De dagelijkse leiding van de school is in handen van de directeur: de heer J. Möhlmann.
Hij wordt daarin bijgestaan door de adjunct-directeuren:
De directeur en de adjunct-directeuren zijn te bereiken via het centrale nummer: 0182 - 691691.
Gouda, Ronsseplein 1
Gouda, Bleulandweg 492
Persoonsgegevens
Lopende het schooljaar ontvangen leerlingen uit de examenklassen een brief met de persoonsgegevens die bij de leerlingenadministratie bekend zijn. Als leerlingen niet voor aanvang van de centrale examens reageren, gaan we er van uit dat de gegevens juist zijn. Als er wijzigingen aangebracht moeten worden, worden de leerlingen persoonlijk op de leerlingenadministratie verwacht met een geldig identiteitsbewijs en zullen op basis van het geldige identiteitsbewijs de gegevens waar nodig worden aangepast.
Burgerservicenummer
In het kader van de wet Onderwijsnummer zijn wij verplicht om burgerservicenummers van al onze leerlingen op te nemen in de leerlingadministratie.
Foto’s
Aan het begin van het cursusjaar worden van alle leerlingen portret- en klassenfoto’s gemaakt. Van de examenklasleerlingen wordt aan het eind van hun schoolperiode een groepsfoto gemaakt.
Agenda’s
Aan het begin van het schooljaar wordt door de school een agenda aan de leerlingen van leerjaar 1 en 2 verstrekt. Leerlingen zijn verplicht deze agenda te gebruiken. Leerlingen mogen geen teksten en illustraties die in strijd zijn met de uitgangspunten van de school aan deze agenda toevoegen. Als dit toch geconstateerd wordt, kan de leerling verplicht worden een nieuwe agenda aan te schaffen.
Lestijden (onder voorbehoud)
Les 1 08.40-09.15 uur
Dagopening 09.15-09.25uur
Les 2 09.25-10.10 uur
Les 3 10.10-10.55 uur
Les 4 10.55-11.40 uur
Eetpauze 11.40-11.55 uur
Pauze 11.55-12.15 uur
Les 5 12.15-13.00 uur
Les 6 13.00-13.45 uur
Pauze 13.45-14.00 uur
Les 7 14.00-14.45 uur
Les 8 14.45-15.30 uur
Dag- en weekopeningen
Aan het begin van een nieuwe schoolweek wordt er in de aula een gezamenlijke weekopening gehouden. Op de andere dagen van de week wordt bij het begin van de lessen de dag in het lokaal geopend met bijbellezing, gebed en het zingen van een psalm. Alle leerlingen doen hier aan mee. Wij verwachten dat de leerlingen elke dag een Bijbel in de (Herziene) Statenvertaling met daarin de berijmde psalmen bij zich te hebben.
Telefoonketen
Aan het begin van het schooljaar stelt de mentor in overleg met de klas een telefoonketen samen. Deze wordt gebruikt wanneer door ziekte van een docent het eerste uur van een lesdag uitvalt.
Roosterwijzigingen
Wijzigingen in het rooster worden meegedeeld via het digitale mededelingenbord in de hal van de school. Ook zijn de roosterwijzigingen in te zien via internet: www.driestarwartburg.nl. De leerlingen zijn verplicht om regelmatig en zeker voor het naar huis gaan het mededelingenbord te raadplegen. Verzuim van lessen
door nalatigheid wordt niet als excuus aanvaard.
Kledingregels en taalgebruik
Van onze leerlingen verwachten wij dat ze zich zullen gedragen overeenkomstig bijbelse waarden en normen. Dat heeft gevolgen voor de wijze waarop jongens en meisjes zich op school kleden. Wij verwijzen u hiervoor naar het speciaal ontworpen kledinglabel. Dit treft u bij de downloads aan als bijlage. In alle gebouwen zijn voor meisjes voorzieningen getroffen, om zich om te kleden in verband met de kledingregels. Daarbij geldt dat de leerling zich bij aankomst direct omkleedt. Na het beëindigen van de lessen vertrekt de leerling na het omkleden zo spoedig mogelijk.
Het bovengenoemde uitgangspunt geldt ook voor het taalgebruik. We verwachten van onze leerlingen dat ze niet vloeken en geen schuttingtaal of andere ongewenste krachttermen gebruiken.
Mobiele telefoons
De mobiele telefoon of andere smartwear is thuis of in de kluis Op het hele schoolterrein zowel binnen de school als buiten op het plein draag je geen smartwear bij je. Uitzondering: je hebt de smartwear alleen in je zak of tas als je naar de school toekomt of weer weggaat.
Roken
Driestar Gouda is een rookvrije school. Overtreding van deze regel zal worden gestraft.
Schoolvideobegeleiding
Op de school vindt schoolvideobegeleiding plaats om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerlingen. Overeenkomstig de geldende beroepscode worden in de klas gemaakte videobeelden niet zonder toestemming aan anderen getoond. Als deze methodiek wordt ingezet voor specifieke begeleidingsvragen van één of meer leerlingen, worden de ouder(s)/ verzorger(s) hiervan in kennis gesteld en om toestemming gevraagd.
Gymlessen en waardevolle spullen
Leerlingen moeten waardevolle spullen tijdens de gymles in hun kluisje doen. Dit geldt zowel voor de lessen binnen de school als buiten de school. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade.
Mediatheken en Open Leercentrum
In de mediatheek in gebouw Alfa kunnen leerlingen uit het hele vmbo en uit de onderbouw havo en vwo boeken lenen. Leerlingen van het vmbo kunnen hier ook gebruik maken van computerwerkplekken. De leerlingen van de bovenbouw havo en vwo kunnen boeken lenen in de mediatheek in gebouw Zèta. Hier zijn ook computerwerkplekken voor deze leerlingen. Het Open Leercentrum in gebouw Bèta heeft computerwerkplekken voor de leerlingen van de onderbouw havo en vwo.
Verhuur kluisjes
Elke leerling heeft een kluisje om kleding, helmen en andere waardevolle spullen op te bergen. Tijdens de zomervakantie mag niets in de kluisjes worden achtergelaten. De directie is bevoegd de kluisjes in te zien.
De gezonde school
Aan de orde komen onderwerpen als roken, alcohol, drugs, budgetbeheer en gokken.
GGD
Als uw kind hoofdluis of een besmettelijke ziekte heeft, stellen wij het op prijs dat de ouders de school hiervan op de hoogte brengen. Indien nodig kunnen wij overleggen met de GGD hoe te handelen.
Onderwijstijd
Een schooldag begint doorgaans om 8.00 uur. In verband met begeleidingsafspraken of terugkomregelingen moet er rekening mee gehouden worden dat een schooldag tot 16.30 uur kan duren. Dit geldt voor iedere leerling. Vóór dit tijdstip kan een leerling dus geen verplichtingen aangaan!
In de praktijk van het dagelijkse schoolleven kan het door allerlei oorzaken voorkomen dat er lessen uitvallen. Het Ministerie van Onderwijs heeft richtlijnen gegeven over de onderwijstijd van leerlingen. Onze school voldoet aan deze richtlijnen. Zo zijn er afspraken gemaakt om de lesuitval zoveel als mogelijk is te beperken. Lesuitval door vergaderingen of bijscholing wordt zoveel mogelijk voorkomen door dit aan het eind van de lesdag plaats te laten vinden. Bij ziekte of bijzonder verlof van docenten worden de lessen waar mogelijk verplaatst of vervangen. In alle leerjaren zijn de lessentabellen zo geprogrammeerd, dat er een buffer is om eventueel niet gegeven lessen te kunnen compenseren.
Absentmeldingen
Als een leerling door ziekte niet in staat is de lessen bij te wonen, dient de ouder/verzorger van deze leerling telefonisch of via de website, Somtoday of telefonisch een absentmelding te doen bij de administratie van de school. Dit dient bij voorkeur voor 08.00 uur te gebeuren. Stel indien nodig ook een medeleerling op de hoogte. Als een leerling zonder bericht afwezig is, zal de verzuimcoördinator contact zoeken met de ouder(s)/verzorger(s) van de leerling.
Andere redenen van verzuim
Andere redenen van verzuim (bijvoorbeeld een huwelijk in de familie) kunnen ook aan de orde zijn. In zulke gevallen moet er tijdig per e-mail schriftelijk toestemming gevraagd worden voor afwezigheid aan de afdelingsleider van uw zoon of dochter.
Luxeverzuim
Onder luxeverzuim verstaan we het verlof dat leerlingen nemen om met hun ouders op vakantie te gaan buiten de vastgestelde schoolvakanties. Onze school kan hier geen medewerking aan verlenen.
Voor vakanties buiten de reguliere schoolvakanties wordt geen toestemming gegeven. In dergelijke gevallen zijn wij verplicht om melding te maken bij de leerplichtambtenaar. Dit kan leiden tot verdere stappen, zoals het opmaken van een proces-verbaal door de leerplichtambtenaar.
Er is slechts één uitzondering op deze regel: wanneer door de specifieke aard van het werk van de ouders het onmogelijk is om tijdens een van de schoolvakanties op vakantie te gaan. Deze uitzondering geldt echter niet voor de eerste twee weken na de zomervakantie.
Indien een leerling zonder toestemming van de directie verzuimt voor een vakantie (zoals een weekendje weg) onder schooltijd, dan is de school verplicht om hiervan melding te doen bij de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar zal vervolgens een proces-verbaal opmaken. In dergelijke gevallen kan het Openbaar Ministerie een boete opleggen van €100 per kind per dag of dagdeel. Bij herhaald verzuim kan een dagvaarding volgen, en moet u voor de rechter verschijnen.
De uitzondering waarbij extra verlof mag worden aangevraagd, is wanneer de aard van het beroep van een van de ouders ervoor zorgt dat het gezin niet ten minste twee weken tijdens de zomervakantie op vakantie kan. In dat geval kan eenmaal per jaar verlof worden aangevraagd voor maximaal tien dagen. Dit verlof mag echter niet vallen in de eerste twee weken van het schooljaar. De aanvraag moet minimaal zes weken van tevoren worden ingediend bij de school.
Ziekmelding tijdens schooldag
Als een leerling tijdens de dag op school ziek wordt, meldt hij/zij zich bij de verzuimcoördinator van zijn/haar afdeling. Die beoordeelt of de leerling naar huis mag. Als de verzuimcoördinator toestemming geeft, wordt zo mogelijk eerst contact opgenomen met thuis.
Spijbelaars en telaatkomers naar Halt
Spijbelen en vaak te laat komen hebben negatieve gevolgen voor de schoolloopbaan van jongeren. Daarom worden spijbelen en te laat komen steeds strenger en vooral vroeger aangepakt. Een beginnende spijbelaar die regelmatig te laat komt, kan van de leerplichtambtenaar een proces-verbaal krijgen en doorgestuurd worden naar Halt. Bij 90 uur verzuim en meer moet de school dit melden bij de leerplichtambtenaar en de schoolverpleegkundige.
Lessen lichamelijke opvoeding
Indien een leerling de lessen lichamelijke opvoeding niet kan volgen, wordt in overleg met de vakdocent en de afdelingscoördinator bepaald welke vervangende opdracht(en) de leerling tijdens deze lessen moet verrichten.
Jaarovergang
Hier vindt u alle informatie rondom taken, herkansingen en mogelijkheden van beroep bij de overgangsvergaderingen.
Contacten over leerprestaties
De school onderhoudt met de ouders/verzorgers contacten op de volgende manieren:
Overgangsbeslissing
Aan het eind van ieder cursusjaar neemt de docentenvergadering voor iedere leerling een overgangsbeslissing. Alleen in bijzondere gevallen kan de vergadering besluiten deze beslissing uit te stellen. De docentenvergadering neemt de overgangsbeslissingen op grond van de cijfers op het eindrapport en op basis van de vastgestelde overgangsnormen. De overgangsnormen vindt u als bijlage 7 bij downloads.
Besluiten
De docentenvergadering kan de volgende besluiten nemen: Een leerling wordt
Een taak
Een taak wordt gegeven als een leerling onvoldoende inzet heeft getoond bij het vak godsdienst. De taak moet op de eerste of tweede schooldag van het nieuwe cursusjaar worden ingeleverd. Als de taak onvoldoende of niet in orde is, moet die onder schooltijd alsnog voldoende worden gemaakt. Als dat is gebeurd, is de bevordering definitief. Als dat in de derde schoolweek nog niet heeft plaats gevonden, wordt aan deze leerling de toegang tot het bedoelde schooljaar definitief ontzegd.
Overige aspecten
Bij de andere afdelingen zijn bij een overgang naar een hoger of lager niveau de prestaties, uitgedrukt in cijfers, cruciaal. De behaalde cijfers zijn zichtbaar op het leerlingenportaal. Naast de cijfers kunnen ook de volgende aspecten meegewogen worden:
Voortschrijdend gemiddelde
Het schooljaar bestaat uit 3 perioden. Iedere periode wordt afgesloten met een voortgangsbespreking en een voortgangsrapport.
Er is sprake van een voortschrijdend gemiddelde. Alle gedurende het jaar behaalde resultaten wegen mee in het eindrapport. Er kunnen bijzondere omstandigheden aan de orde zijn. Bijvoorbeeld als een leerling veel ziek is geweest of tussentijds is overgeplaatst. In zulke gevallen kan de docentenvergadering beslissen dat alleen de cijfers van een deel van het jaar meetellen voor het eindrapport. Bijvoorbeeld kan dat gaan om de cijfers die behaald zijn na de overplaatsing naar een ander niveau.
De docentenvergadering stelt het voortgangsrapport vast. Dat is een tussentijds rapport op basis van alle cijfers die tot op dat moment behaald zijn. Deze cijfers worden rekenkundig afgerond op één decimaal. De eindrapportcijfers zijn in hele getallen.
Op- en afstroom
Het schoolbeleid is erop gericht om niveauveranderingen tot een minimum te beperken. Bij op- en afstroom vervallen alle eerder behaalde cijfers.
Tussentijdse overplaatsing
Naar een hoger niveau vindt deze alleen plaats bij het eerste voortgangsrapport. Hierbij worden de volgende criteria gebruikt:
In alle gevallen geldt dat de tussentijdse overplaatsing alleen mogelijk is als er ruimte is in de ontvangende klas. Aan het eind van een cursusjaar is het mogelijk om op grond van de resultaten van niveau te wisselen. In april/mei wordt daarover een advies gegeven.
Godsdienst
Voor het vak godsdienst geldt artikel zes van het schoolreglement: als voor het vak godsdienst geen voldoende eindcijfer wordt behaald, wordt een leerling niet geplaatst in het volgende cursusjaar. Het maakt hier niet uit of het gaat om een voortzetting van de studie in dezelfde of in een andere leerweg. Bepalend is het gemiddelde jaarcijfer. Leerlingen die een onvoldoende voor godsdienst hebben, maar voor de andere vakken wel voldoen aan de overgangsnormen krijgen de mogelijkheid een voor het vak godsdienst te maken.
Mogelijkheid van beroep bij overgangsbeslissingen
Leerlingen en ouders/verzorgers hebben de mogelijkheid om in beroep te gaan als ze een bezwaar hebben tegen een overgangsbeslissing. Dat kan alleen als voldaan wordt aan de volgende criteria:
Samen voor reformatisch onderwijs in de randstand |