Hieronder wordt aangegeven welke afdelingen en leerwegen het Driestar Gouda heeft en wat de doorstroommogelijkheden zijn.
De school kent de volgende afdelingen:
Daarnaast biedt de school aan
Het PrO kent twee belangrijke hoofddoelen:
Stages vormen een wezenlijk onderdeel van het leerproces. Tijdens de stages begeleidt een stagebeleider vanuit school de leerlingen. Bij iedere stage vindt een tussen- en eindevaluatie plaats.
Binnen het praktijkonderwijs wordt geen diploma behaald. Wel worden sommige onderdelen afgesloten met een erkend certificaat. Dit geldt voor de richting horeca en groen.
Het is een mbo-1 opleiding.
De opleiding is bedoeld voor leerlingen vmbo-basis die waarschijnlijk het vmbo-diploma niet gaan halen. Ook goede PrO-leerlingen kunnen hier geplaatst worden.
Er zijn twee soorten diploma’s:
Eén jaar.
De uitgangspunten voor het onderwijs in de onderbouw zijn: de leerling
Er zijn brugklassen vmbo-basis lwoo, vmbo-basis, vmbo-kader en vmbo-gt/ havo.
Twee jaar; daarna gaat een leerling verder in een bepaalde leerweg van het vmbo.
Voor de leerlingen die deze leerweg willen volgen, geldt dat instroom ook met extra ondersteuning mogelijk is.
De leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg met extra ondersteuning vragen een meer persoonlijke benadering vanwege leerproblemen. Het kan ook zijn dat een bepaalde vorm van gedrag extra aandacht krijgt. Daardoor kan het functioneren in grotere groepen problemen geven. Voor de leerlingen van de basisberoepsgerichte leerweg geldt dat ze vooral praktisch zijn ingesteld. Zij functioneren het beste als theorie en praktijk bij de lessen worden afgewisseld. De leerlingen lopen in de derde klas tien dagen stagen en in de vierde klas één dag per week.
Tijdens het tweede leerjaar hebben de leerlingen een keuze gemaakt om één van de volgende vakrichtingen in de bovenbouw te volgen:
Vier jaar inclusief onderbouw
Leerlingen zijn in grote mate praktisch ingesteld. Voor een goed functioneren is een afwisseling van theorie en praktijk bij de lessen gewenst. De leerlingen lopen in de derde klas tien dagen stage. De leerlingen binnen de vakrichting economie & ondernemen lopen in het vierde leerjaar één dag per week stage.
Tijdens het tweede leerjaar hebben de leerlingen een keuze gemaakt om één van de volgende vakrichtingen in de bovenbouw te volgen:
Vier jaar inclusief onderbouw
De gemengd theoretische leerweg kent naast een aantal theoretische vakken ook een beroepsgerichte component. Er wordt examen gedaan in zowel de theoretische vakken als in een beroepsgericht vak.
Voor het te volgen beroepsgerichte vak in de gemengde leerweg kan gekozen worden uit:
Vier jaar inclusief onderbouw.
Deze opleiding dient om de algemene vorming te verdiepen. Het geeft een veelzijdige ontwikkeling en bereidt voor op functies waaraan hoge eisen worden gesteld. Havo leidt niet op voor een beroep, maar dient als basis voor hogere beroepsopleidingen.
In havo-3 kiezen leerlingen hun definitieve profiel. Ze kunnen dan voor de bovenbouw een keuze maken uit vier profielen:
Ook maken ze in de derde klas een keuze voor een vak in de vrije ruimte.
In de eerste jaren wordt er in een aantal mentorlessen gekeken naar de eigenschappen en interesses van de leerling. Er vindt ook al een oriëntatie plaats op toekomstige studies en beroepen. In klas 3 wordt er onder begeleiding van decaan en mentor toegewerkt naar het kiezen van een geschikt profiel/vakkenpakket voor de bovenbouw. In de bovenbouw (klas 4 en hoger) vinden activiteiten plaats om te komen tot de keuze van een passende vervolgstudie. Daarvoor worden (mentor)lessen gebruikt, maar ook krijgen de leerlingen tijd voor het bezoeken van open dagen en meeloopdagen, omdat we dit als onmisbaar onderdeel van het keuzeproces zien.
Tto is een aparte stroom in havo onderbouw. Het grootste verschil is dat de leerlingen en docenten bij verschillende vakken Engels spreken. Bovendien krijgen de leerlingen te maken met projecten en uitwisselingen om zich voor te bereiden op een toekomst in binnen- en buitenland.
De tto-opleiding heeft een internationaal karakter. Er zijn uitwisselingen en/ of buitenlandse studiereizen. Vandaar dat we ieder jaar een extra vrijwillige bijdrage vragen. Dit mag echter geen belemmering zijn om tto te kunnen volgen.
Tto is een opleiding die het nodige van de leerlingen vraagt. Daarom is tto bedoeld voor gemotiveerde leerlingen die van hun basisschool een havo-advies hebben gekregen. Driestar Gouda gaat er vanuit dat de leerling een brede culturele belangstelling heeft en goed kan samenwerken.
De toelatingsprocedure bestaat uit het schrijven van een motivatiebrief, een taaltest en het voeren van een motivatiegesprek. Naar aanleiding hiervan vindt een selectie plaats.
Het tto-programma duurt drie jaar. De leerling wordt opgeleid voor een internationaal erkend diploma.
Deze opleiding duurt vijf jaar.
Deze opleiding is een combinatie van atheneum en gymnasium. Dit onderwijs is bedoeld voor leerlingen die later in het wetenschappelijk onderwijs een opleiding willen volgen. Daarnaast is het ook mogelijk door te stromen naar het hoger beroepsonderwijs.
Onze school heeft een ongedeelde vwo-opleiding. Aan de geslaagden wordt een vwo-diploma verstrekt, met de aanduiding ‘gymnasium’ of ‘atheneum’. Dit is afhankelijk van het feit of tenminste in één van de klassieke talen examen is afgelegd.
In vwo-3 kiezen de leerlingen hun definitieve profiel. Ze kunnen dan voor de bovenbouw een keuze maken uit vier profielen:
Ook maken ze in de derde klas een keuze voor een vak in de vrije ruimte. In vwo-4 mogen alle leerlingen een extra vak kiezen. Het is mogelijk dit extra vak aan het einde van de vierde klas te laten vervallen.
Het gymnasium start in de eerste klas. Naast de vakken die elke vwo-leerling volgt, krijgt een gymnasiumleerling de vakken Grieks en Latijn. Beide houd je tot en met de derde klas. Daarna kun je kiezen met beide talen of één van beide door te gaan. Als je gymnasium doet, krijg je na de zesde ook een gymnasiumdiploma! Voor bepaalde studies is dit absoluut een pre.
Een leerling wordt tot het gymnasium toegelaten als deze
Vwo+ biedt een begeleidingstraject voor hoogbegaafde leerlingen in de brugklas, tweede en derde klas. Een test van het CBO (Centrum voor Begaafdheidsonderzoek) in Nijmegen is de indicator voor plaatsing in de vwo+-klas.
Een kernteam van docenten ontwikkelt modules met verrijkingsstof, die de intelligentie, creativiteit en het doorzettingsvermogen moeten stimuleren. Door de lessentabel voor diverse vakken aan te passen, wordt tijd vrij gemaakt om deze modules te geven.
Ongeveer 30 procent van de lessen wordt in het Engels gegeven, zodat leerlingen die dat willen aan het eind van het derde leerjaar een Cambridge-examen kunnen afleggen.
Leerlingen van 4-, 5, en 6-kunnen het vak Spaans (elementair) kiezen. Dit vak wordt met een schoolexamen afgesloten.
In de bovenbouw is er de mogelijkheid om mee te doen met programma’s die door de universiteit van Leiden worden aangeboden: ‘PRE-Classes’ en ‘PRE-University’, verrijkings- en verdiepingsprogramma’s.
Extra mogelijkheid (3): tto[FM1]
Tto is een aparte stroom in het vwo. Het grootste verschil is dat de leerlingen en de docenten bij verschillende vakken Engels spreken. Bovendien krijgen de leerlingen te maken met projecten en uitwisselingen om zich voor te bereiden op een toekomst in binnen- of buitenland.
De tto-opleiding heeft een internationaal karakter. Er zijn uitwisselingen en/of buitenlandse studiereizen. Vandaar dat we ieder jaar een extra bijdrage vragen. Dit mag echter geen belemmering zijn om tto te kunnen volgen.
Tto is een opleiding, die het nodige van de leerlingen vraagt. Daarom is tto bedoeld voor gemotiveerde leerlingen die van hun basisschool een vwo-advies hebben gekregen.
Het Driestar College gaat ervan uit dat de leerling een brede culturele belangstelling heeft en goed kan samenwerken. De toelatingsprocedure bestaat uit het schrijven van een motivatiebrief, een taaltest en het voeren van een motivatiegesprek. Naar aanleiding hiervan vindt een selectie plaats.
Het tto-programma duurt minimaal drie jaar. De leerling wordt opgeleid voor een internationaal erkend diploma.
In de bovenbouw gaan we door met het vto-programma. Dit betekent dat de leerlingen vanaf klas 4vwo-vto naast Engels het vak Global Perspectives and Research krijgen. Daarnaast wordt een beperkt aantal vakken in het Engels aangeboden. In 4vwo-vto zullen de leerlingen deelnemen aan een internationale uitwisseling.. Van de vto-leerlingen wordt verwacht dat de maatschappelijke stage Engelstalig zal zijn. In klas 5 of 6 zijn de leerlingen verplicht aan Cambridge examen af te leggen. Een leerling volgt in principe het TTO/VTO-traject gedurende zijn of haar hele schoolloopbaan
Zes jaar.