Driestar Leiden

Onderwijs

 

Opleidingen

Wij bieden op Driestar Leiden de volgende opleidingen aan:

  • heterogene brugklassen
  • vmbo basisberoepsgerichte leerweg klas 1 en 2
  • vmbo kaderberoepsgerichte leerweg klas 1 en 2
  • vmbo gemengde leerweg klas 1, 2, 3 en 4
  • vmbo theoretische leerweg klas 1, 2, 3 en 4
  • havo klas 1, 2, 3, 4 en 5
  • vwo klas 1, 2, 3, 4 en 5 (atheneum en gymnasiumstroom in klas 2 en 3)

De bovenbouw van vmbo-bk en examenjaar vwo-6 kunnen op de hoofdvestiging in Gouda worden gevolgd.

Vmbo, havo en vwo zijn niet bedoeld als eindonderwijs maar als voorbereiding op mbo, hbo en wo. Deze voorbereiding wordt vormgegeven door tal van keuzemogelijkheden in vmbo, havo en vwo.  Leerlingen komen ook door begeleiding vanuit de school tot de goede keuzes. We noemen dit Loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB). Het gaat daarbij om het ontdekken van talenten, passies, passende werkplekken. Leerlingen moeten op de hoogte zijn van de mogelijkheden waaruit zij kunnen kiezen of in ieder geval hun weg weten te vinden in het geheel van vervolgopleidingen en beroepen.

Heterogene brugklassen
Bij ons op school draait het niet alleen om het individuele kind. Wij zien de school als een leer-leefgemeenschap. Leren doe je van en met elkaar. Naast cognitieve vaardigheden worden ook sociale en maatschappelijke vaardigheden aan de orde gesteld. Het maakt daarbij niet uit dat je met leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar in de klas zit, sterker nog je kunt elkaar juist versterken.

Op onze school krijgen leerlingen onderwijs op maat en worden ze uitgedaagd op verschillende cognitieve niveaus. Daarmee voorkom je dat leerlingen zich vervelen of op hun tenen moeten lopen. Een dakpan-brugklas levert ook voordelen op voor bepaalde leerlingen: leerlingen met een vmbo-gt advies hebben een grotere kans hun diploma te behalen als zij in een vmbo-gt/havo brugklas beginnen, dan wanneer zij op een categoriale vmbo-gt starten. Hetzelfde geldt voor leerlingen met havoadvies in een havo/vwo-brugklas. Het selecteren op niveau wordt feitelijk uitgesteld. Plaatsing in een heterogene brugklas vergroot hun kansen op een succesvolle schoolloopbaan.

Op Driestar Leiden kunnen leerlingen in drie verschillende brugklassen instromen:

1.     Brugklas vmbo-basis/kader
2.    Brugklas vmbo-gt/havo
3.    Brugklas havo/vwo

Binnen het havo- en vwo-onderwijs blijven wij van klas 1 t/m 5 samenwerken. Een deel van de lessen wordt in heterogene groepen gegeven. Dit heeft als grote voordeel dat er grensverkeer tussen havo en vwo mogelijk blijft. Zo kan een goede havo-leerling moeiteloos doorstromen naar vwo en kan een vwo-leerling die erg op zijn tenen loopt tot eind klas 4 nog besluiten toch havo-examen te doen.  

Onderbouw vmbo
De uitgangspunten voor het onderwijs in de onderbouw zijn: de leerling

  • leert actief en in toenemende mate zelfstandig
  • leert samen met anderen
  • leert in samenhang
  • oriënteert zich
  • leert in een uitdagende en veilige leeromgeving
  • leert in een doorlopende leerlijn.

Vmbo-basis / kader beroepsgerichte leerweg

Basis
Voor de leerlingen die deze leerweg willen volgen, geldt dat instroom ook voor leerlingen met een specifieke zorgbehoefte mogelijk is.

Kader
Leerlingen zijn in grote mate praktisch ingesteld. Voor een goed functioneren is een afwisseling van theorie en praktijk bij de lessen gewenst.

Kenmerken
Basis
Leerlingen met een specifieke zorgbehoefte kunnen in een zorgklas worden geplaatst of zijn aangewezen op de trajectgroepen in Gouda. Het kan ook zijn dat een bepaalde vorm van gedrag extra aandacht krijgt. Daardoor kan het functioneren in grotere groepen problemen geven. Voor de leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg geldt dat ze vooral praktisch zijn ingesteld. Zij functioneren het beste als theorie en praktijk bij de lessen worden afgewisseld.

Mogelijkheden basis en kader
Tijdens het tweede leerjaar hebben de leerlingen een keuze gemaakt om één van de volgende vakrichtingen in de bovenbouw te volgen:

  • bouwen, wonen & interieur
  • produceren, installeren & energie
  • economie & ondernemen
  • zorg & welzijn

Vmbo-gemengde en theoretische leerweg

De gemengd theoretische leerweg kent naast een aantal theoretische vakken ook een beroepsgerichte component. Er wordt examen gedaan in zowel de theoretische vakken als in een beroepsgericht vak.

Mogelijkheden
Onze school biedt in de bovenbouw de theoretische leerweg (TL) aan: een leerroute die sterk gericht is op kennisverwerving en voorbereiding op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of de havo. Leerlingen volgen algemeen vormende vakken en doen examen in minimaal zes vakken. 
Daarnaast werken we binnen de TL met praktijkgerichte programma's.Er kan gekozen woden voor:

  • economie & ondernemen
  • zorg & welzijn
  • technologie & toepassing

Deze programma's sluiten aan bij de interesses en talenten van leerlingen en geven hen de kans om kennis te maken met de praktijk. Door opdrachten uit te voeren vor échte opdrachtgevers, ontwikkelen leerlingen vaardigheden zoals samenwerken, onderzoeken en presenteren. Zo zorgen we voor een goede balans tussen theorie en praktijk en bereiden we onze leerlingen optimaal voor op hun vervolgopleiding én hun toekomst.

Havo

In Leiden kan zowel de onderbouw als de bovenbouw gevolgd worden.

Kenmerken
Deze opleiding dient om de algemene vorming te verdiepen. Het geeft een veelzijdige ontwikkeling en bereidt voor op functies waaraan hoge eisen worden gesteld. Havo leidt niet op voor een beroep, maar dient als basis voor hogere beroepsopleidingen.

Mogelijkheden
In havo-3 kiezen leerlingen hun definitieve profiel. Ze kunnen dan voor de bovenbouw een keuze maken uit vier profielen:

  • natuur en techniek
  • natuur en gezondheid
  • economie en maatschappij 
  • cultuur en maatschappij 

Ook maken ze in de derde klas een keuze voor een vak in de vrije ruimte.

Duur
Deze opleiding duurt vijf jaar. De hele opleiding is in Leiden te volgen.

Vwo

In Leiden wordt zowel de onder- als de bovenbouw aangeboden. Voor het examenjaar 6 vwo zijn de leerlingen aangewezen op Gouda. Voor meer informatie, zie de bijlage.

Kenmerken
Deze opleiding is een combinatie van atheneum en gymnasium. Dit onderwijs is bedoeld voor leerlingen die later in het wetenschappelijk onderwijs een opleiding willen volgen. Daarnaast is het ook mogelijk door te stromen naar het hoger beroepsonderwijs. Onze school heeft een ongedeelde vwo-opleiding. Aan de geslaagden wordt een vwo-diploma verstrekt, met de aanduiding ‘gymnasium’ of ‘atheneum’. Dit is afhankelijk van het feit of tenminste in één van de klassieke talen examen is afgelegd.

Mogelijkheden
In vwo-3 kiezen de leerlingen hun definitieve profiel. Ze kunnen dan voor de bovenbouw een keuze maken uit vier profielen:

  • natuur en techniek
  • natuur en gezondheid
  • economie en maatschappij
  • cultuur en maatschappij

Ook maken ze in de derde klas een keuze voor een vak in de vrije ruimte. In vwo-4 moeten alle leerlingen nog een extra vak kiezen. Het is toegestaan dit extra vak aan het einde van de vierde klas te laten vervallen.

Extra mogelijkheid: gymnasium
Het gymnasium is een leerstroom die op Driestar Leiden begint in de eerste klas. Naast de vakken die elke vwo-leerling volgt, krijgt een gymnasiumleerling de vakken Grieks en Latijn. Beide vakken houd je tot en met de derde klas. Daarna volgen de gymnasiumleerlingen het vak Latijn. 

Jaarovergang

Hier vindt u alle informatie rondom taken, herkansingen en mogelijkheden van beroep bij de overgangsvergaderingen.

Algemeen
Contacten over leerprestaties

De school onderhoudt met de ouders/verzorgers contacten op de volgende manieren:

  • ·         Per cursusjaar twee contactavonden met vakdocenten en mentoren.
  • ·         Eventueel een bespreking tussen mentor en ouders/verzorgers over het voorlopig advies.
  • ·         Voorlichting over doorstroommogelijkheden vanaf het tweede leerjaar.
  • ·         Telefonische en e-mailcontacten op initiatief van mentor of ouders/verzorgers zijn altijd mogelijk.

Overgangsbeslissing
Aan het eind van ieder cursusjaar neemt de docentenvergadering voor iedere leerling een overgangsbeslissing. Alleen in bijzondere gevallen kan de vergadering besluiten deze beslissing uit te stellen. De docentenvergadering neemt de overgangsbeslissingen op grond van de cijfers op het eindrapport en op basis van de vastgestelde overgangsnormen. De overgangsnormen vindt u als bijlage bij downloads.

Besluiten
De docentenvergadering kan de volgende besluiten nemen: Een leerling wordt

  • ·         bevorderd naar het volgende leerjaar van dezelfde afdeling of leerweg.
  • ·         bevorderd naar het volgende leerjaar van dezelfde afdeling of leerweg, maar krijgt een taak opgelegd. De bevordering 
              is pas definitief als de taak voldoende gemaakt is.
  • ·         bevorderd naar het volgende leerjaar van een andere afdeling of leerweg.
  • ·         bevorderd naar het volgende leerjaar van een andere afdeling of leerweg, maar krijgt een taak opgelegd. De
              bevordering is pas definitief als de taak voldoende gemaakt is.
  • ·         voorwaardelijk bevorderd. Dat betekent dat de leerling naar het volgende leerjaar gaat op voorwaarde dat bij rapport
              één voldaan wordt aan de overgangsnormen naar het daarop volgende leerjaar. Een voorwaardelijke bevordering naar
              een examenklas is niet mogelijk.
  • ·         nog niet bevorderd, maar krijgt een herkansing. Als de herkansing voldoende wordt gemaakt, wordt deze leerling
              alsnog bevorderd.
  •           niet bevorderd

Een taak
Een taak wordt gegeven als een leerling onvoldoende inzet heeft getoond. De taak moet op de eerste of tweede schooldag van het nieuwe cursusjaar worden ingeleverd. Als de taak onvoldoende of niet in orde is, moet die onder schooltijd alsnog voldoende worden gemaakt. Als dat is gebeurd, is de bevordering definitief. Als dat in de derde schoolweek nog niet heeft plaats gevonden, wordt aan deze leerling de toegang tot het bedoelde schooljaar definitief ontzegd.

Een herkansing
Als een leerling binnen de bespreekmarge valt, kan de docentenvergadering besluiten een herkansing te geven. De herkansing omvat de stof van een bepaalde periode. De docentenvergadering bepaalt welk cijfer de leerling voor deze herkansing minimaal moet halen. De herkansingen vinden plaats voor de zomervakantie of op de eerste dag van het nieuwe schooljaar. Als de gemaakte herkansing niet voldoet aan de vooraf gestelde normen, wordt de leerling niet bevorderd naar een hoger leerjaar.

Overige aspecten
Bij de andere afdelingen zijn bij een overgang naar een hoger of lager niveau de prestaties, uitgedrukt in cijfers, cruciaal. De behaalde cijfers zijn zichtbaar op het leerlingenportaal. Naast de cijfers kunnen ook de volgende aspecten meegewogen worden:

  • ·         Leerlingkenmerken
  • ·         De sociale ontwikkeling van de leerling
  • ·         Citouitslagen
  • ·         Rekenvaardigheden
     

Cijfers en rapporten

Het schooljaar bestaat uit drie perioden. Iedere periode wordt afgesloten met een rapport. Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van de cijfers van drie rapporten. Er kunnen bijzondere omstandigheden aan de orde zijn. Bijvoorbeeld als een leerling veel ziek geweest is of tussentijds is overgeplaatst. In zulke gevallen kan de docentenvergadering besluiten dat minder voorafgaande rapporten meetellen voor het eindcijfer. Bij een tussentijdse overplaatsing bijvoorbeeld door alleen de cijfers die na de overplaatsing gehaald zijn mee te tellen. De docentenvergadering stelt de rapportcijfers en ook de cijfers op het eindrapport vast. Deze cijfers zijn rekenkundig afgerond op één decimaal. De eindrapportcijfers zijn in hele getallen.

Bij de berekening van de cijfers voor het eindrapport wordt uitgegaan van de niet afgeronde rapportcijfers van de eerste drie rapporten. Alle drie de rapporten tellen mee bij de zwaarte van het eindcijfer.

Op- en afstroom
Tussentijdse overplaatsingen: opstroom en afstroom. Het schoolbeleid is er op gericht om opstroom (naar een hoger niveau) en vooral de afstroom (naar een lager niveau) tot een minimum te beperken. Bij op- en afstroom vervallen alle eerder behaalde cijfers.

Godsdienst
Voor het vak godsdienst geldt artikel zes van het schoolreglement: als voor het vak godsdienst geen voldoende eindcijfer wordt behaald, wordt een leerling niet geplaatst in het volgende cursusjaar. Het maakt hier niet uit of het gaat om een voortzetting van de studie in dezelfde of in een andere leerweg. Bepalend is het gemiddelde jaarcijfer. Leerlingen die een onvoldoende voor godsdienst hebben, maar voor de andere vakken wel voldoen aan de overgangsnormen krijgen de mogelijkheid een herkansing voor het vak godsdienst te maken.

Mogelijkheid van beroep bij overgangsbeslissingen
Leerlingen en ouders/verzorgers hebben de mogelijkheid om in beroep te gaan als ze een bezwaar hebben tegen een overgangsbeslissing. Dat kan alleen als voldaan wordt aan de volgende criteria:

  • ·         Het bezwaar moet altijd betrekking hebben op een leerling in de bespreekmarge. Deze bespreekmarge staat vermeld              in de aan het begin van dit hoofdstuk genoemde tabel met overgangsnormen (bijlage bij downloads). Als een leerling                  buiten de bespreekmarge valt, kan dus geen bezwaar worden gemaakt.
  • ·         Een uitzondering hierop is als er omstandigheden zijn geweest, die op de behaalde resultaten van invloed zijn geweest            en op het moment van de overgangsbeslissing niet bekend waren bij de docentenvergadering. Deze invloed moet wel              aangetoond kunnen worden.
  • ·         Het beroep moet per e-mail worden ingediend bij de mentor. Dat dient uiterlijk om 09.00 uur op donderdagmorgen van            de laatste schoolweek te zijn gebeurd. Op deze donderdag vergadert de commissie nadere beslissingen. Deze                              commissie is samengesteld uit: vertegenwoordigers van de afdelingsdirectie, de afdelingsleider en de mentor. De                      beslissing die deze commissie neemt is bindend.

 


 

Samen voor reformatisch onderwijs in de randstand