Directie
De dagelijkse leiding van de school is in handen van de directeur: Dhr. J.R. van den Belt.
Hij wordt daarin bijgestaan door de adjunct-directeuren:
De directeur en de adjunct-directeuren zijn te bereiken op het centrale nummer: 0180-446999.
Burgerservicenummer
In het kader van de wet Onderwijsnummer zijn wij verplicht om burgerservicenummers van al onze leerlingen op te nemen in de leerlingadministratie.
Foto’s
Aan het begin van het cursusjaar worden van alle leerlingen portret- en klassenfoto’s gemaakt. Van de examenklasleerlingen wordt aan het eind van hun schoolperiode een groepsfoto gemaakt.
Lestijden (onder voorbehoud)
08.10 – 09.05 uur les 1
09.05 – 09.50 uur les 2
09.50 – 10.10 uur pauze
10.10 – 10.55 uur les 3
10.55 – 11.40 uur les 4
11.40 – 11.55 uur (eten in de klas)
11.55 – 12.10 uur pauze
12.10 – 12.55 uur les 5
12.55 – 13.40 uur les 6
13.40 – 13.55 uur pauze
13.55 – 14.40 uur les 7
14.40 – 15.25 uur les 8
15.25 – 16.10 uur les 9
Dagopeningen
Op alle dagen van de week wordt aan het begin van de lessen de dag in het lokaal geopend met Bijbellezing, gebed en het zingen van een psalm. Alle leerlingen doen hier aan mee. Daarom is het verplicht om iedere dag een Bijbel in de (Herziene) Statenvertaling met daarin de berijmde psalmen bij zich te hebben.
Roosterwijzigingen
Wijzigingen in het rooster worden meegedeeld via het digitale mededelingenbord in de hal van de school. Ook zijn de roosterwijzigingen in te zien via www.driestarwartburg.nl.zportal.nl of via de webapp van Zermelo. De leerlingen zijn verplicht om regelmatig en zeker aan het begin van de dag hun rooster in Zermelo te bekijken. Verzuim van lessen door nalatigheid wordt niet als excuus aanvaard.
Kledingregels en taalgebruik
Van onze leerlingen verwachten wij dat ze zich zullen gedragen overeenkomstig Bijbelse waarden en normen. Dat heeft gevolgen voor de wijze waarop jongens en meisjes zich op school kleden. Wij verwijzen u hiervoor naar het speciaal ontworpen kledinglabel. Dit treft u bij de reglementen en protocollen aan als bijlage. In het gebouw zijn voor meisjes voorzieningen getroffen, om zich om te kleden in verband met de kledingregels. Daarbij geldt dat de leerling zich bij aankomst direct omkleedt. Na het beëindigen van de lessen vertrekt de leerling na het omkleden zo spoedig mogelijk.
Het bovengenoemde uitgangspunt geldt ook voor het taalgebruik. We verwachten van onze leerlingen dat ze niet vloeken en geen schuttingtaal of andere ongewenste krachttermen gebruiken.
Telefoon en smartwatch: thuis of in de kluis
De mobiele telefoon en de smartwatch zijn niet toegestaan in de school en op het schoolterrein. Als de leerling een telefoon of smartwatch meeneemt naar school, dan bergt hij/zij deze direct bij aankomst op in het kluisje of een daartoe bestemde locker. Uitsluitend bij excursies (of na toestemming van de directie) is het gebruik van een mobiele telefoon toegestaan.
Bij overtreding van deze schoolregel wordt de telefoon door de medewerker in beslag genomen en ingeleverd bij het Open Leercentrum. Na één lesuur nakomen, waarin de leerling werkt aan zijn of haar schoolwerk, wordt de telefoon teruggegeven.
Van onze medewerkers verwachten wij dat zij de telefoon in het bijzijn van de leerlingen uitsluitend gebruiken voor gebruik van de interne onderwijskundige applicaties.
Het dragen van een geluidsdrager (geluidsbox en oortjes) is eveneens verboden. Het maken van (digitale) opnames bijvoorbeeld met een mobiele telefoon, is in school niet toegestaan. Publicatie van (digitale) foto’s zonder toestemming van betrokkenen is eveneens niet toegestaan.
Roken en vapen
Het is verboden in de school en op het schoolterrein te roken of te vapen. Driestar Lekkerkerk is een rookvrije school. Overtreding van deze regel straffen we streng.
Schoolvideobegeleiding
Op de school vindt schoolvideobegeleiding plaats om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerlingen. Overeenkomstig de geldende beroepscode worden in de klas gemaakte videobeelden niet zonder toestemming aan anderen getoond. Als deze methodiek wordt ingezet voor specifieke begeleidingsvragen van één of meer leerlingen, worden de ouder(s)/ verzorger(s) hiervan in kennis gesteld en om toestemming gevraagd.
Gymlessen en waardevolle spullen
Leerlingen moeten waardevolle spullen tijdens de gymles in hun kluisje doen. Dit geldt zowel voor de lessen binnen de school als buiten de school. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade.
Open Leercentrum
In het Open Leercentrum (OLC) kunnen leerlingen boeken lenen. Leerlingen kunnen hier ook gebruik maken van computerwerkplekken.
Verhuur kluisjes
Elke leerling kan een kluisje huren om kleding, helmen en andere waardevolle spullen op te bergen. Tijdens de zomervakantie mag niets in de kluisjes worden achtergelaten. De directie is bevoegd de kluisjes in te zien.
De gezonde school
Tijdens de lessen of in een activiteitenweek komen onderwerpen aan de orde als roken, alcohol, drugs, budgetbeheer en gokken.
GGD
Als de leerling hoofdluis of een besmettelijke ziekte heeft, stellen wij het op prijs dat de ouders de school hiervan op de hoogte brengen. Indien nodig kunnen wij overleggen met de GGD hoe te handelen.
Onderwijstijd
Een schooldag begint doorgaans om 08.10 uur. Vanwege begeleidingsafspraken of terugkomregelingen moet er rekening mee gehouden worden dat een schooldag tot 16.30 uur kan duren. Dit geldt voor iedere leerling. Vóór dit tijdstip kan een leerling dus geen verplichtingen aangaan!
In de praktijk van het dagelijkse schoolleven kan het door allerlei oorzaken voorkomen dat er lessen uitvallen. Het Ministerie van Onderwijs heeft richtlijnen gegeven voor de onderwijstijd van leerlingen. Onze school voldoet aan deze richtlijnen. Zo zijn er afspraken gemaakt om de lesuitval zoveel mogelijk te beperken. Lesuitval door vergaderingen of bijscholing wordt zoveel mogelijk voorkomen door dit aan het begin of eind van de lesdag plaats te laten vinden. Bij ziekte of bijzonder verlof van docenten worden de lessen waar mogelijk verplaatst of vervangen. In alle leerjaren zijn de lessentabellen zo geprogrammeerd, dat er een buffer is om eventueel niet gegeven lessen te kunnen compenseren.
Absentmeldingen
Als een leerling door ziekte niet in staat is de lessen bij te wonen, dient de ouder/verzorger van deze leerling digitaal of telefonisch een absentmelding te doen bij de school. Dit dient bij voorkeur voor 08.00 uur te gebeuren. Stel indien nodig ook een medeleerling op de hoogte. Als een leerling zonder bericht afwezig is, zal de verzuimcoördinator contact zoeken met de ouder(s)/verzorger(s) van de leerling.
Andere redenen van verzuim
Andere redenen van verzuim (bijvoorbeeld een huwelijk in de familie) kunnen voorkomen. In zulke gevallen moet er tijdig per e-mail schriftelijk toestemming gevraagd worden voor afwezigheid aan de teamcoördinator van uw zoon of dochter.
Ziekmelding tijdens schooldag
Als een leerling tijdens de dag op school ziek wordt, meldt hij/zij zich bij de verzuimcoördinator van zijn/haar afdeling. Die beoordeelt of de leerling naar huis mag. Als de verzuimcoördinator toestemming geeft, wordt zo mogelijk eerst contact opgenomen met thuis.
Luxe verzuim
Overeenkomstig de richtlijnen van het Ministerie van Onderwijs geven wij geen vrij voor bijvoorbeeld:
Als ouders hun kind(eren), zonder toestemming van de schooldirectie, laten verzuimen om onder schooltijd op vakantie te gaan, is de directie verplicht hiervan melding te doen bij de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar maakt hierna proces-verbaal op. Het Openbaar Ministerie legt hiervoor een geldboete van € 100 per kind per dag of dagdeel op. Indien er eerder proces-verbaal voor luxe verzuim is opgemaakt, zult u gedagvaard worden om voor de rechter te verschijnen.
Er is één uitzondering, waarbij extra vrij gegeven mag worden. Dat is wanneer door de specifieke aard van het beroep van één van de ouders het gezin niet tenminste twee weken tijdens de zomervakantie op vakantie kan. In dat geval mag eenmaal per jaar voor ten hoogste tien dagen vrij worden gegeven. Deze dagen mogen echter niet in de eerste twee weken van een schooljaar vallen. Een aanvraag hiervoor moet minstens zes weken van tevoren zijn ingediend bij de school via het e-mailadres infolekkerkerk@driestarwartburg.nl .
Spijbelaars en telaatkomers naar Halt
Spijbelen en/of vaak te laat komen heeft negatieve gevolgen voor de schoolloopbaan van jongeren. Daarom worden spijbelen en/of te laat komen steeds strenger en vooral vroeger aangepakt. Een beginnende spijbelaar die regelmatig te laat komt, kan van de leerplichtambtenaar een proces-verbaal krijgen en doorgestuurd worden naar Halt. Bij 90 uur of meer verzuim moet de school dit melden bij de leerplichtambtenaar en de schoolverpleegkundige.
Lessen lichamelijke opvoeding
Als een leerling de lessen lichamelijke opvoeding niet kan volgen, wordt in overleg met de vakdocent en de teamcoördinator bepaald welke vervangende opdracht(en) de leerling tijdens deze lessen moet verrichten.
Rapportage
De leerstof die leerlingen krijgen, wordt ingedeeld in drie afgeronde perioden. Ongeveer twee weken na afloop van een periode, krijgen de leerlingen hun rapport. Ouders kunnen de cijfers van hun kinderen inzien op het ouderportaal. Zo kunnen ouder(s)/verzorger(s) de vorderingen van hun kind(eren) volgen.
Toetsingsmogelijkheden
We hebben de volgende mogelijkheden om de kennis van leerlingen te toetsen:
Afspraken
Leerlingen hebben per schooldag in principe maximaal twee kleine toetsen of één grote toets (uitzondering hierop zijn gymnasiumleerlingen en leerlingen in de bovenbouw, bij deze leerlingen mogen maximaal drie toetsen per dag afgenomen worden, waarvan twee grote toetsen).
Als een leerling ziek is en daardoor een proefwerk, schoolexamen of centraal examen niet kan maken, moet er zo spoedig mogelijk contact worden opgenomen met de schoolleiding om hierover afspraken te maken.
Cito-toetsen
In de leerjaren 1 en 2 worden de toetsen van het Cito Volgsysteem afgenomen. Deze toetsen geven een beeld van de ontwikkeling van de leerling in de klassen 1 en 2 bij de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. Deze ontwikkeling wordt ook vastgelegd. De uitslag van de toetsen wordt altijd aan de ouders meegedeeld. De uitslag zal bij de overgang naar een volgend cursusjaar meewegen in het advies. Voor de overgangsregeling zie de overgangsnormen.
Contacten over leerprestaties
De school onderhoudt met de ouders/verzorgers contacten op de volgende manieren:
Aan het eind van ieder cursusjaar neemt de docentenvergadering voor iedere leerling een overgansbesluit. Alleen in bijzondere gevallen kan de vergadering besluiten deze beslissing uit te stellen. De docentenvergadering neemt de overgangsbeslissingen op grond van de cijfers op het eindrapport en op basis van de vastgestelde overgangsnormen. De overgangsnormen vindt u bij de reglementen en protocollen.
Besluiten
De docentenvergadering kan de volgende besluiten nemen: Een leerling wordt
Een taak
Een taak wordt gegeven als een leerling onvoldoende inzet heeft getoond. De taak moet op de eerste of tweede schooldag van het nieuwe cursusjaar worden ingeleverd. Als de taak onvoldoende afgerond is, moet die onder schooltijd alsnog voldoende worden gemaakt. Als dat is gebeurd, is de bevordering definitief. Als in de derde schoolweek de taak niet (met een) voldoende is afgerond, wordt aan deze leerling de toegang tot het bedoelde schooljaar definitief ontzegd.
Een herkansing
Als een leerling binnen de bespreekmarge valt, kan de docentenvergadering besluiten een herkansing te geven. De herkansing omvat de stof van een bepaalde periode. De docentenvergadering bepaalt welk cijfer de leerling voor deze herkansing minimaal moet halen. De herkansingen vinden plaats voor de zomervakantie of op de eerste dag van het nieuwe schooljaar. Als de gemaakte herkansing niet voldoet aan de vooraf gestelde normen, wordt de leerling niet bevorderd naar een hoger leerjaar.
Overige aspecten
Bij een overgang naar een hoger of lager niveau zijn de prestaties, uitgedrukt in cijfers, cruciaal. De behaalde cijfers zijn zichtbaar op het leerlingen- en ouderportaal. Naast de cijfers kunnen ook de volgende aspecten meegewogen worden:
Het schooljaar bestaat uit drie perioden. Iedere periode wordt afgesloten met een rapport. Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van de cijfers van drie rapporten. Er kunnen bijzondere omstandigheden zijn, bijvoorbeeld als een leerling veel ziek geweest is of tussentijds is overgeplaatst. In zulke gevallen kan de docentenvergadering besluiten dat bepaalde rapporten meetellen voor het eindcijfer, of bij een tussentijdse overplaatsing, door alleen de cijfers die na de overplaatsing gehaald zijn mee te tellen. Het programma SOM stelt de rapportcijfers en ook de cijfers op het eindrapport vast. Deze cijfers zijn rekenkundig afgerond op één decimaal. De eindrapportcijfers zijn in hele getallen.
Bij de berekening van de cijfers voor het eindrapport wordt uitgegaan van de niet afgeronde rapportcijfers van de drie rapporten. Daarbij wordt de volgende weging toegepast: 1-1-1
Cijferberekening
Alle drie rapporten wegen even zwaar mee voor de overgang.
Op- en afstroom
Het schoolbeleid is er op gericht om opstroom (naar een hoger niveau) waar mogelijk toe te staan en afstroom (naar een lager niveau) tot een minimum te beperken. Bij tussentijdse op- en afstroom vervallen alle eerder behaalde cijfers.
Tussentijdse overplaatsing
Tussentijdse overplaatsing naar een hoger niveau vindt alleen plaats bij het eerste rapport. Hierbij worden de volgende criteria gebruikt:
De mening van de docenten over de capaciteiten en vaardigheden van de leerling;
Tussentijdse overplaatsing naar een lager niveau kan plaatsvinden bij zowel het eerste als het tweede rapport. Hierop zijn uitzonderingen:
In alle gevallen geldt dat de tussentijdse overplaatsing alleen mogelijk is als er ruimte is in de ontvangende klas. Aan het eind van een cursusjaar is het mogelijk om op grond van de resultaten van niveau te wisselen. In april/mei wordt daarover een advies gegeven.
Godsdienst
Voor het vak godsdienst geldt artikel zes van het schoolreglement: Als het eindcijfer voor het vak godsdienst niet voldoende is, wordt een leerling niet geplaatst in het volgende cursusjaar. Het maakt hier niet uit of het gaat om een voortzetting van de studie in dezelfde of in een andere leerweg. Bepalend is het gemiddelde jaarcijfer. Leerlingen die een onvoldoende voor godsdienst hebben, maar voor de andere vakken wel voldoen aan de overgangsnormen krijgen de mogelijkheid een herkansing voor het vak godsdienst te maken.
Mogelijkheid van beroep bij overgangsbeslissingen
Leerlingen en ouders/verzorgers hebben de mogelijkheid om in beroep te gaan als ze een bezwaar hebben tegen een overgangsbeslissing. Dat kan alleen als voldaan wordt aan de volgende criteria:
Eindexamen
Leerlingen in vmbo-gt klas 4 doen op Driestar Lekkerkerk eindexamen. De slaag-/zakregeling vindt u bij de reglementen en protocollen.
Samen voor reformatisch onderwijs in de randstand |