Marnix

Schoolplan

Marnix

Schoolplan

 

Leven uit de Bron

Vanuit ons schoolpan willen we doelgericht en samenhangend werken aan het realiseren van goed, christelijk-reformatorisch onderwijs vanuit onze gemeenschappelijke grondslag en opdracht naar de concrete onderwijspraktijk. Dit schoolplan geeft zo de koers aan voor de schoolleiding en voor het personeel. Ook geeft het aan ouders, leerlingen en externe belanghebbenden inzicht wat de school belangrijk vindt en waar de school zich mee bezig houdt. 

We geven woorden aan onze opdracht en kernwaarden. We beschrijven de onderwijskundige thema's en ambities, onze onderwijskundige visie, hoe we vormgeven aan een veilige school en welke leerlingenzorg we bieden. We verstrekken algemene informatie van de school met de verwijzing naar de wettelijk verplichte documentatie.

De schoolleiding dankt allen die bijgedragen hebben aan het tot stand komen van dit schoolplan. Het is onze diepe wens en ons dagelijkse gebed dat op onze school elke dag weer waar mag worden wat geschreven staat in Psalm 78: 4-7:

Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden des HEEREN, en Zijn sterkheid, en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft. Want Hij heeft een getuigenis opgericht in Jakob, en een wet gesteld in Israël; die Hij onzen vaderen geboden heeft, dat zij ze hun kinderen zouden bekend maken; Opdat het navolgende geslacht die weten zou, de kinderen, die geboren zouden worden; en zouden opstaan, en vertellen ze hun kinderen; En dat zij hun hoop op God zouden stellen, en Gods daden niet vergeten, maar Zijn geboden bewaren;

Het locatieplan voor de Marnix is evenals het plan van Scholengroep Driestar-Wartburg opgebouwd rond drie centrale thema’s:

  • Onderwijs vanuit de Bron;
  • Ontspannen bij de Bron;
  • Ontmoeten rond de Bron.

Vanuit dit schoolplan en de daarin genoemde kernwaarden en thema’s heeft de Marnix locatie eigen ambities opgesteld en voor de jaren 2025-2029 ingepland.

Thema 1: Onderwijs vanuit de Bron

Het onderwijs is geworteld in de christelijke identiteit en wil leerlingen leren vanuit de “Bron” en de rijkdom van de schepping.

Ambitie 1: Vaklessen als vensters op de Bron

Alle vakken dragen bij aan de vorming van een eigen visie op het goede leven. Er loopt een project “Identiteit in je vak”, dat verder wordt ontwikkeld richting 2028/2029. Ervaring wordt vastgehouden en gedeeld in vakgroepoverleggen. Voor het praktijkonderwijs is er extra aandacht voor de aansluiting bij dagopeningen.

Ambitie 2: De pedagogische driehoek

De kern van onderwijs ligt in de relatie tussen leraar, leerling en werkelijkheid. De school zet in op gezamenlijke opvoeding en groepsdynamica, waarbij de leraar bewuste didactische keuzes maakt binnen dit speelveld.

Ambitie 3: Basisvaardigheden op orde

Extra nadruk ligt op taal, rekenen en vooral lezen. Het project “Momentje vrij? Boek erbij!” wordt voortgezet. Er is samenwerking met het primair onderwijs en er wordt gewerkt aan executieve functies zoals zelfregulatie en verantwoordelijkheid.

Thema 2: Ontspannen bij de Bron

De scholengroep wil een veilige en ondersteunende omgeving bieden, zowel voor leerlingen als medewerkers.

Ambitie 4: Goede werkgever

Er is aandacht voor mentale gezondheid, passende werkruimtes en een dagindeling die rust en balans creëert.

Ambitie 5: Mentale gezondheid door echte aandacht

Leerlingen en medewerkers worden gezien en ondersteund. Er is aandacht voor balans tussen autonomie en samenwerking.

Ambitie 6: Balans scholengroep en scholen

Er wordt gewerkt aan een goede verdeling tussen centrale (bovenschoolse) ondersteuning en autonomie van de afzonderlijke scholen. Advies en Ondersteuning faciliteert en houdt toezicht om het onderwijs te versterken.

Thema 3: Ontmoeten rond de Bron

De school ziet zichzelf als onderdeel van een gemeenschap en wil actief verbinding zoeken met de samenleving.

Ambitie 7: Denken vanuit de gemeenschap

Gemeenschapszin wordt bevorderd door groepsgericht werken en samenwerking met belanghebbenden. Het burgerschapsprogramma LEEF! start in 2025 in de brugklassen en wordt de komende jaren verder uitgerold. Leerlingen worden via jaarlijkse projecten verbonden met de samenleving.

Ambitie 8: Burgerschap vanuit christelijk fundament

Burgerschapsonderwijs wordt doelgericht en in samenhang aangeboden, met nadruk op luisteren naar en inleven in andere perspectieven. Dit sluit nauw aan bij ambitie 7.

Ambitie 9: Present in stad, dorp en samenleving

De scholen nemen actief hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Leerlingen en medewerkers worden gestimuleerd zich ook buiten de school actief in te zetten

Samen voor reformatorisch onderwijs in de Randstad