Communicatie
Driestar Leiden vindt een goed contact met ouders erg belangrijk. Daarom worden er ieder jaar diverse contactmomenten georganiseerd, zoals voorlichtingsavonden, contactavonden, open dagen en tienminutengesprekken. Daarnaast zullen mentoren contact opnemen met ouders als de vorderingen of de houding van leerlingen daar aanleiding toe geven. Uiteraard kunnen ouders ook altijd via de e-mail contact opnemen met een mentor. Aan het begin van ieder cursusjaar informeren wij alle ouders/verzorgers over de schoolregels. Verder ontvangen alle ouders het Driestar Contact. Dit magazine komt twee keer per jaar uit. Tenslotte kunnen ouders via het ouderportaal op de website met het programma SOM kennis nemen van de cijfers en het opgegeven huiswerk van hun kind. Drie keer per jaar wordt een Leidse Letters verstuurd.
Medezeggenschapsraad
In de medezeggenschapsraden worden de diverse belangen die in de school aanwezig zijn vertegenwoordigd. De raden spreken voor zowel ouders, leerlingen als personeel en geven uitvoering aan de Wet Medezeggenschap Scholen (WMS).
Er is een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) en locatiemedezeggenschapsraden (LMR). De medezeggenschapsraden bestaan uit vertegenwoordigers van het personeel, de ouders en de leerlingen.
Leerlingstatuut
In het leerlingstatuut worden belangrijke onderwerpen beschreven, waar de leerlingen direct mee te maken hebben. Het leerlingstatuut is opgenomen bij downloads.
Klassenvertegenwoordigersoverleg
Ieder jaar is er overleg tussen de klassenvertegenwoordigers en de afdelingsleiding. De bedoeling is dat de dagelijkse schoolpraktijk besproken wordt. Mentoren bereiden dit overleg voor door vooraf met de klas te bespreken welke agendapunten aan de orde moeten komen. Van het overleg wordt een verslag gemaakt. De mentoren bespreken dit verslag met hun mentorklassen.
Internationale contacten en acties door leerlingen
Ieder jaar brengen leerlingen van de derde klassen geld bij elkaar voor scholen in Noord-Uganda. Deze acties lopen via ZOA vluchtelingenhulp. De leerlingen van de overige klassen sponsoren kinderen in ontwikkelingslanden via de stichting Woord en Daad. Per klas wordt een kind geadopteerd. We verwachten dat ouders of verzorgers hun kinderen bij deze acties stimuleren. In de brugklassen wordt ieder jaar een actie gehouden, waarvan de opbrengst is voor vervolgde christenen.
In dit hoofdstuk staan de mogelijkheden voor het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met een ondersteuningsbehoefte beschreven. Het geeft inzicht in de mogelijkheden van de basisondersteuning, daarnaast wordt duidelijk welke extra ondersteuning er mogelijk is en van welke expertise er binnen en buiten de school gebruik gemaakt kan worden.
Het ondersteuningsaanbod is besproken met de leerling geleding van de Locatie MR. De leerlingen geven aan tevreden te zijn over het huidige ondersteuningsaanbod en hierin op dit moment geen onderdelen te missen. De leerlingen vinden het fijn dat leerlingen die hulp nodig hebben, ook hulp krijgen.
Driestar-Wartburg is onderdeel van het landelijke Reformatorisch Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (RefSVO).
Passend Onderwijsvisie
Driestar Wartburg ziet het als haar Bijbelse opdracht om, waar mogelijk, leerlingen (extra) ondersteuning te bieden. We denken dan aan leerlingen die hulp nodig hebben op sociaal emotioneel, gedragsmatig, fysiek of cognitief gebied. De ondersteuning is erop gericht de onderwijsbelemmeringen zoveel als mogelijk op te heffen. Hierbij hanteren we de lijn: regulier waar mogelijk, steun waar nodig, speciaal waar het moet. Uitgangspunt daarbij is dat onderwijs en ondersteuning maatwerk zijn. Het beschikbare ondersteuningsaanbod wordt in dit hoofdstuk weergegeven.
Basisondersteuning
De basisondersteuning vindt primair plaats door de vakdocenten in de klas. Zij bieden kwalitatief goed onderwijs, waarbij ze oog hebben voor de verschillen tussen leerlingen. In de basisondersteuning is de mentor de spil. Deze signaleert, formuleert een eventuele zorgvraag en monitort de ingezette begeleiding. Nieuwe mentoren volgen een mentoraatscursus om zich te bekwamen in deze taak. Basisondersteuning is de ondersteuning die op alle scholen binnen het samenwerkingsverband beschikbaar is voor de leerlingen. De Driestar Leiden heeft het volgende aanbod in de basisondersteuning:
Extra ondersteuning
Leerlingen kunnen ondersteuningsbehoeften hebben die de basisondersteuning overstijgen. Zij kunnen in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Deze extra ondersteuning wordt ingezet na bespreking in het IZO of een GZO. Driestar Leiden heeft de volgende mogelijkheden van extra ondersteuning (zoals vastgelegd in het OSP Ref SVO 20222-2026):
Ondersteuningstoewijzing
Nieuwe leerlingen
Regulier: de zorgcoördinator bepaalt op basis van de aanmeldgegevens en de warme overdracht met de school van herkomst of er (extra) ondersteuningsbehoeften zijn. Indien nodig kan de zorgcoördinator voor aanvullende informatie contact opnemen met ouders, betrokken hulpverlening en anderen, om de ondersteuningsbehoeften duidelijk te krijgen. Als tegemoet gekomen kan komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, dan zet de zorgcoördinator dit verder in werking. Op het moment dat er twijfels zijn of voldoende tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, wordt er met ouders gekeken of een aanmelding voor de Schakelklas of Trajectgroep meer passend is. Als dit het geval lijkt, dan wordt de leerling daar aangemeld.
Schakelklas: de Commissie leerlingzorg schakelklas beoordeelt op basis van een dossieranalyse, overleg met ouders, basisschool en de leerling of de Schakelklas kan voorzien in de ondersteuningsvraag van de leerling. De leerling kan voor maximaal 50% van de reguliere onderwijstijd en maximaal 6 maanden deelnemen aan de Schakelklas. De inzet van de Schakelklas wordt vastgelegd in een OPP met daarbij behorende doelen. De doelen worden periodiek geëvalueerd en bijgesteld. De Schakelklas heeft een vaste docent en onderwijsassistent.
Trajectgroep: de Commissie van Toelating beoordeelt op basis van een dossieranalyse, overleg basisschool of de Trajectgroep tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Is dit het geval, dan wordt de leerling geplaatst en dragen de zorgcoördinator en de mentor zorg voor de inzet van de benodigde ondersteuning. Als de Trajectgroep niet tegemoet kan komen aan de ondersteuningsbehoeften, wordt gekeken of er binnen het Driestar College een passende plek is voor de leerling. Zo niet, dan wordt er een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd voor de leerling en wordt er met de ouders gezocht naar een passende school voor speciaal onderwijs.
Praktijkonderwijs: leerlingen die via het samenwerkingsverband een TLV PRO hebben ontvangen, worden in het praktijkonderwijs geplaatst.
Tops-klas: deze klas start twee maal per jaar voor de duur van 13 weken. Tijdens deze periode wordt er onder begeleiding gewerkt aan inzicht in het eigen gedrag en de effecten hiervan op de omgeving. Indien nodig wordt doorverwezen naar externe hulpverlening.
Reeds ingeschreven leerlingen
De vakdocent en/of de mentor signaleert of er een ondersteuningsvraag is bij een leerling. Ook de leerling en de ouders kunnen dit bespreekbaar maken bij de mentor. De mentor bespreekt dit in het IZO. Via het IZO kan er extra ondersteuning ingezet worden. Dit wordt periodiek in het IZO geëvalueerd om te bepalen of de ondersteuning gestopt, gecontinueerd of aangepast moet worden.
Als blijkt dat voor de ontstane ondersteuningsbehoefte de schakelklas of trajectgroepen nodig zijn, dan kan een leerling ook tijdens de schoolloopbaan aangemeld worden. Dit loopt via een interne aanmeldingsprocedure (IZO) en een commissie van toelating (CvT).
Professionalisering
Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen is het van groot belang dat docenten over goede pedagogische en didactische vaardigheden beschikken. Daarmee kunnen zij onderwijs op maat bieden.
Voor docenten die een taak hebben in de ondersteuning en begeleiding worden vanuit school jaarlijks verdiepingscursussen aangeboden. De individuele scholingsbehoeften van docenten in combinatie met de behoeften van de afdeling vormen het uitgangspunt in de professionalisering. In de gesprekscyclus wordt scholing met de docenten besproken.
De lokale gemeenten, de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs en het MBO voeren bestuurlijk en ambtelijk Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO), waarin afspraken worden gemaakt over de samenwerking in het kader van passend onderwijs en zorg voor de jeugd. Dit is zowel vanuit de Jeugdwet als vanuit de Wet Passend onderwijs een wettelijke verplichting voor de partijen.
De Driestar is onderdeel van het samenwerkingsverband Ref SvO en neemt deel aan het OOGO OOGO Leiden. Het gemeenschappelijke doel van de samenwerking is om jeugdigen in een veilige en gezonde omgeving onderwijs te bieden en hen te laten opgroeien tot zelfstandige volwassenen, zodat zij naar vermogen actief deelnemen aan het sociale, economische en culturele leven.
Integraal arrangeren
De samenwerking krijgt concreet vorm in het Integraal arrangeren. Integraal arrangeren is het vroegtijdig signaleren van problematiek, het op het juiste moment betrekken van de juiste personen en het in gezamenlijkheid bedenken, maken, uitvoeren en evalueren van een passend ondersteuningsaanbod, beschreven in een gezamenlijk plan.
Indien school vermoedt dat ondersteuning/zorg rondom opgroeien of opvoeden (en dus vanuit jeugdwet) nodig is, kan in een breed overleg een individueel arrangement samengesteld worden. Dat noemen we een onderwijszorgarrangement. De contactpersoon van de gemeente denkt mee en adviseert t.a.v. de meest passende jeugdhulp/zorg.
Tijdens het overleg om te komen tot een passend onderwijszorgarrangement staat de leerling en haar ondersteuningsbehoefte centraal. Betrokken partijen bespreken nadrukkelijk wat nodig is. Vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid stellen betrokken partijen een integraal plan op, waarin zij doelen, de benodigde interventies, duur, regie/coördinatie, evaluatiemomenten en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen vastleggen. Indien helpend of noodzakelijk voor de leerling, worden hier ook de mogelijkheden tot maatwerk in de onderwijstijd uit de Variawet ingezet.
Ontwikkelagenda
Jaarlijks wordt een ontwikkelagenda opgesteld waar thema’s opgenomen zijn die óf de route naar een zorgarrangement betreffen óf meewerken aan een dekkend netwerk van passend onderwijs aanbod. De thema’s staan beschreven op basis van prioriteiten en haalbaarheid. Voor de uitwerking van de thema’s zijn werkgroepen ingericht, waarbij het onderwijs en de gemeenten samen optrekken. Centraal staat dat gemeenten en onderwijs mét elkaar samenwerken en niet tegenover elkaar staan.
Het Driestar Wartburg heeft als ambitie om leerlingen die behoren tot de doelgroep passend onderwijs te bieden. In de volgende gevallen kan Driestar Wartburg echter onvoldoende tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van een leerling, als:
Als de grenzen van de ondersteuning in beeld komen, wordt dit besproken met ouder(s)/verzorger(s). Als blijkt dat de grens van de ondersteuning is bereikt, zal de school samen met ouder(s)/verzorger(s) zoeken naar passend onderwijs buiten het Driestar Wartburg. De school voldoet hiermee aan haar zorgplicht.
Samen voor reformatisch onderwijs in de randstand |