Als je het profiel Zorg en Welzijn volgt, kun je je voorbereiden op veel beroepen in verschillende werkvelden. Je kunt kiezen voor de zorgsector, waarbij je met allerlei leeftijdsgroepen te maken kunt hebben, maar ook voor de welzijnssector.
Vanaf leerjaar 1 krijg je twee lesuren per week Zorg en Welzijn. Je leert over allerlei beroepen in de Zorg en Welzijnssector en door middel van beroepenfilmpjes en opdrachten leer je of Zorg en Welzijn bij jou past. Deze opdrachten zijn verbonden aan een beroep of beroepsgroep. Hierdoor leer je of je een bepaald beroep leuk vindt en welke eigenschappen en kennis je nodig hebt om een beroep uit te oefenen. Er is aandacht voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Dit helpt je om een keuze te maken voor een profiel en in de bovenbouw voor het kiezen van een vervolgopleiding of een beroep.
In het 2e leerjaar kun je al kiezen voor het profiel Zorg en Welzijn. Je krijgt dan acht uur per week les, dit is in blokken van vier uur. Je start met modulen, die afgestemd zijn op het profiel Zorg en Welzijn. Deze modulen horen bij het examenprogramma en hebben de structuur van de lessen in de bovenbouw. Op deze manier leer je met de lesstof en vaardigheden om te gaan en wordt de overstap naar leerjaar 3 gemakkelijker.
In leerjaar 3 krijg je de rest van de profielmodulen Zorg en Welzijn aangeboden, ook hier krijg je les in blokken van vier lesuren. Leerlingen met de leerweg vmbo- basis en vmbo-kader krijgen twee lesuren extra vaardigheden. Samen met de modulen uit leerjaar 2 vormen deze modulen de kennis die je nodig hebt om dit examen voldoende af te ronden. Het examen vindt plaats aan het einde van leerjaar 3. De lesstof van de profielen wordt afgesloten met het landelijke centraal schriftelijk en praktisch examen.
Door in het 4e leerjaar te werken met uitstroomprofielen kun je tijdens het vmbo al meer gericht aan de slag. De volgende uitstroomprofielen willen we in het 4e leerjaar gaan aanbieden:
Als je dit uitstroomprofiel kiest, bereid je je o.a. voor op de volgende beroepen: helpende, verzorgende IG, verpleegkundige, apothekersassistente, doktersassistente, kapster, pedicure, manicure. Welzijn
Als je dit uitstroomprofiel kiest, bereid je je o.a. voor op de volgende beroepen: facilitair dienstverlener, sociaal cultureel werker, sociaalpedagogisch werker, sociaal agogisch werker, leidster kinderopvang, jeugdwerker, activiteitenbegeleidster, kapster, beveiliging, concierge, politie en als je kiest voor de vervolgopleiding Veiligheid en Vakmanschap (Veva).
Als je dit uitstroomprofiel kiest, bereid je je o.a. voor op de volgende beroepen: facilitair dienstverlener, sociaal cultureel werker, sociaalpedagogisch werker, sociaal agogisch werker, leidster kinderopvang, jeugdwerker, activiteitenbegeleidster, kapster, beveiliging, conciërge, politie en als je kiest voor de vervolgopleiding Veiligheid en Vakmanschap (Veva).
Als je dit uitstroomprofiel kiest, bereid je je o.a. voor op de volgende beroepen: bakker, kok, gastheer of -vrouw, facilitair dienstverlener.
In het vierde leerjaar wordt het keuzevak EHBO gegeven. Dit wordt afgesloten met een EHBO-examen van Het Oranje Kruis. Tijdens deze lessen wordt er gewerkt met een lotus en worden er diverse casussen en ziektebeelden uitgespeeld. Op deze manier krijgen de leerlingen een realistisch beeld van een situatie. Zo leert een leerling adequaat te handelen in diverse situaties.
In het eerste en tweede leerjaar worden er gastlessen verzorgd en een excursie. In leerjaar 3 en 4 loop je stage in verschillende werkvelden. Dit geeft de mogelijkheid om de opgedane kennis en vaardigheden te koppelen aan de praktijk. Deze stages zijn beroepsoriënterend en helpen je om de keuze voor de toekomst nog beter te maken.
Tijdens de lessen Zorg en Welzijn krijg je zoveel als mogelijk les in groepen van hetzelfde niveau. In de onderbouw zijn de groepen meer gemengd, vanaf leerjaar 2 streven we ernaar dat er een aparte G-klas gevormd wordt en krijgen de basis- en kaderleerlingen nog gezamenlijk les.
Vanaf leerjaar 3 krijgen de leerlingen in aparte klassen les. Het niveauverschil wordt gemaakt door verdieping in kennis, het doen van een aantal praktijkonderzoeken en door het afsluiten van een moduleboekje met presentaties. Er zijn theorietoetsen voor verschillende niveaus. Daarnaast is de manier van lesgeven aangepast aan de verschillende niveaus.
Zodra in leerjaar 4 met uitstroomprofielen gewerkt gaat worden, is het afhankelijk van het aantal leerlingen dat een bepaald uitstroomprofiel kiest of er nog aparte groepen gemaakt kunnen worden per niveau. Op dat moment moet tijdens de les differentiatie aangebracht worden door de lesgevende docent.