Marnix

Typisch Marnix

 

Onze visie

Als je ons gebouw binnenloopt, valt op hoe licht het overal is en hoe snel je je weg vindt. Dat transparante en overzichtelijke zijn ook kenmerken van de onderwijsvisie van onze school. Hierdoor worden leerlingen gezien en wordt de sfeer als prettig ervaren. Er zijn korte lijnen tussen docenten, leerlingen en ouders. We staan voor een degelijk onderwijsaanbod, waarin veel kennis en vaardigheden aangeleerd worden. In onze onderwijsvisie staat de pedagogische relatie tussen de docent en de leerling centraal. Bij ons leren we van en met elkaar. Wij hechten belangrijke waarde aan de klas als groep. Uiteraard hebben we daarbij oog voor verschillen en wordt er maatwerk geleverd waar nodig. Naast authentieke lessen waarbij de christelijke identiteit van onze school vaak doorklinkt, worden er leuke en zinvolle activiteiten voor de leerlingen georganiseerd, zoals projecten en excursies.

Een school met kleur

De school is overzichtelijk ingedeeld. De gekleurde wandpanelen met afbeeldingen en spreuken vertellen ook over personen uit het verleden die iets met ons onderwijs te maken hebben: Marnix van St. Aldegonde, J. Waterink, Aurelius Augustinus, Charles Dickens, Johann Sebastiaan Bach, Ida Gerhardt, Blaise Pascal, Anthony van Leeuwenhoek en op locatie Groote Waard Theo Thijssen. De personen hebben ook iets te maken met de vakken die in de lokalen in deze gangen worden gegeven.

De aula heeft imposante glas-in-loodramen van één bij zes meter waarop de vier jaargetijden zijn afgebeeld. In het ontwerp, gemaakt door oud-docent Herman A. van Duinen, is nadrukkelijk de relatie gelegd met de grondslag van de school. ’s Middags en ’s avonds geeft dit een schitterend kleurenpalet.

Mediatheek

Als je de school ziet, valt meteen de spiegelende glazen gevel op. Daarachter is de mediatheek. Verdeeld over twee verdiepingen zijn daar heel veel boeken te vinden. Fictie en non-fictie, tijdschriften, jeugdboeken, strips, 'young adults' en boeken voor volwassenen, boeken in het Nederlands, Engels, Duits en Frans, boeken voor lezers met veel of weinig leeservaring, boeken voor leerlingen met dyslexie... kortom: voor iedereen is er wel iets. We doen ons best om het lezen te stimuleren! De boeken die op de literatuurlijsten staan, zijn uiteraard ook in de mediatheek te vinden. In de mediatheek staan ook computers, die de leerlingen kunnen gebruiken voor een taak voor school.

Juniormentoren en tutoren

Om de overstap naar het voortgezet onderwijs nog beter te laten verlopen, werken we op onze school met juniormentoren. Een aantal leerlingen van onze school (in klas 3) is 'opgeleid' tot juniormentor. Zo’n leerling functioneert als een vraagbaak voor een groep van ongeveer acht brugklasleerlingen. Hij of zij beantwoordt vragen over schoolzaken en huiswerk. De juniormentoren helpen zo brugklasleerlingen zich snel thuis te voelen in onze school. Soms is er bij een bepaald vak een zetje in de rug nodig. Een tutor kan zorgen voor bijles. Dat is een leerling uit de derde klas, die daarvoor een speciale training heeft gevolgd.

Alle onderwijstypen

Op de Marnix kun je alle typen onderwijs volgen, van Praktijkonderwijs tot gymnasium. Voor praktijkonderwijs, vmbo-basis, kader, gemengd en theoretisch kun je bij ons een diploma halen. Voor de bovenbouw van havo, vwo en gymnasium vervolg je vanaf klas 4 je opleiding op locatie Guido de Brès. Doordat we alle soorten onderwijs aanbieden is er voor elke leerling een geschikte opleiding.

Sprint-opleiding

Er is een samenwerkingsovereenkomst getekend met het Hoornbeeck College voor een gezamenlijk sprinttraject voor (v)mbo. Met een Sprint-certificaat krijgen leerlingen uit vmbo-gt binnen twee jaar de mogelijkheid om een niveau-4 diploma te halen binnen de sector Economie & Handel (commercieel, financieel of secretarieel), wanneer zij aan de gestelde voorwaarden voldoen.

Deze voorwaarden zijn:
Kennis
  • Gemiddelde eindcijfer (school- en centraal examencijfer) voor alle vakken minimaal een 6,8 (landelijk gehanteerd voor overgang vmbo naar havo);
  • Voor de rekentoets (niveau 2F): minimaal een 7,0;
  • Voor de drie kernvakken (Nederlands, Engels, economie) en de vakken wiskunde of Duits gemiddeld eindcijfer (school- en centraal examencijfer): minimaal 6,6 met een individueel vak niet onder de 6,0.
Vaardigheden:
  • Sectorwerkstuk – een beoordeling “g(oed)”.
Houding

De leerling heeft een positieve school- en huiswerkattitude en toont dat in een volledige inzet.

We starten de voorbereidingen om dit traject te volgen in een zo vroeg mogelijk stadium. Tijdens de diverse voorlichtingsbijeenkomsten zal aan dit sprinttraject aandacht worden besteed.

Meerbegaafdheid

Op de Marnix is er aandacht voor de specifieke ontwikkeling van de meer- en hoogbegaafde leerlingen. Leerlingen die een extra uitdaging aankunnen, mogen deelnemen aan een verrijkingsproject of verdieping zoeken op een bepaald vakgebied. Ook is er aandacht voor de (verdere) ontwikkeling van de executieve functies. Juist de hoog- en meerbegaafde leerling heeft baat bij deze extra ondersteuning. Er vindt daarnaast ook coaching plaats met betrekking tot het aanleren van verschillende studievaardigheden. Persoonlijke begeleiding en maatwerk staan hierbij centraal.

Versterkend talenonderwijs (VéTO) en internationalisering

Om het niveau van het Engels te verbeteren worden alle brugklasleerlingen in de havo- en vwo-stream tijdens het eerste leerjaar voorbereid op ons VéTO-programma binnen de vakles Engels. De tweede en derde klassen volgen verplicht enkele vakken in het Engels. In klas 2 minimaal twee vakken en in klas 3havo minimaal twee vakken en 3vwo minimaal drie vakken. Het gaat om economie, godsdienst, scheikunde en tekenen. Daarnaast kunnen andere vakken bij wijze van proef aanhaken voor een periode. Na leerjaar 2 kunnen de  vwo-leerlingen sowieso kiezen voor het volgen van de reguliere lessen Engels of voor Cambridge Engels. Dit laatste leidt hen op voor het internationaal erkende First Certificate of English-examen aan het einde van leerjaar 3. Er is beperkt plaats in de Cambridgeklas. Alleen de zeer gemotiveerde leerlingen komen hiervoor in aanmerking. Aan dit programma zijn kosten verbonden voor een extra lesuur en het examen. Ook krijgen alle leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan een studieweek in Engeland; de kosten daarvan zijn voor eigen rekening.  Ook op het vmbo krijgt Engels extra aandacht.

Internationaliseringsprofiel

Mensen, organisaties en gebieden uit de wereld worden steeds meer met elkaar verbonden. Dit is op alle levensterreinen merkbaar. Om als christelijk burger te kunnen participeren in een dergelijke samenleving, zijn er verschillende aandachtsgebieden. Te denken valt dan aan kennis van de eigen identiteit, van staten en culturen en van de religies en ideologieën die daarin bestaan. Met deze kennis kunnen leerlingen iets vertellen over hun geloofsovertuiging, maar hebben ook inzicht in het onrecht dat mensen wordt aangedaan in de wereld. Ook krijgen leerlingen meer inzicht in de dilemma’s waar je vanuit een multiculturele en internationale samenleving mee geconfronteerd kan worden. Daarnaast is het belangrijk dat een leerling vaardigheden ontwikkelt die het communiceren met andere culturen en andersdenkenden mogelijk maakt. Hierbij gaat bijvoorbeeld om het respecteren van bepaalde gedragscodes die gelden binnen culturen en het durven communiceren in een vreemde taal.

Ook voelt een christen zich verbonden met de internationale christelijke gemeenschap. Een leerling wordt zich ervan bewust dat we als schepsel van God gelijkwaardig zijn aan christenen in andere culturen en contexten. Het leren parkeren van vooroordelen en luisteren naar de ander zijn belangrijk, dit zonder de eigen christelijke identiteit op te geven. Binnen en buiten de reguliere lessen krijgt de leerling activiteiten aangereikt, die bijdragen aan de ontwikkeling als christelijk wereldburger. Internationalisering is een thema wat zich nog steeds ontwikkelt.

Op dit moment heeft onze school een langlopend partnerschap met een school in Hongarije. Geïnteresseerde en gemotiveerde leerlingen uit alle derde klassen havo/vwo en vierde klassen vmbo-gt kunnen zich hiervoor opgeven. Zowel in het buitenland als in Dordrecht e.o. verblijven de leerlingen tijdens de uitwisselingsweken bij gastgezinnen. Hierdoor kunnen de kosten die verbonden zijn aan dit programma zo laag mogelijk worden gehouden. We proberen ieder jaar een uitwisseling aan te bieden.

Naast uitwisselingen ontwikkelt onze school ook een duurzaam en breed programma waarbij de doelen gehaald kunnen worden zonder een reis te hoeven maken. In de omgeving van Dordrecht zijn veel nationaliteiten en culturen vertegenwoordigd. Het zogenaamde Internationalisering@home is laagdrempelig en bereikt makkelijker veel meer leerlingen.

Maatschappelijke stage

Al enkele jaren hebben onze leerlingen vanaf de derde of vierde klas hun maatschappelijke stage. Leerlingen stellen zich dienstbaar op ten behoeve van de naaste om zo iets te betekenen voor de samenleving. Ze worden bewust gemaakt van de noodzaak en betekenis van vrijwilligers(werk) voor de maatschappij. De school draagt zorg voor een goede organisatie en begeleiding. Gedurende een week of een gedeelte daarvan, zijn de leerlingen actief bezig met bijvoorbeeld ouderen, mensen met een beperking of maatschappelijk betrokken organisatie. Met presentaties over hun stage leren ze te reflecteren op hun eigen inzet en activiteiten. In totaal besteden alle leerlingen minimaal 30 uur aan een maatschappelijke stage tijdens hun periode op de Marnix.

Projectonderwijs

Binnen de activiteitenweken hebben alle klassen op onze school projectdagen, waarin aandacht besteed wordt aan burgerschap. Kennis, houding en vaardigheden rondom dit thema komen aan bod.  Het gaat hierbij om thema's zoals: omgaan met elkaar en de ander, verslaving, mediagebruik en een gezonde levensstijl. Naast de lessen burgerschap draagt dit bij aan de vorming en bewustwording van jongeren. Zij hebben een taak in de gemeenschap waarvan zij deel uitmaken. Ook leren de leerlingen verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leergedrag, verworven kennis toe te passen en samen te werken. In veel gevallen gaan leerlingen ook op bezoek bij andere scholen, bedrijven en instellingen. Voorbeelden van projecten zijn ‘Respectdag’ (klas 1), ‘Verkeerseducatie’ (klas 1), ‘MaakTalent’ (klas 1), ‘Exactdag’ (klas 2) en ‘Literaire dag’ ‘LOB-dagen’ (klas 2) ‘Globaland’ (klas 2).

GezonderWijs op school

Het is goed om als school na te denken over wat gezond is als het om het schoolleven gaat. Vandaar dat we daar op de Marnix op zoveel mogelijk fronten aandacht aan willen besteden. Of het nu gaat om gezonde omgangsvormen, een gezond voedingsaanbod, met je talenten aan de slag kunnen of meer in beweging te komen, het hoort allemaal bij de ingrediënten van een Gezonde School.

In beweging voor betere concentratie, prestaties en welbevinden

Op onze school zijn diverse enthousiaste commissies aan de slag gegaan om een bijdrage aan deze ontwikkelingen te leveren. In de afgelopen jaren heeft een afvaardiging van onze school zowel in binnen- als buitenland onderzocht hoe het thema Gezonde School het beste vormgegeven kan worden. Een belangrijke conclusie is dat meer beweging voordelen jan bieden voor het leerproces. Zo blijkt uit verschillende wetenschappelijke studies dat regelmatige beweging kan leiden tot een betere concentratie, hogere leerprestaties en een groter algemeen welbevinden.

Dit heeft inmiddels geleid tot een sportieve introductiedag aan het begin van het schooljaar, waarin bewegen, gezond met elkaar omgaan en goed samenwerken centraal staan. Ook in de reguliere lessen van verschillende vakken wordt succesvol met didactische werkvormen geëxperimenteerd, waarbij leerlingen actief in beweging komen. Ze verwerken dan op een actieve manier de leerstof.

Wij vinden het ook belangrijk dat het personeel fit en gezond het werk kan doen en bieden daarom sportmogelijkheden aan. Het personeel kan fitnesstraining volgen, maar er worden ook andere sportieve activiteiten georganiseerd.

‘Voer’ voor een gezond verstand

Voeding is ook een belangrijke schakel in het geheel. In het winkeltje wordt daarom alleen nog gezonde voeding zoals fruit, smoothies en allerlei gezonde broodjes aangeboden. Het aanbod bestaat voor 80% uit producten, die passen binnen de schijf van vijf. De verse gezonde broodjes die verkocht worden, zijn bereid door leerlingen van het Praktijkonderwijs. Door deze werkwijze en de inzet van enthousiaste vrijwilligers, kunnen we in de winkel van Gezonderwijs ook gezonde prijzen vragen. Voor het fruit kan een zogenaamd fruitabonnement afgesloten worden, waarbij er wekelijks tweemaal vers fruit afgehaald kan worden. Verder wordt er in het eerste leerjaar een grootschalige voorlichting gegeven over gezonde voeding, waarbij de jongeren heel nadrukkelijk geconfronteerd worden met hun eetgedrag.

LEEF!

Een gezonde levensstijl in de ruimste zin van het woord is van groot belang. In de onderbouw hebben wij ervoor gekozen om het vak Burgerschap te introduceren. Met behulp van de methode LEEF! bieden wij een veilige en rustige omgeving om aandacht te besteden aan verschillende onderwerpen: gezond leven, samenleven, seksualiteit en mediawijsheid. Deze methode is intern ontwikkeld door de school, zodat alle onderwerpen binnen Bijbelse kaders behandeld kunnen worden.

Bruisende activiteiten
Groot Marnix Dictee

Traditioneel houden we op onze school een dictee, waaraan alle leerlingen door middel van  voorrondes meedoen. In zes verschillende categorieën wordt er op de bewuste middag gestreden om de eer.

Groot Dordts Dictee

Dit dictee is voortgekomen uit het Groot Leerpark Dictee. Het is een regelmatig terugkerend evenement waar  taalliefhebbers uit de Drechtsteden  aan meedoen.

Culturele ontwikkeling

Als school hechten wij groot belang aan een goede culturele ontwikkeling van onze leerlingen. Binnen de vakgroepen tekenen, ckv en muziek is daar met name aandacht voor.

Naast de jaarlijkse excursieweek organiseren we gedurende het schooljaar diverse culturele activiteiten. Een voorbeeld hiervan is het project Vitamine KLEUR. In dit project maken leerlingen van klas 2 vmbo-bk/gt via diverse workshops, verzorgd door mensen uit het werkveld, kennis met verschillende kunstzinnige beroepen en de bijbehorende mbo-opleidingen.

Om onze leerlingen een rijk en gevarieerd cultureel programma aan te bieden werken wij ook regelmatig samen met diverse culturele instellingen in en om Dordrecht, zoals Servicebureau Onderwijs & Cultuur, het Energiehuis en het Dordrechts Museum. Te denken valt aan workshops, concertbezoek en interactieve rondleidingen in het museum.

Excursies

Voor de leerlingen van de derde klas vmbo-bk en -gt is er in de week voor de herfstvakantie een werkweek in Weiskirchen. Deze excursie heeft in de eerste plaats een onderwijskundig doel. Deze werkweek draagt ook bij aan het sociale aspect zo vlak voor het examenjaar.

In april gaan de leerlingen van de derde klassen vmbo op stage. Voor de brugklassen, tweede en derde klassen havo en vwo organiseren we tijdens de excursieweek educatieve excursies. De leerlingen oriënteren zich op de natuur en cultuur in Dordrecht en omgeving; ze bezoeken bijvoorbeeld het Archeon, Corpus en fort Breendonk in België, of ze hebben een tweedaagse in Duitsland. Bij de excursies passen we de kennis toe, die de leerlingen in de lessen hebben opgedaan. Tijdens de lessen worden de excursies voorbereid en krijgen de leerlingen gerichte opdrachten aangereikt voor het maken van een verslag van deze week.

Tijdens en naast de genoemde weken organiseren de vakgroepen ook excursies in het kader van ckv of oriëntatie op studie en beroep.

Om diverse culturele activiteiten te kunnen bezoeken, vragen wij elk jaar de CJP Cultuurkaart aan. Met het beschikbare budget betalen wij diverse culturele activiteiten: activiteiten tijdens de bovengenoemde activiteitenweek, maar ook activiteiten voor vakken zoals ckv of vakoverstijgende projecten.

Sportactiviteiten

Bij de start van het cursusjaar is er een sportief introductieprogramma voor alle klassen. Hierbij werken de leerlingen samen bij outdooractiviteiten.

Regelmatig organiseren we op woensdagmiddag een sportactiviteit. Leerlingen kunnen basketballen, badmintonnen, voetballen of aan een sportinstuif deelnemen, waarin bijvoorbeeld freerunnen centraal staat.

In de eerste activiteitenweek gaan de leerlingen schaatsen. De derde klassen havo en vwo organiseren in de excursieweek een sportdag. Hierbij worden ze begeleid door een docent lichamelijke opvoeding.

Contact met de buurt

Onze school wil leerlingen meegeven dat ze iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Om hen hiervan bewust te maken, laten we de leerlingen regelmatig buurtactiviteiten ondernemen. Zo doen ze aan tuinonderhoud en verrichten karweitjes bij buurtbewoners thuis. Zo nu en dan worden er voor bewoners cursussen aangeboden op onze school. Wij nodigen ze uit bij lunchpauzeconcerten en het  herfstdiner.

 

Samen voor reformatorisch onderwijs in de Randstad