Wij bieden op Driestar Leiden de volgende opleidingen aan:
De bovenbouw van vmbo-bk en examenjaar vwo-6 kunnen op de hoofdvestiging in Gouda worden gevolgd.
Vmbo, havo en vwo zijn niet bedoeld als eindonderwijs maar als voorbereiding op mbo, hbo en wo. Deze voorbereiding wordt vormgegeven door tal van keuzemogelijkheden in vmbo, havo en vwo. Leerlingen komen ook door begeleiding vanuit de school tot de goede keuzes. We noemen dit Loopbaanoriëntatie en Begeleiding (LOB). Het gaat daarbij om het ontdekken van talenten, passies, passende werkplekken. Leerlingen moeten op de hoogte zijn van de mogelijkheden waaruit zij kunnen kiezen of in ieder geval hun weg weten te vinden in het geheel van vervolgopleidingen en beroepen.
Heterogene brugklassen
Bij ons op school draait het niet alleen om het individuele kind. Wij zien de school als een leer-leefgemeenschap. Leren doe je van en met elkaar. Naast cognitieve vaardigheden worden ook sociale en maatschappelijke vaardigheden aan de orde gesteld. Het maakt daarbij niet uit dat je met leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar in de klas zit, sterker nog je kunt elkaar juist versterken.
Op onze school krijgen leerlingen onderwijs op maat en worden ze uitgedaagd op verschillende cognitieve niveaus. Daarmee voorkom je dat leerlingen zich vervelen of op hun tenen moeten lopen. Een dakpan-brugklas levert ook voordelen op voor bepaalde leerlingen: leerlingen met een vmbo-gt advies hebben een grotere kans hun diploma te behalen als zij in een vmbo-gt/havo brugklas beginnen, dan wanneer zij op een categoriale vmbo-gt starten. Hetzelfde geldt voor leerlingen met havoadvies in een havo/vwo-brugklas. Het selecteren op niveau wordt feitelijk uitgesteld. Plaatsing in een heterogene brugklas vergroot hun kansen op een succesvolle schoolloopbaan.
Op Driestar Leiden kunnen leerlingen in drie verschillende brugklassen instromen:
1. Brugklas vmbo-basis/kader
2. Brugklas vmbo-gt/havo
3. Brugklas havo/vwo
Binnen het havo- en vwo-onderwijs blijven wij van klas 1 t/m 5 samenwerken. Een deel van de lessen wordt in heterogene groepen gegeven. Dit heeft als grote voordeel dat er grensverkeer tussen havo en vwo mogelijk blijft. Zo kan een goede havo-leerling moeiteloos doorstromen naar vwo en kan een vwo-leerling die erg op zijn tenen loopt tot eind klas 4 nog besluiten toch havo-examen te doen.
Onderbouw vmbo
De uitgangspunten voor het onderwijs in de onderbouw zijn: de leerling
Basis
Voor de leerlingen die deze leerweg willen volgen, geldt dat instroom ook voor leerlingen met een specifieke zorgbehoefte mogelijk is.
Kader
Leerlingen zijn in grote mate praktisch ingesteld. Voor een goed functioneren is een afwisseling van theorie en praktijk bij de lessen gewenst.
Kenmerken
Basis
Leerlingen met een specifieke zorgbehoefte kunnen in een zorgklas worden geplaatst of zijn aangewezen op de trajectgroepen in Gouda. Het kan ook zijn dat een bepaalde vorm van gedrag extra aandacht krijgt. Daardoor kan het functioneren in grotere groepen problemen geven. Voor de leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg geldt dat ze vooral praktisch zijn ingesteld. Zij functioneren het beste als theorie en praktijk bij de lessen worden afgewisseld.
Mogelijkheden basis en kader
Tijdens het tweede leerjaar hebben de leerlingen een keuze gemaakt om één van de volgende vakrichtingen in de bovenbouw te volgen:
De gemengd theoretische leerweg kent naast een aantal theoretische vakken ook een beroepsgerichte component. Er wordt examen gedaan in zowel de theoretische vakken als in een beroepsgericht vak.
Mogelijkheden
Onze school biedt in de bovenbouw de theoretische leerweg (TL) aan: een leerroute die sterk gericht is op kennisverwerving en voorbereiding op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of de havo. Leerlingen volgen algemeen vormende vakken en doen examen in minimaal zes vakken.
Daarnaast werken we binnen de TL met praktijkgerichte programma's.Er kan gekozen woden voor:
Deze programma's sluiten aan bij de interesses en talenten van leerlingen en geven hen de kans om kennis te maken met de praktijk. Door opdrachten uit te voeren vor échte opdrachtgevers, ontwikkelen leerlingen vaardigheden zoals samenwerken, onderzoeken en presenteren. Zo zorgen we voor een goede balans tussen theorie en praktijk en bereiden we onze leerlingen optimaal voor op hun vervolgopleiding én hun toekomst.
In Leiden kan zowel de onderbouw als de bovenbouw gevolgd worden.
Kenmerken
Deze opleiding dient om de algemene vorming te verdiepen. Het geeft een veelzijdige ontwikkeling en bereidt voor op functies waaraan hoge eisen worden gesteld. Havo leidt niet op voor een beroep, maar dient als basis voor hogere beroepsopleidingen.
Mogelijkheden
In havo-3 kiezen leerlingen hun definitieve profiel. Ze kunnen dan voor de bovenbouw een keuze maken uit vier profielen:
Ook maken ze in de derde klas een keuze voor een vak in de vrije ruimte.
Duur
Deze opleiding duurt vijf jaar. De hele opleiding is in Leiden te volgen.
In Leiden wordt zowel de onder- als de bovenbouw aangeboden. Voor het examenjaar 6 vwo zijn de leerlingen aangewezen op Gouda. Voor meer informatie, zie de bijlage.
Kenmerken
Deze opleiding is een combinatie van atheneum en gymnasium. Dit onderwijs is bedoeld voor leerlingen die later in het wetenschappelijk onderwijs een opleiding willen volgen. Daarnaast is het ook mogelijk door te stromen naar het hoger beroepsonderwijs. Onze school heeft een ongedeelde vwo-opleiding. Aan de geslaagden wordt een vwo-diploma verstrekt, met de aanduiding ‘gymnasium’ of ‘atheneum’. Dit is afhankelijk van het feit of tenminste in één van de klassieke talen examen is afgelegd.
Mogelijkheden
In vwo-3 kiezen de leerlingen hun definitieve profiel. Ze kunnen dan voor de bovenbouw een keuze maken uit vier profielen:
Ook maken ze in de derde klas een keuze voor een vak in de vrije ruimte. In vwo-4 moeten alle leerlingen nog een extra vak kiezen. Het is toegestaan dit extra vak aan het einde van de vierde klas te laten vervallen.
Extra mogelijkheid: gymnasium
Het gymnasium is een leerstroom die op Driestar Leiden begint in de eerste klas. Naast de vakken die elke vwo-leerling volgt, krijgt een gymnasiumleerling de vakken Grieks en Latijn. Beide vakken houd je tot en met de derde klas. Daarna volgen de gymnasiumleerlingen het vak Latijn.
Hier vindt u alle informatie rondom taken, herkansingen en mogelijkheden van beroep bij de overgangsvergaderingen.
Algemeen
Contacten over leerprestaties
De school onderhoudt met de ouders/verzorgers contacten op de volgende manieren:
Overgangsbeslissing
Aan het eind van ieder cursusjaar neemt de docentenvergadering voor iedere leerling een overgangsbeslissing. Alleen in bijzondere gevallen kan de vergadering besluiten deze beslissing uit te stellen. De docentenvergadering neemt de overgangsbeslissingen op grond van de cijfers op het eindrapport en op basis van de vastgestelde overgangsnormen. De overgangsnormen vindt u als bijlage bij downloads.
Besluiten
De docentenvergadering kan de volgende besluiten nemen: Een leerling wordt
Een taak
Een taak wordt gegeven als een leerling onvoldoende inzet heeft getoond. De taak moet op de eerste of tweede schooldag van het nieuwe cursusjaar worden ingeleverd. Als de taak onvoldoende of niet in orde is, moet die onder schooltijd alsnog voldoende worden gemaakt. Als dat is gebeurd, is de bevordering definitief. Als dat in de derde schoolweek nog niet heeft plaats gevonden, wordt aan deze leerling de toegang tot het bedoelde schooljaar definitief ontzegd.
Een herkansing
Als een leerling binnen de bespreekmarge valt, kan de docentenvergadering besluiten een herkansing te geven. De herkansing omvat de stof van een bepaalde periode. De docentenvergadering bepaalt welk cijfer de leerling voor deze herkansing minimaal moet halen. De herkansingen vinden plaats voor de zomervakantie of op de eerste dag van het nieuwe schooljaar. Als de gemaakte herkansing niet voldoet aan de vooraf gestelde normen, wordt de leerling niet bevorderd naar een hoger leerjaar.
Overige aspecten
Bij de andere afdelingen zijn bij een overgang naar een hoger of lager niveau de prestaties, uitgedrukt in cijfers, cruciaal. De behaalde cijfers zijn zichtbaar op het leerlingenportaal. Naast de cijfers kunnen ook de volgende aspecten meegewogen worden:
Het schooljaar bestaat uit drie perioden. Iedere periode wordt afgesloten met een rapport. Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van de cijfers van drie rapporten. Er kunnen bijzondere omstandigheden aan de orde zijn. Bijvoorbeeld als een leerling veel ziek geweest is of tussentijds is overgeplaatst. In zulke gevallen kan de docentenvergadering besluiten dat minder voorafgaande rapporten meetellen voor het eindcijfer. Bij een tussentijdse overplaatsing bijvoorbeeld door alleen de cijfers die na de overplaatsing gehaald zijn mee te tellen. De docentenvergadering stelt de rapportcijfers en ook de cijfers op het eindrapport vast. Deze cijfers zijn rekenkundig afgerond op één decimaal. De eindrapportcijfers zijn in hele getallen.
Bij de berekening van de cijfers voor het eindrapport wordt uitgegaan van de niet afgeronde rapportcijfers van de eerste drie rapporten. Alle drie de rapporten tellen mee bij de zwaarte van het eindcijfer.
Op- en afstroom
Tussentijdse overplaatsingen: opstroom en afstroom. Het schoolbeleid is er op gericht om opstroom (naar een hoger niveau) en vooral de afstroom (naar een lager niveau) tot een minimum te beperken. Bij op- en afstroom vervallen alle eerder behaalde cijfers.
Godsdienst
Voor het vak godsdienst geldt artikel zes van het schoolreglement: als voor het vak godsdienst geen voldoende eindcijfer wordt behaald, wordt een leerling niet geplaatst in het volgende cursusjaar. Het maakt hier niet uit of het gaat om een voortzetting van de studie in dezelfde of in een andere leerweg. Bepalend is het gemiddelde jaarcijfer. Leerlingen die een onvoldoende voor godsdienst hebben, maar voor de andere vakken wel voldoen aan de overgangsnormen krijgen de mogelijkheid een herkansing voor het vak godsdienst te maken.
Mogelijkheid van beroep bij overgangsbeslissingen
Leerlingen en ouders/verzorgers hebben de mogelijkheid om in beroep te gaan als ze een bezwaar hebben tegen een overgangsbeslissing. Dat kan alleen als voldaan wordt aan de volgende criteria:
Samen voor reformatisch onderwijs in de randstand |