pestcoördinator
  • Intern Zorg Overleg (IZO)
  • Orthopedagoog
  • Schoolmaatschappelijk werk (SMW)
  • Vertrouwenspersoon/klachtenfunctionaris
  • Team of afdelingscoördinator
  • Aandachtsfunctionaris Kindermishandeling
  • Jeugdondersteuning op school (JOS)
  • Medewerker Jeugd en Gezin Team (JGT)
  • Groot Zorgoverleg (GZO)
  • Decanaat
  • Hamos (huiswerk maken op school) alleen beschikbaar in de onderbouw
  • Remedial Teaching (RT)
  • Rekenspecialisten
  • Faalangsttraining
  • Training sociale vaardigheden (SOVA)
  • Samen Sterk training
  • Training Gedeeld Verdriet (rouw en echtscheiding)
  • Talentbegeleiding

Om verder in te spelen op de verschillen tussen leerlingen biedt de Driestar eveneens enkele onderwijsconcepten die extra uitdaging bieden, zoals bijvoorbeeld tweetalig onderwijs (TTO) en een gymnasium plus klas.

Extra ondersteuning

Leerlingen kunnen ondersteuningsbehoeften hebben die de basisondersteuning overstijgen. Zij kunnen in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Deze extra ondersteuning wordt ingezet na bespreking in het IZO of het ZAT. De Driestar heeft de volgende mogelijkheden van extra ondersteuning (zoals vastgelegd in het OSP Ref SVO 2022-2026):

  • Extra ondersteuning
  • Aanpassingen van gebouw, meubilair of curriculum voor leerlingen met fysieke of psychische problemen
  • Interne begeleiding (IB)
  • Talentbegeleiding (TB)
  • Trajectgroep alleen beschikbaar in de onderbouw
  • Schakelklas alleen beschikbaar in de onderbouw
  • Tops-traject
  • Drop In Drop out traject
  • Leerwerktrajecten
  • Entree-opleiding

Ondersteuningstoewijzing

Nieuwe leerlingen
Regulier: de zorgcoördinator bepaalt op basis van de aanmeldgegevens en de warme overdracht met de school van herkomst of er (extra) ondersteuningsbehoeften zijn. Indien nodig kan de zorgcoördinator voor aanvullende informatie contact opnemen met ouders, betrokken hulpverlening en anderen, om de ondersteuningsbehoeften verder duidelijk te krijgen. krijgen. Als tegemoet gekomen kan komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, dan zet de zorgcoördinator dit verder in werking. Op het moment dat er twijfels zijn of voldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, wordt er met ouders gekeken of een aanmelding voor de Schakelklas of Trajectgroep meer passend is. Als dit het geval lijkt, dan wordt de leerling daar aangemeld.

Schakelklas: de Commissie leerlingzorg schakelklas beoordeelt op basis van een dossieranalyse, overleg met ouders, basisschool en de leerling of de Schakelklas kan voorzien in de ondersteuningsvraag van de leerling. De leerling kan voor maximaal 50% van de reguliere onderwijstijd en maximaal 6 maanden deelnemen aan de Schakelklas. De inzet van de Schakelklas wordt vastgelegd in een OPP met daarbij behorende doelen. De doelen worden periodiek geëvalueerd en bijgesteld. De Schakelklas heeft een vaste docent en onderwijsassistent.

Trajectgroep: de Commissie van Toelating beoordeelt op basis van een dossieranalyse, overleg basisschool of de Trajectgroep tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Is dit het geval, dan wordt de leerling geplaatst en dragen de zorgcoördinator en de mentor zorg voor de inzet van de benodigde ondersteuning. Als de Trajectgroep niet tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoeften, wordt gekeken of er binnen het Driestar College een passende plek is voor de leerling. Zo niet, dan wordt er een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd voor de leerling en wordt er met de ouders gezocht naar een passende school voor speciaal onderwijs.

Tops-klas: deze klas start twee maal per jaar voor de duur van 13 weken. Tijdens deze periode wordt er onder begeleiding gewerkt aan inzicht in het eigen gedrag en de effecten hiervan op de omgeving. Indien nodig wordt doorverwezen naar externe hulpverlening.

Reeds ingeschreven leerlingen

De vakdocent en/of de mentor signaleert of er een ondersteuningsvraag is bij een leerling. Ook de leerling en de ouders kunnen dit bespreekbaar maken bij de mentor. De mentor bespreekt dit in het IZO. Via het IZO kan er extra ondersteuning ingezet worden. Dit wordt periodiek in het IZO geëvalueerd om te bepalen of de ondersteuning gestopt, gecontinueerd of aangepast moet worden.

Als blijkt dat voor de ontstane ondersteuningsbehoefte de schakelklas of trajectgroepen nodig zijn, dan kan een leerling ook tijdens de schoolloopbaan aangemeld worden. Dit loopt via een interne aanmeldingsprocedure (IZO) en een commissie van toelating (CvT).

Professionalisering
Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen is het van groot belang dat docenten over goede pedagogische en didactische vaardigheden beschikken. Daarmee kunnen zij onderwijs op maat bieden.

Voor docenten die een taak hebben in de ondersteuning en begeleiding worden vanuit school jaarlijks verdiepingscursussen aangeboden. De individuele scholingsbehoeften van docenten in combinatie met de behoeften van de afdeling vormen het uitgangspunt in de professionalisering. In de gesprekscyclus wordt scholing met de docenten besproken.

Samenwerking met de gemeenten

De lokale gemeenten, de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs en het MBO voeren bestuurlijk en ambtelijk Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO), waarin afspraken worden gemaakt over de samenwerking in het kader van passend onderwijs en zorg voor de jeugd. Dit is zowel vanuit de Jeugdwet als vanuit de Wet Passend onderwijs een wettelijke verplichting voor de partijen.

De Driestar is onderdeel van het samenwerkingsverband Ref SvO en neemt deel aan het OOGO Midden Holland. Het gemeenschappelijke doel van de samenwerking is om jeugdigen in een veilige en gezonde omgeving onderwijs te bieden en hen te laten opgroeien tot zelfstandige volwassenen, zodat zij naar vermogen actief deelnemen aan het sociale, economische en culturele leven.

Integraal arrangeren
De samenwerking krijgt concreet vorm in het Integraal arrangeren. Integraal arrangeren is het vroegtijdig signaleren van problematiek, het op het juiste moment betrekken van de juiste personen en het in gezamenlijkheid bedenken, maken, uitvoeren en evalueren van een passend ondersteuningsaanbod, beschreven in een gezamenlijk plan.

Indien school vermoedt dat ondersteuning/zorg rondom opgroeien of opvoeden (en dus vanuit jeugdwet) nodig is, kan in het breed overleg een individueel arrangement samengesteld worden. Dat noemen we een onderwijszorgarrangement. De contactpersoon van de gemeente denkt mee en adviseert t.a.v. de meest passende jeugdhulp/zorg.

Tijdens het overleg om te komen tot een passend onderwijszorgarrangement staat de leerling en haar ondersteuningsbehoefte centraal. Betrokken partijen bespreken nadrukkelijk wat nodig is. Vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid stellen betrokken partijen een integraal plan op, waarin zij doelen, de benodigde interventies, duur, regie/coördinatie, evaluatiemomenten en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen vastleggen. Indien helpend of noodzakelijk voor de leerling, worden hier ook de mogelijkheden tot maatwerk in de onderwijstijd uit de Variawet ingezet.

Ontwikkelagenda
Jaarlijks wordt een ontwikkelagenda opgesteld waar thema’s opgenomen zijn die óf de route naar een zorgarrangement betreffen óf meewerken aan een dekkend netwerk van passend onderwijs aanbod. De thema’s staan beschreven op basis van prioriteiten en haalbaarheid. Voor de uitwerking van de thema’s zijn werkgroepen ingericht, waarbij het onderwijs en de gemeenten samen optrekken. Centraal staat dat gemeenten en onderwijs mét elkaar samenwerken en niet tegenover elkaar staan.

Grenzen aan de ondersteuning

Het Driestar Wartburg heeft als ambitie om leerlingen die behoren tot de doelgroep passend onderwijs te bieden. In de volgende gevallen kan Driestar Wartburg echter onvoldoende tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van een leerling, als:

De maximale groepsgrootte van de zorgklas, de schakelklas en/of de trajectgroepen, Tops-klas) is overschreden;

Een leerling niet (meer) kan functioneren in de afdeling Trajectgroep en er geen uitzicht is dat dit op korte termijn wel het geval zal zijn;

Een leerling een gevaar vormt voor zichzelf of voor anderen op school;

Behandeling vanwege aanwezige problematiek voorliggend is op onderwijs;

Een leerling met extra ondersteuning niet tot leren en ontwikkeling komt en er ook geen uitzicht is dat dit op korte termijn wel het geval zal zijn;

Er, ondanks langdurige pogingen, geen overeenstemming bereikt kan worden over de aanpak van een leerling met ouder(s)/verzorger(s);

Er sprake is van langdurige demotivatie van een leerling om zich nog verder te ontwikkelen op het Driestar Wartburg;

De bekostiging van de ondersteuningsvraag niet gerealiseerd kan worden.

Als de grenzen van de ondersteuning in beeld komen, wordt dit besproken met ouder(s)/verzorger(s). Als blijkt dat de grens van de ondersteuning is bereikt, zal de school samen met ouder(s)/verzorger(s) zoeken naar passend onderwijs buiten het Driestar Wartburg. De school voldoet hiermee aan haar zorgplicht.

Samen voor reformatisch onderwijs in de randstand