Ouders die hun kind aanmelden bij het de Scholengroep Driestar-Wartburg, doen dit in het verlangen dat hun kind wordt opgevoed en onderwezen vanuit de Bijbel, in verbondenheid met het gereformeerde belijden. Ouders vullen deze taak in de eerste plaats zelf in; kerk en school sluiten daarbij aan.
De aanmelding van uw kind vindt plaats via de digitale weg bij de Scholengroep Driestar-Wartburg. Dit kunt u doen via de website: aanmelden.driestarwartburg.nl
Gezien de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de opvoeding, hanteren we een laagdrempelig toelatingsbeleid voor de kinderen uit gezinnen in de achterban. Volgens de statuten zijn dat gezinnen die behoren tot de Christelijke Gereformeerde Kerken, de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland), de Hersteld Hervormde Kerk en Hervormde gemeenten binnen de Protestantse Kerk in Nederland die zich gebonden weten aan het gereformeerd belijden.
Ook kinderen uit gezinnen die bij een andere kerk of christelijke gemeenschap horen, kunnen op basis van een gesprek met de identiteitscommissie (de directie en een lid van de raad van toezicht) worden toegelaten op onze school. We denken bijvoorbeeld aan gezinnen uit andere Hervormde Gemeenten dan hierboven genoemd, Gereformeerd Vrijgemaakte Kerken, vrije groepen en evangelische gemeenten. Wanneer de ouders voor het eerst een kind aanmelden, nodigen we hen uit voor een gesprek met de identiteitscommissie. Hierin bespreken we de grondslag en de betekenis daarvan in de school en we vragen of ouders met de grondslag kunnen instemmen. Ook overleggen we of we als school en ouders voldoende één kunnen zijn in de opvoeding van het kind. Als het kind al op een reformatorische basisschool heeft gezeten of op een school met een gelijke grondslag, wegen we ook de ervaring van deze school mee in de besluitvorming over de toelating.
Elke ouder die voor het eerst een kind aanmeldt bij onze school, ontvangt een uitnodiging voor een welkomstgesprek op de locatie. Dit gesprek is bedoeld om elkaar te leren kennen en te bespreken wat we van elkaar verwachten.
Hierbij komt de grondslag van de school aan de orde en de manier waarop de identiteit vorm krijgt in het onderwijs en in de leefregels op school. Daarnaast worden andere aspecten van het schoolleven besproken, zoals het huiswerk, verlof en de betrokkenheid van de ouders bij de school. In de regel vergroot dit gesprek het vertrouwen en de samenwerking tussen school en ouders. Ook ouders die al bekend zijn met de Wartburg College maar een kind aanmelden op een voor hen nieuwe locatie ontvangen een uitnodiging voor een welkomstgesprek.
Het is onze hartelijke wens dat in onze school iets zichtbaar wordt van een christelijke gemeenschap, waarin de Heere gevreesd wordt, waarin we respectvol en verantwoordelijk met elkaar omgaan, ons veilig voelen en geduld hebben met elkaars zwakheden. De Heere Jezus gaat ons daarin voor: ‘Neemt mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen’ (Mattheüs 11:29).
In het verzorgen en ontvangen van opvoeding en onderwijs zijn we afhankelijk van Gods genade. Daarom is het gebed in en voor de school zo onmisbaar. Wij beseffen dat we zelf niet in staat zijn ‘tot enig (zaligmakend) goed’. Dat ontslaat ons echter niet van onze verantwoordelijkheid. God vraagt van school, ouders en leerlingen dat we alles doen wat in ons vermogen ligt. We weten ons daarin afhankelijk van Zijn zegen. School, ouders en leerlingen hebben in deze gemeenschap elk een verantwoordelijkheid.
De school is verantwoordelijk voor het onderwijs en de vorming van leerlingen op de manier zoals verwoord in de onderwijsopdracht en de visie. Als schoolleiding en leraren zijn we daarnaast identificatiefiguren, die geroepen zijn om de leerlingen het goede voorbeeld te geven. Er dient eenheid te zijn in onze leer en ons leven, zodat we voor de leerlingen geloofwaardig zijn. Het gezag dat God ons geeft over de leerlingen, willen we in liefde uitoefenen. We staan open voor gesprek als we fouten maken.
De ouders hebben de verantwoordelijkheid de school in het gebed en met de daad te steunen en te dragen. We verwachten dat ze hartelijk betrokken zijn bij de identiteit van de school en het onderwijs aan hun kind, positief meedenken en de school steunen als we corrigerend moeten optreden. Ondanks de eenheid in grondslag, kunnen er natuurlijk verschillen zijn tussen opvattingen en regels thuis en op school. Het is goed dat kinderen hiermee leren omgaan. Maar verscheidenheid mag niet leiden tot verdeeldheid en spanningen. We doen daarom een beroep op de ouders om de opvattingen en regels van de school te steunen. In onze open wereld is het belangrijk dat we positief en in éénheid samenwerken in de opvoeding van onze jongeren.
De verantwoordelijkheid van de leerlingen is dat ze zich inzetten om de gaven die ze van hun Schepper kregen, te gebruiken en te vermeerderen. We verwachten van hen dat ze zich laten aanspreken door de Bijbel en zich openstellen voor de toerusting en vorming door hun ouders, de school en de kerk. Hun gedrag en leefstijl dienen in overeenstemming te zijn met de christelijke opvoeding.
In deze paragraaf stellen we enkele zaken aan de orde die te maken hebben met de identiteit en met gangbare omgangsregels binnen de school. Zo weten we als school, ouders en leerlingen wat we aan elkaar hebben. Op deze punten spreken we elkaar aan en corrigeren we elkaar zo nodig.
Naast de identiteit, zoals eerder al aan de orde gesteld, zijn bij de aanmelding en plaatsing van leerlingen drie zaken van belang: