Driestar Lekkerkerk

Begeleiding en zorg

Op deze pagina:
  • Begeleiding en zorg

 

Driestar Lekkerkerk

Begeleiding en zorg

 

Binnen onze school geldt als basisondersteuning:

Het mentoraat
Iedere klas heeft een eigen mentor. Deze is verantwoordelijk voor begeleiding van iedere leerling in de groep. Hij/zij is het eerste aanspreekpunt voor de ouder(s)/verzorger(s).

De zorgcoördinator
De zorgcoördinator regelt alle (extra) ondersteuning die de leerling nodig heeft en houdt hier toezicht op. De zorgcoördinator is mevrouw T.T. Roskam-Bosland, e-mail ttroskam@driestarwartburg.nl.

Het intern zorgoverleg (IZO)
Dit wordt gevormd door de zorgcoördinator, de mentor en teamcoördinator van de leerling, de orthopedagoog en de schoolmaatschappelijk werkende (smw). Zij bespreken de mogelijkheden die leiden tot het opheffen van belemmerende factoren in de ontwikkeling en bij het leren van de leerling.

De orthopedagoog
De leerling kan op advies van het IZO begeleidingsgesprekken krijgen met de orthopedagoog als er sprake is van persoonlijkheidsproblematiek.

De staffunctionaris leerlingenzorg
De staffunctionaris denkt mee, adviseert en ondersteunt bij complexe zorgvragen binnen de school. 

De schoolmaatschappelijk werkende (smw)
De smw’er voert begeleidingsgesprekken als de oorzaak van de belemmeringen in de omgeving van de leerling ligt.

De vertrouwenspersoon 
Als de leerling een klacht heeft met betrekking tot van agressie & geweld, seksuele intimidatie, ongewenste intimiteiten, pesten of discriminatie, kan hij ondersteund worden door de vertrouwenspersoon. Ook als een leerling in vertrouwen met iemand wil spreken, is de vertrouwenspersoon beschikbaar voor een gesprek. De vertrouwenspersonen zijn:  

  • mevrouw C. Brinkman-van der Kolk, cbrinkman@driestarwartburg.nl
  • de heer  A.D. van Doorn, advandoorn@driestarwartburg.nl

Anti-pestcoördinator
De anti-pestcoördinator geeft sturing aan het anti-pestbeleid en ziet toe op de naleving ervan. De anti-pestcoördinator is:

  • de heer . D. Brinkman, dbrinkman@driestarwartburg.nl

Het zorgadviesteam (ZAT)
Als de ondersteuningsvraag van de leerling meer is dan het IZO kan bieden, wordt het ZAT ingeschakeld. Dat bestaat uit het intern zorgoverleg, aangevuld met een leerplichtambtenaar, een lid van het sociaal team en een jeugdverpleegkundige van de GGD. Voor bespreking in dit team deskundigen wordt toestemming aan de ouders/verzorgers gevraagd. Het ZAT kan externe hulp adviseren. Hulp door deze instanties geboden, valt buiten de verantwoordelijkheid van de school, hoewel samenwerking met de betreffende instanties de leerling ten goede zal komen.

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
In nauwe samenwerking met de school is er door lokale gemeenten laagdrempelige en preventieve hulpverlening op school beschikbaar gesteld. Deze hulp is het best vergelijkbaar met schoolmaatschappelijk werk. Deze ondersteuning kan via het IZO worden ingezet. Ook de jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen van de GGD maken onderdeel uit van CJG. Deze doen onderzoek in het kader van gezondheid en preventie en adviseren over de  ondersteuning van de leerling.

De decaan
Bij de keuze van een profiel, leerweg, beroep of vervolgopleiding worden leerlingen en mentoren bijgestaan door de decaan van school.

  • Decaan: de heer J. Huisman, jhuisman@driestarwartburg.nl

Huiswerkbegeleiding
Leerlingen die problemen hebben met het maken van huiswerk kunnen op advies van de rapportenvergadering of het IZO gebruik maken van huiswerkbegeleiding op school als zij en de ouders/verzorgers hiervoor gemotiveerd zijn.

Remedial teachers
Ondersteuning bij dyslexie en screening van mogelijke dyslexie vinden plaats door onze remedial teachers die hiervoor opgeleid zijn. Er wordt gewerkt met het landelijk geldende protocol. De begeleiding van leerlingen met dyscalculie wordt ook door een remedial teacher ter hand genomen. Zie voor meer informatie bij de reglementen en protocollen.

Dyscalculie
Ondersteuning bij dyscalculie wordt gedaan door de reken-/wiskundedocent en/of de rekenspecialist. Zij werken met het dyscalculieprotocol.

Faalangsttraining
Leerlingen die faalangst hebben, kunnen een training faalangstreductie volgen.

Training Sociale Vaardigheden
Om leerlingen sociaal vaardiger te maken, kunnen leerlingen de cursus SOVA volgen in klas 1 of 2.

Extra ondersteuning
Leerlingen die ondersteuningsbehoeften hebben die al de genoemde vormen overstijgen, kunnen in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Deze extra ondersteuning wordt ingezet na bespreking in het IZO of ZAT. Mogelijke extra ondersteuning:

  • Aanpassingen van gebouw, meubilair of curriculum voor leerlingen met fysieke of psychische problemen;
  • Het toekennen van een Intern Begeleider (IB’er). IB’ers begeleiden leerlingen met leerproblemen en/of sociaal-emotionele problemen. Daarbij adviseren en/of coachen ze waar nodig leraren en mentoren bij de opvang en begeleiding van deze leerlingen. De IB’ers schrijven een ontwikkelingsperspectief voor de leerlingen die ze structureel begeleiden. Daarover vindt overleg plaats met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) van de leerling, de mentor van de leerling en eventuele andere (externe) hulpverleners.
  • Plaatsing in een van de trajectgroepen of de Integratieklas. In deze groepen worden leerlingen geplaatst die dermate door hun leer-, gedrags- en/of ontwikkelingsproblematiek gehinderd worden, waardoor (volledige) plaatsing in een reguliere klas niet haalbaar is. Het motto daarbij is ‘speciaal waar het moet, regulier waar het kan’.
  • Een tijdelijke plaatsing in de TOPS-klas (te Gouda), omdat motivatie en/of gedragsproblemen het leerproces of de klassensituatie ontoelaatbaar beïnvloeden.
    De TOPS-klas is een tijdelijke voorziening die bedoeld is voor onder andere:
  • Leerlingen die door hun gedrag niet meer te handhaven zijn in de klas.
  • Leerlingen die in principe geen vastgestelde gedragsstoornis hebben, maar wel gedragsproblemen vertonen.
  • Leerlingen die gemotiveerd zijn voor een reguliere schoolopleiding en willen werken aan een terugkeer naar de oude setting of een andere onderwijsvorm.

Zorgloket
Het zorgloket is een flexibel team van experts onder leiding van de staffunctionaris leerlingenzorg, dat meedenkt, adviseert en ondersteunt bij complexe zorgvragen binnen de school. Aanmeldingen kunnen worden gedaan bij de staffunctionaris leerlingenzorg.

Cluster 1 en 2
Leerlingen die begeleiding nodig hebben omdat ze doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn, kunnen extra ondersteuning op school krijgen vanuit gespecialiseerde instituten. Waar mogelijk zal de school de nodige begeleiding zelf organiseren al dan niet samen met de gespecialiseerde instituten.

Eleos
Enkele momenten per week voeren medewerkers van Eleos op de scholen van Driestar-Wartburg gesprekken met leerlingen die via hen gespecialiseerde GGZ-begeleiding hebben. Inzet van deze ondersteuning verloopt niet via school.

Vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld
Bij vermoedens van kindermishandeling/huiselijk geweld zijn beroepskrachten in het onderwijs verplicht te werken met een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Scholengroep Driestar-Wartburg handelt overeenkomstig deze landelijke meldcode. Om die reden heeft de school een protocol Vermoeden kindermishandeling en huiselijk geweld samengesteld.

Schoolondersteuningsprofiel
Zo heeft de school een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. In dit document verwoordt de school wat zij biedt aan passend onderwijs en wat daarbij de grenzen zijn.

 

 

Samen voor reformatisch onderwijs in de randstand