Driestar Gouda PrO vmbo

Organisatie

Op deze pagina:
  • Directie
  • Burgerservicenummer
  • Foto's
  • Agenda's
  • Dagelijkse organisatie lestijden
  • Dag- en weekopeningen
  • Telefoonketen
  • Roosterwijzigingen
  • Kledingregels en taalgebruik
  • Mobiele telefoons
  • Roken
  • Schoolvideobegeleiding
  • Mediatheken
  • Kluisjes en waardevolle spullen
  • De gezonde school
  • Te laat komen en verzuim
  • Jaarovergang

 

Driestar Gouda PrO vmbo

Organisatie

Directie

De dagelijkse leiding van de school is in handen van de directeur: de heer L.M. Verdouw. Hij wordt daarin bijgestaan door de adjunct-directeuren:

·         C. Bij de Vaate, adjunct-directeur praktijkonderwijs
·         J. de Zwart, adjunct-directeur trajectgroepen
·         W. van Meuwen, adjunct-directeur basis 1 & 2
·         J. van Veldhuizen, adjunct-directeur kader 1 & 2
·         H.M. van Bochove, adjunct-directeur gt 1 & 2
·         D. Hoogendoorn adjunct-directeur bk 3 & 4 techniek en economie & ondernemen
·         B.A. Schouten, adjunct-directeur bk 3 & 4 zorg & welzijn
·         C.H. Kleinbloesem, adjunct-directeur gt 3 & 4

De directeur en de adjunct-directeuren zijn te bereiken via het centrale nummer: 0182 - 691691.

Burgerservicenummer

In het kader van de wet Onderwijsnummer zijn wij verplicht om burgerservicenummers van al onze leerlingen op te nemen in de leerlingadministratie.

Foto’s

Aan het begin van het cursusjaar worden van alle leerlingen portret- en klassenfoto’s gemaakt. Van de examenklasleerlingen wordt aan het eind van hun schoolperiode een groepsfoto gemaakt.

Agenda’s

Aan het begin van het schooljaar wordt door de school een agenda aan de onderbouwleerlingen verstrekt. Leerlingen zijn verplicht deze agenda te gebruiken. Leerlingen mogen geen teksten en illustraties die in strijd zijn met de uitgangspunten van de school aan deze agenda toevoegen. Als dit toch geconstateerd wordt, kan de leerling verplicht worden een nieuwe agenda aan te schaffen.

Dagelijkse organisatie lestijden

Dagopening 08.30-08.40 uur
Les 1 08.40-09.25 uur
Les 2 09.25-10.10 uur
Les 3 10.10-10.55 uur
Eetpauze 10.55-11.10 uur
Pauze 11.10-11.30 uur
Les 4 11.30-12.15 uur
Les 5 12.15-13.00 uur
Les 6 13.00-13.45 uur
Pauze 13.45-14.00 uur
Les 7 14.00-14.45 uur
Les 8 14.45-15.30 uur

Dag- en weekopeningen

Aan het begin van een nieuwe schoolweek worden in de aula’s van de gebouwen gezamenlijke weekopeningen gehouden. Op de andere dagen van de week wordt bij het begin van de lessen de dag in het lokaal geopend met bijbellezing, gebed en het zingen van een psalm. Alle leerlingen doen hier aan mee. Daarom is het verplicht om iedere dag een Bijbel in de (Herziene) Statenvertaling met daarin de berijmde psalmen bij zich te hebben.

Telefoonketen

Aan het begin van het schooljaar stelt de mentor in overleg met de klas een telefoonketen samen. Deze wordt gebruikt wanneer door ziekte van een docent het eerste uur van een lesdag uitvalt.

Roosterwijzigingen

Wijzigingen in het rooster worden meegedeeld via het digitale mededelingenbord in de hal van de school en via de website. De leerlingen zijn verplicht om regelmatig het mededelingenbord te raadplegen. Verzuim van lessen door nalatigheid wordt niet als excuus aanvaard.

Kledingregels en taalgebruik

Van onze leerlingen verwachten wij dat ze zich zullen gedragen overeenkomstig bijbelse waarden en normen. Dat heeft gevolgen voor de wijze waarop jongens en meisjes zich op school kleden. Wij verwijzen u hiervoor naar het speciaal ontworpen kledinglabel. Dit treft u bij de downloads aan als bijlage. In alle gebouwen zijn voor meisjes voorzieningen getroffen, om zich om te kleden in verband met de kledingregels. Daarbij geldt dat de leerling zich bij aankomst direct omkleedt. Na het beëindigen van de lessen vertrekt de leerling na het omkleden zo spoedig mogelijk. 
Het bovengenoemde uitgangspunt geldt ook voor het taalgebruik. We verwachten van onze leerlingen dat ze niet vloeken en geen schuttingtaal of andere ongewenste krachttermen gebruiken.

Mobiele telefoons

Op het hele schoolterrein zowel binnen de school als buiten op het plein is het dragen van smartwaer niet toegestaan.

Roken

Driestar Gouda is een rookvrije school.

Schoolvideobegeleiding

Op de school vindt schoolvideobegeleiding plaats om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerlingen. Overeenkomstig de geldende beroepscode worden in de klas gemaakte videobeelden niet zonder toestemming aan anderen getoond. Als deze methodiek wordt ingezet voor specifieke begeleidingsvragen van één of meer leerlingen, worden de ouder(s)/ verzorger(s) hiervan in kennis gesteld en om toestemming gevraagd.

Mediatheken

In de mediatheek in gebouw Alfa kunnen leerlingen boeken lenen en kunnen gebruik maken van de computerwerkplekken.

Kluisjes en waardevolle spullen

Elke leerling heeft een kluisje om hun laptop, schoolspullen en/of waardevolle spullen op te bergen. De directie is bevoegd de kluisjes in te zien. De leerlingen dragen zelf verantwoording voor hun waardevolle spullen. Dit geldt zowel voor de lessen binnen de school als buiten de school. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade.

De gezonde school

Aan de orde komen onderwerpen als roken, alcohol, drugs, budgetbeheer en gokken.

GGD
Als uw kind hoofdluis of een besmettelijke ziekte heeft, stellen wij het op prijs dat de ouders de school hiervan op de hoogte brengen. Indien nodig kunnen wij overleggen met de GGD hoe te handelen.

Te laat komen en verzuim

Onderwijstijd

Een schooldag begint doorgaans om 8.00 uur. In verband met begeleidingsafspraken of terugkomregelingen moet er rekening mee gehouden worden dat een schooldag om 7.30 uur kan beginnen en/of tot 16.30 uur kan duren. Dit geldt voor iedere leerling. Vóór dit tijdstip kan een leerling dus geen verplichtingen aangaan! In de praktijk van het dagelijkse schoolleven kan het door allerlei oorzaken voorkomen dat er lessen uitvallen. Het Ministerie van Onderwijs heeft richtlijnen gegeven over de onderwijstijd van leerlingen. Onze school voldoet aan deze richtlijnen. Zo zijn er afspraken gemaakt om de lesuitval zoveel als mogelijk is te beperken. Lesuitval door vergaderingen of bijscholing wordt zoveel mogelijk voorkomen door dit aan het eind van de lesdag plaats te laten vinden. Bij ziekte of bijzonder verlof van docenten worden de lessen waar mogelijk verplaatst of vervangen. In alle leerjaren zijn de lessentabellen zo geprogrammeerd, dat er een buffer is om eventueel niet gegeven lessen te kunnen compenseren.

Absentmeldingen

Als een leerling door ziekte niet in staat is de lessen bij te wonen, dient de ouder/verzorger van deze leerling telefonisch of via de website een absentmelding te doen bij de administratie van de school. Dit dient bij voorkeur voor 08.00 uur te gebeuren. Stel indien nodig ook een medeleerling op de hoogte. Als een leerling zonder bericht afwezig is, zal de verzuimcoördinator contact zoeken met de ouder(s)/verzorger(s) van de leerling.

Andere redenen van verzuim

Andere redenen van verzuim (bijvoorbeeld een huwelijk in de familie) kunnen ook aan de orde zijn. In zulke gevallen moet er tijdig per e-mail schriftelijk toestemming gevraagd worden voor afwezigheid aan de afdelingsleider van uw zoon of dochter.

Luxeverzuim

Onder luxeverzuim verstaan we het verlof dat leerlingen nemen om met hun ouders op vakantie te gaan buiten de vastgestelde schoolvakanties. Onze school kan hier geen medewerking aan verlenen. Voor vakanties buiten de reguliere schoolvakanties wordt geen toestemming gegeven. In dergelijke gevallen zijn wij verplicht om melding te maken bij de leerplichtambtenaar. Dit kan leiden tot verdere stappen, zoals het opmaken van een proces-verbaal door de leerplichtambtenaar.

Er is slechts één uitzondering op deze regel: wanneer door de specifieke aard van het werk van de ouders het onmogelijk is om tijdens een van de schoolvakanties op vakantie te gaan. Deze uitzondering geldt echter niet voor de eerste twee weken na de zomervakantie.

Indien een leerling zonder toestemming van de directie verzuimt voor een vakantie (zoals een weekendje weg) onder schooltijd, dan is de school verplicht om hiervan melding te doen bij de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar zal vervolgens een proces-verbaal opmaken. In dergelijke gevallen kan het Openbaar Ministerie een boete opleggen van €100 per kind per dag of dagdeel. Bij herhaald verzuim kan een dagvaarding volgen, en moet u voor de rechter verschijnen.

De uitzondering waarbij extra verlof mag worden aangevraagd, is wanneer de aard van het beroep van een van de ouders ervoor zorgt dat het gezin niet ten minste twee weken tijdens de zomervakantie op vakantie kan. In dat geval kan eenmaal per jaar verlof worden aangevraagd voor maximaal tien dagen. Dit verlof mag echter niet vallen in de eerste twee weken van het schooljaar. De aanvraag moet minimaal zes weken van tevoren worden ingediend bij de school.

Ziekmelding tijdens schooldag

Als een leerling tijdens de dag op school ziek wordt, meldt hij/zij zich bij de verzuimcoördinator van zijn/haar afdeling. Die beoordeelt of de leerling naar huis mag. Als de verzuimcoördinator toestemming geeft, wordt zo mogelijk eerst contact opgenomen met thuis.

Spijbelaars en telaatkomers naar Halt

Spijbelen en vaak te laat komen hebben negatieve gevolgen voor de schoolloopbaan van jongeren. Daarom worden spijbelen en te laat komen steeds strenger en vooral vroeger aangepakt. Een beginnende spijbelaar die regelmatig te laat komt, kan van de leerplichtambtenaar een proces-verbaal krijgen en doorgestuurd worden naar Halt. Bij 90 uur verzuim en meer moet de school dit melden bij de leerplichtambtenaar en de schoolverpleegkundige.

Lessen lichamelijke opvoeding

Indien een leerling de lessen lichamelijke opvoeding niet kan volgen, wordt in overleg met de vakdocent en de adjunct-directeur bepaald welke vervangende opdracht(en) de leerling tijdens deze lessen moet verrichten.

Jaarovergang

Hier vindt u alle informatie rondom taken, herkansingen en mogelijkheden van beroep bij de overgangsvergaderingen. ming geeft, wordt zo mogelijk eerst contact opgenomen met thuis.

Contacten over leerprestaties

De school onderhoudt met de ouders/verzorgers contacten op de volgende manieren:

·         Per cursusjaar twee contactavonden met vakdocenten en mentoren. Ook worden er in sommige jaarlagen mentor/ouder/leerling (MOL) gesprekken gevoerd.
·         Eventueel een bespreking tussen mentor en ouders/verzorgers over het voorlopig advies. 
·         Voorlichting over doorstroommogelijkheden vanaf het tweede leerjaar.
·         Telefonische en e-mailcontacten op initiatief van mentor of ouders/verzorgers zijn altijd mogelijk.

Overgangsbeslissing

Aan het eind van ieder cursusjaar neemt de docentenvergadering voor iedere leerling een overgangsbeslissing. Alleen in bijzondere gevallen kan de vergadering besluiten deze beslissing uit te stellen. De docentenvergadering neemt de overgangsbeslissingen op grond van de cijfers op het eindrapport en op basis van de vastgestelde overgangsnormen. De overgangsnormen vindt u als bijlage bij downloads.

Besluiten

De docentenvergadering kan de volgende besluiten nemen: Een leerling wordt:

·         bevorderd naar het volgende leerjaar van dezelfde afdeling of leerweg.
·         bevorderd naar het volgende leerjaar van dezelfde afdeling of leerweg, maar krijgt een taak opgelegd. De bevordering is pas definitief als de taak voldoende gemaakt is.
·         bevorderd naar het volgende leerjaar van een andere afdeling of leerweg.
·         bevorderd naar het volgende leerjaar van een andere afdeling of leerweg, maar krijgt een taak opgelegd. De bevordering is pas definitief als de taak voldoende gemaakt is.
·         voorwaardelijk bevorderd. Dat betekent dat de leerling naar het volgende leerjaar gaat op voorwaarde dat bij rapport één voldaan wordt aan de overgangsnormen naar het daarop volgende leerjaar. Een voorwaardelijke bevordering naar een examenklas is niet mogelijk.
·         nog niet bevorderd, maar krijgt een herkansing. Als de herkansing voldoende wordt gemaakt, wordt deze leerling alsnog bevorderd.
·         niet bevorderd.

Een taak

Een taak wordt gegeven als een leerling onvoldoende inzet heeft getoond. De taak moet op de eerste of tweede schooldag van het nieuwe cursusjaar worden ingeleverd. Als de taak onvoldoende of niet in orde is, moet die onder schooltijd alsnog voldoende worden gemaakt. Als dat is gebeurd, is de bevordering definitief. Als dat in de derde schoolweek nog niet heeft plaats gevonden, wordt aan deze leerling de toegang tot het bedoelde schooljaar definitief ontzegd.

Een herkansing

Als een leerling binnen de bespreekmarge valt, kan de docentenvergadering besluiten een herkansing te geven. De herkansing omvat de stof van een bepaalde periode. De docentenvergadering bepaalt welk cijfer de leerling voor deze herkansing minimaal moet halen. De herkansingen vinden plaats voor de zomervakantie of op de eerste dag van het nieuwe schooljaar. Als de gemaakte herkansing niet voldoet aan de vooraf gestelde normen, wordt de leerling niet bevorderd naar een hoger leerjaar.

 PrO

Bij PrO worden bij de overgang naar een volgend leerjaar geen bevorderingsnormen gehanteerd. Elke leerling gaat over naar het volgende leerjaar. Bij overgang naar een hoger niveau zijn zowel de cognitieve capaciteiten als de leerlingkenmerken van belang.

Overige aspecten

Bij de andere afdelingen zijn bij een overgang naar een hoger of lager niveau de prestaties, uitgedrukt in cijfers, cruciaal. De behaalde cijfers zijn zichtbaar op het leerlingenportaal. Naast de cijfers kunnen ook de volgende aspecten meegewogen worden:

·         Leerlingkenmerken
·         De sociale ontwikkeling van de leerling
·         Cito-uitslagen
·         Rekenvaardigheden

Cijfers en rapporten

Het schooljaar bestaat uit drie perioden. Iedere periode wordt afgesloten met een rapport. Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van de cijfers van drie rapporten. Er kunnen bijzondere omstandigheden aan de orde zijn. Bijvoorbeeld als een leerling veel ziek geweest is of tussentijds is overgeplaatst. In zulke gevallen kan de docentenvergadering besluiten dat minder voorafgaande rapporten meetellen voor het eindcijfer. Bij een tussentijdse overplaatsing bijvoorbeeld door alleen de cijfers die na de overplaatsing gehaald zijn mee te tellen. De docentenvergadering stelt de rapportcijfers en ook de cijfers op het eindrapport vast. Deze cijfers zijn rekenkundig afgerond op één decimaal. De eindrapportcijfers zijn in hele getallen. Bij de berekening van de cijfers voor het eindrapport wordt uitgegaan van de niet afgeronde rapportcijfers van de drie rapporten. Daarbij wordt de volgende weging toegepast:

Cijferberekening

·         Rapport 1: 1x
·         Rapport 2: 1x
·         Rapport 3: 1x

Op- en afstroom

Het schoolbeleid is er op gericht om opstroom (naar een hoger niveau) en vooral de afstroom (naar een lager niveau) tot een minimum te beperken. Bij op- en afstroom vervallen alle eerder behaalde cijfers.

Tussentijdse overplaatsing

Naar een hoger niveau vindt deze alleen plaats bij het eerste rapport. Hierbij worden de volgende criteria gebruikt:
·         De mening van de docenten over de capaciteiten van de leerling.
·         De leerling moet ten minste een 8 staan voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Voor de overige vakken moet het gemiddelde ten minste 7,5 zijn.
·         De leerlingkenmerken: instelling, leervermogen, werkhouding, motivatie en doorzettingsvermogen.
Tussentijdse overplaatsing naar een lager niveau kan plaatsvinden bij zowel het eerste als het tweede rapport. Hierop zijn drie uitzonderingen:
·         Overplaatsing vanuit vmbo-gt 3 naar vmbo-kader 3.
·         Binnen havo/vwo (mogelijk tot de Kerstvakantie) kan alleen bij het eerste rapport. In alle gevallen geldt dat de tussentijdse overplaatsing alleen mogelijk is als er ruimte is in de ontvangende klas. Aan het eind van een cursusjaar is het mogelijk om op grond van de resultaten van niveau te wisselen. In april/mei wordt daarover een advies gegeven.

Godsdienst

Voor het vak Godsdienst geldt artikel zes van het schoolreglement: als voor het vak Godsdienst geen voldoende eindcijfer wordt behaald, wordt een leerling niet geplaatst in het volgende cursusjaar. Het maakt hier niet uit of het gaat om een voortzetting van de studie in dezelfde of in een andere leerweg. Bepalend is het gemiddelde jaarcijfer. Leerlingen die een onvoldoende voor godsdienst hebben, maar voor de andere vakken wel voldoen aan de overgangsnormen krijgen de mogelijkheid een herkansing voor het vak Godsdienst te maken.

Mogelijkheid van beroep bij overgangsbeslissingen

Leerlingen en ouders/verzorgers hebben de mogelijkheid om in beroep te gaan als ze een bezwaar hebben tegen een overgangsbeslissing. Dat kan alleen als voldaan wordt aan de volgende criteria:
·         Het bezwaar moet altijd betrekking hebben op een leerling in de bespreekmarge. Deze bespreekmarge staat vermeld in de aan het begin van dit hoofdstuk genoemde tabel met overgangsnormen (bijlage 7 bij downloads). Als een leerling buiten de bespreekmarge valt, kan dus geen bezwaar worden gemaakt. 
·         Een uitzondering hierop is als er omstandigheden zijn geweest, die op de behaalde resultaten van invloed zijn geweest en op het moment van de overgangsbeslissing niet bekend waren bij de docentenvergadering. Deze invloed moet wel aangetoond kunnen worden. 
·         Het beroep moet per e-mail worden ingediend bij de mentor. Dat dient uiterlijk om 09.00 uur op donderdagmorgen van de laatste schoolweek te zijn gebeurd. Op deze donderdag vergadert de commissie nadere beslissingen. Deze commissie is  samengesteld uit: vertegenwoordigers van de afdelingsdirectie, decanen en de mentor. De beslissing die deze commissie neemt is bindend.

Samen voor reformatorisch onderwijs in de Randstad