Hier vertellen we u alles rondom de dagelijkse gang van zaken op onze school.
Dagelijks zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 07:30 en 16:30 uur.
Lopende het schooljaar ontvangen leerlingen uit de examenklassen een brief met de persoonsgegevens die bij de leerlingenadministratie bekend zijn. Als leerlingen niet voor aanvang van de centrale examens reageren, gaan we er van uit dat de gegevens juist zijn. Als er wijzigingen aangebracht moeten worden, worden de leerlingen persoonlijk op de leerlingenadministratie verwacht met een geldig identiteitsbewijs en zullen op basis van het geldige identiteitsbewijs de gegevens waar nodig worden aangepast.
In het kader van de wet Onderwijsnummer zijn wij verplicht om burgerservicenummers van al onze leerlingen op te nemen in de leerlingadministratie.
Aan het begin van het cursusjaar worden van alle leerlingen portret- en klassenfoto’s gemaakt. Van de examenklasleerlingen wordt aan het eind van hun schoolperiode een groepsfoto gemaakt.
Aan het begin van het schooljaar wordt door de school een agenda aan de leerlingen verstrekt (n.b. voor havo vwo geldt dit alleen voor klas 1 en 2). Leerlingen zijn verplicht deze agenda te gebruiken. Leerlingen mogen geen teksten en illustraties die in strijd zijn met de uitgangspunten van de school aan deze agenda toevoegen. Als dit toch geconstateerd wordt, kan de leerling verplicht worden een nieuwe agenda aan te schaffen.
Dagopening 08.30-08.40 uur
Les 1 08.40-09.25 uur
Les 2 09.25-10.10 uur
Les 3 10.10-10.55 uur
Eetpauze 10.55-11.10 uur
Pauze 11.10-11.30 uur
Les 4 11.30-12.15 uur
Les 5 12.15-13.00 uur
Les 6 13.00-13.45 uur
Pauze 13.45-14.00 uur
Les 7 14.00-14.45 uur
Les 8 14.45-15.30 uur
Aan het begin van een nieuwe schoolweek worden in de aula’s van de gebouwen gezamenlijke weekopeningen gehouden. Op de andere dagen van de week wordt bij het begin van de lessen de dag in het lokaal geopend met bijbellezing, gebed en het zingen van een psalm. Alle leerlingen doen hier aan mee. Daarom is het verplicht om iedere dag een Bijbel in de (Herziene) Statenvertaling met daarin de berijmde psalmen bij zich te hebben.
Aan het begin van het schooljaar stelt de mentor in overleg met de klas een telefoonketen samen. Deze wordt gebruikt wanneer door ziekte van een docent het eerste uur van een lesdag uitvalt.
Wijzigingen in het rooster worden meegedeeld via het digitale mededelingenbord in de hal van de school. Ook zijn de roosterwijzigingen in te zien via internet: www.driestarwartburg.nl. De leerlingen zijn verplicht om regelmatig en zeker voor het naar huis gaan het mededelingenbord te raadplegen. Verzuim van lessen
door nalatigheid wordt niet als excuus aanvaard.
Van onze leerlingen verwachten wij dat ze zich zullen gedragen overeenkomstig bijbelse waarden en normen. Dat heeft gevolgen voor de wijze waarop jongens en meisjes zich op school kleden. Wij verwijzen u hiervoor naar het speciaal ontworpen kledinglabel. Dit treft u bij de downloads aan als bijlage. In alle gebouwen zijn voor meisjes voorzieningen getroffen, om zich om te kleden in verband met de kledingregels. Daarbij geldt dat de leerling zich bij aankomst direct omkleedt. Na het beëindigen van de lessen vertrekt de leerling na het omkleden zo spoedig mogelijk.
Het bovengenoemde uitgangspunt geldt ook voor het taalgebruik. We verwachten van onze leerlingen dat ze niet vloeken en geen schuttingtaal of andere ongewenste krachttermen gebruiken.
Op het hele schoolterrein zowel binnen de school als buiten op het plein draag je geen smartwear bij je. Uitzondering: je hebt de smartwear alleen in je zak of tas als je naar de school toekomt of weer weggaat.
Driestar Gouda is een rookvrije school. Overtreding van deze regel zal worden gestraft.
Op de school vindt schoolvideobegeleiding plaats om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de leerlingen. Overeenkomstig de geldende beroepscode worden in de klas gemaakte videobeelden niet zonder toestemming aan anderen getoond. Als deze methodiek wordt ingezet voor specifieke begeleidingsvragen van één of meer leerlingen, worden de ouder(s)/ verzorger(s) hiervan in kennis gesteld en om toestemming gevraagd.
Leerlingen moeten waardevolle spullen tijdens de gymles in hun kluisje doen. Dit geldt zowel voor de lessen binnen de school als buiten de school. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade.
In de mediatheek in gebouw Alfa kunnen leerlingen uit het hele vmbo en uit de onderbouw havo en vwo boeken lenen. Leerlingen van het vmbo kunnen hier ook gebruik maken van computerwerkplekken. De leerlingen van de bovenbouw havo en vwo kunnen boeken lenen in de mediatheek in gebouw Zèta. Hier zijn ook computerwerkplekken voor deze leerlingen. Het Open Leercentrum in gebouw Bèta heeft computerwerkplekken voor de leerlingen van de onderbouw havo en vwo.
Elke leerling heeft een kluisje om kleding, helmen en andere waardevolle spullen op te bergen. Tijdens de zomervakantie mag niets in de kluisjes worden achtergelaten. De directie is bevoegd de kluisjes in te zien.
Aan de orde komen onderwerpen als roken, alcohol, drugs, budgetbeheer en gokken.
Als uw kind hoofdluis of een besmettelijke ziekte heeft, stellen wij het op prijs dat de ouders de school hiervan op de hoogte brengen. Indien nodig kunnen wij overleggen met de GGD hoe te handelen.
Een schooldag begint doorgaans om 8.00 uur. In verband met begeleidingsafspraken of terugkomregelingen moet er rekening mee gehouden worden dat een schooldag tot 16.30 uur kan duren. Dit geldt voor iedere leerling. Vóór dit tijdstip kan een leerling dus geen verplichtingen aangaan!
In de praktijk van het dagelijkse schoolleven kan het door allerlei oorzaken voorkomen dat er lessen uitvallen. Het Ministerie van Onderwijs heeft richtlijnen gegeven over de onderwijstijd van leerlingen. Onze school voldoet aan deze richtlijnen. Zo zijn er afspraken gemaakt om de lesuitval zoveel als mogelijk is te beperken. Lesuitval door vergaderingen of bijscholing wordt zoveel mogelijk voorkomen door dit aan het eind van de lesdag plaats te laten vinden. Bij ziekte of bijzonder verlof van docenten worden de lessen waar mogelijk verplaatst of vervangen. In alle leerjaren zijn de lessentabellen zo geprogrammeerd, dat er een buffer is om eventueel niet gegeven lessen te kunnen compenseren.
Als een leerling door ziekte niet in staat is de lessen bij te wonen, dient de ouder/verzorger van deze leerling telefonisch of via de website een absentmelding te doen bij de administratie van de school. Dit dient bij voorkeur voor 08.00 uur te gebeuren. Stel indien nodig ook een medeleerling op de hoogte. Als een leerling zonder bericht afwezig is, zal de verzuimcoördinator contact zoeken met de ouder(s)/verzorger(s) van de leerling.
Andere redenen van verzuim (bijvoorbeeld een huwelijk in de familie) kunnen ook aan de orde zijn. In zulke gevallen moet er tijdig per e-mail schriftelijk toestemming gevraagd worden voor afwezigheid aan de afdelingsleider van uw zoon of dochter.
Als een leerling tijdens de dag op school ziek wordt, meldt hij/zij zich bij de verzuimcoördinator van zijn/haar afdeling. Die beoordeelt of de leerling naar huis mag. Als de verzuimcoördinator toestemming geeft, wordt zo mogelijk eerst contact opgenomen met thuis.
Spijbelen en vaak te laat komen hebben negatieve gevolgen voor de schoolloopbaan van jongeren. Daarom worden spijbelen en te laat komen steeds strenger en vooral vroeger aangepakt. Een beginnende spijbelaar die regelmatig te laat komt, kan van de leerplichtambtenaar een proces-verbaal krijgen en doorgestuurd worden naar Halt. Bij 90 uur verzuim en meer moet de school dit melden bij de leerplichtambtenaar en de schoolverpleegkundige.
Indien een leerling de lessen lichamelijke opvoeding niet kan volgen, wordt in overleg met de vakdocent en de adjunct-directeur bepaald welke vervangende opdracht(en) de leerling tijdens deze lessen moet verrichten.
Uiterlijk in de week voor de start van het schooljaar worden de boeken thuisbezorgd. U ontvangt een e-mail als het pakket verzonden wordt met daarin een Track & Trace code om het pakket te ‘volgen’. Als er niemand thuis is doet PostNL een kaartje in de brievenbus. Het pakket kan dan worden opgehaald op het dichtstbijzijnde PostNL ophaalpunt. Daar blijft het pakket maximaal één week staan.
Er worden zoveel mogelijk gebruikte boeken geleverd. Wanneer er geen gebruikte boeken meer op voorraad zijn, levert VanDijk nieuwe boeken. Wanneer u het pakket ontvangt, controleer dan direct de inhoud op basis van de pakbon die in het pakket zit. Op deze pakbon staat ook aangegeven of een artikel nieuw (N) of gebruikt (G) is geleverd.
Wanneer u een boek van slechte kwaliteit heeft ontvangen, meldt u dit in Mijn VanDijk.nl. Klik op het juiste pakket, achter de artikelen kunt u klikken op ‘iets melden’. Kies hier voor de optie ‘schade’. De melding zorgt ervoor dat u aan het einde van het schooljaar geen problemen ondervindt bij het inleveren van de boeken.
Mocht het boek echt niet bruikbaar zijn, dan kunt u ook aangeven dat u een vervangend artikel wilt ontvangen. VanDijk zorgt ervoor dat u een ander boek geleverd krijgt. Staat ‘iets melden’ niet meer achter het artikel, dan is de reactietermijn verstreken.
Als een boek is kwijtgeraakt, kunt u via de boekenfondscoördinator van de school een nieuw boek bestellen. Dit wordt niet (nogmaals) door de school betaald, dit wordt bij u in rekening gebracht.
Alle boeken (met uitzondering van de werkboeken, tenzij anders aangegeven) moeten op een vooraf bekendgemaakt tijdstip weer ingeleverd worden op school. In principe zal dit aan het einde van het schooljaar zijn. Bij niveau- en/of vakwisselingen gedurende het schooljaar kunnen de boeken die niet meer nodig zijn eerder zelf retour gestuurd worden naar VanDijk of aan het einde van het schooljaar ingeleverd worden op school. Dan is het zaak de boeken goed te bewaren. Een boete wordt opgelegd als het boek bij inname ontbreekt of dusdanige schade heeft, dat het als verloren moet worden beschouwd. Voorbeelden van dergelijke schade zijn: het boek heeft waterschade, de pagina’s zijn aan elkaar geplakt, er is dusdanig in het boek geschreven dat dit niet meer te gebruiken is, er ontbreken pagina’s, etc. Als een boek bij de inlevering wordt afgekeurd, wordt het niet ingenomen, maar krijgt de leerling het altijd mee terug. Het te vergoeden bedrag is 100 procent van de actuele nieuwwaarde van het boek. De boete wordt door middel van een factuur in rekening gebracht bij de ouder(s) of verzorger(s) van de leerling.
Boekenfondscoördinator
Voor vragen kunnen de leerlingen terecht bij VanDijk of de boekenfondscoördinator. Dit geldt ook voor wijzigingen in het boekenpakket als gevolg van vak- of niveauwisselingen.
Boekenfondscoördinator: Mevr. J. Zevenbergen, jzevenbergen@driestarwartburg.nl
Het Driestar Gouda is een Algemeen Nut Beogende Instelling. Meer informatie hierover vindt u op onze website – over ons. Al uw giften aan het Driestar College zijn aftrekbaar in uw aangifte inkomstenbelasting. Dit geldt ook giften die bestemd zijn voor acties die de school organiseert en doorbetaalt aan instellingen met een ANBI zoals Woord en Daad, ZOA etc.
Bij het factureren van de schoolkosten ontvangen ouders/verzorgers een e-mail met een link naar het ouderportaal waar de opgestelde factuur voor u klaar staat. Op het portaal heeft u twee betaalmogelijkheden, i-DEAL of overmaken via internetbankieren. Voor sommige schoolkosten wordt het voor ouders/verzorgers mogelijk om in te schrijven via het ouderportaal. Als van deze mogelijkheid gebruik gemaakt wordt, ontvangt u een e-mail met een link naar de inschrijving.
Het Driestar Gouda onderschrijft de gedragscode schoolkosten voortgezet onderwijs. Deze gedragscode heeft tot doel ervoor te zorgen dat de kosten voor de ouders transparant zijn. Daarnaast is er de verplichting de kosten voor de ouders zoveel als mogelijk is te beperken.
Voor sommige lesmaterialen ontvangt de school geen vergoeding van de overheid. Deze materialen komen voor kosten van de ouder(s)/verzorger(s):
Deze bijdragen worden besteed aan het dekken van kosten die gemaakt worden voor identiteitsgebonden onderwijs en voor het bevorderen van de kwaliteit van het christelijk onderwijs op reformatorische grondslag. De vrijwillige ouderbijdrage is echt vrijwillig: Het is aan u als ouder of u deze wenst te betalen. Mocht u de bijdrage niet betalen dan heeft dat geen gevolgen voor de toegang van uw kind tot door de school georganiseerde activiteiten.
Indien de schoolkosten (of bijvoorbeeld reizen in het kader van TTO) een probleem opleveren, neemt u dan contact op met de adjunct-directeur van de afdeling waar uw zoon of dochter les krijgt. In onderling overleg zal er gezocht worden naar een passende regeling. Mocht u de bijdrage niet betalen dan heeft dat geen gevolgen voor de toegang van uw kind tot door de school georganiseerde activiteiten.
Stichting Leergeld
Ouders/verzorgers kunnen via de website www.elkkinddoetmee.nl een aanvraag indienen voor schoolspullen (schoolspullenpas), een (refurbished) laptop, of een fiets. Hiervoor dient de ouder bij Leergeld een laptopaanvraag in te dienen via de website. Per gemeente zijn de regels overigens verschillend. Bij toekenning kan de school hier vervolgens een gespecificeerde factuur voor naar Leergeld toesturen. Zij maken de bijdrage dan over naar de school.
Mogelijke onderzoeken (bijvoorbeeld rond beroepskeuze, dyslexie etc.) vallen ook in deze categorie. Kosten die gemaakt worden omdat de school het noodzakelijk acht om een test uit te voeren om in te schatten wat er aan passend onderwijs of beroepsoriëntatie aangeboden kan worden, worden door de school gedragen. Als ouder(s)/verzorger(s)/leerling het zelf noodzakelijk achten om een test uit te voeren, ligt het initiatief bij de ouders zelf en worden de kosten rechtstreeks aan de ouders gefactureerd.
Ouders die schoolbijdragen en excursiekosten financieel niet (in één keer) kunnen voldoen, kunnen contact opnemen met de adjunct-directeur van uw kind. We gaan graag met u op zoek naar passende oplossingen. Wellicht ten overvloede: een aantal gemeenten heeft een regeling voor tegemoetkoming schoolkosten t/m 17 jaar. Voor de gemeente Gouda kunt u deze regeling via deze link vinden.
Hieronder vindt u de overzichten schoolkosten van 2024-2025:
Klik hier voor overzicht schoolkosten Gouda havo & vwo.
Klik hier voor overzicht schoolkosten Gouda PrO & vmbo.
De school heeft een collectieve verzekering afgesloten voor schade, waarvoor de school wettelijk aansprakelijk is. In deze verzekering is ook de aansprakelijkheid opgenomen van leerlingen voor schade tijdens excursieweken, werkweken, stages, leerwerktrajecten en werkoriëntatieopdrachten. Op grond van deze ongevallenverzekering zijn alle betrokkenen bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel, vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering als een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook geneeskundige en tandheelkundige kosten zijn gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering van betrokkene geen dekking biedt. Bijvoorbeeld door een eigen risico. Materiële schade, bijvoorbeeld een kapotte bril of fiets etc., valt niet onder de dekking.
De aansprakelijkheidsverzekering biedt zowel de school als diegenen die voor de school actief zijn (personeel en vrijwilligers) dekking tegen schadeclaims als gevolg van onrechtmatig handelen. We willen hierbij wijzen op twee aspecten, die vaak aanleiding zijn tot een misverstand:
Allereerst is de school niet zonder meer aansprakelijk voor alles wat tijdens de schooluren en buitenschoolse activiteiten gebeurt. De school is alleen aansprakelijk en daarmee verplicht tot schadevergoeding als er sprake is van een verwijtbare fout. De school (of degene die voor de school optreedt) moet dan tekort geschoten zijn in zijn rechtsplicht. Het is dus mogelijk dat er schade geleden wordt, zonder dat er sprake is van onrechtmatigheid door de school. Bijvoorbeeld door schade aan brillen tijdens de gymnastiekles. Deze schade valt niet onder de verzekering en wordt door de school niet vergoed.
De school is niet aansprakelijk voor schade tijdens de schooluren of bij andere dor de school georganiseerde activiteiten ontstaan door onrechtmatig gedrag van leerlingen. Jongeren vanaf veertien jaar zijn zelf verantwoordelijk voor hun doen en laten. Voor jongeren jonger dan veertien jaar zijn de ouders verantwoordelijk.
In verband met het toenemen van buitenschoolse activiteiten naar het buitenland heeft de school ook een doorlopende reisverzekering afgesloten. Onder de doorlopende schoolgroepsreisverzekering zijn deelnemers aan schoolreizen en buitenlandse reizen verzekerd tegen personenschade en zaakschade. Deze verzekering biedt aanvullende dekking voor reisbagage, extra geneeskundige kosten, buitengewone extra kosten en schade aan een gehuurd verblijf.
Voor georganiseerde buitenschoolse activiteiten heeft de school geen annuleringsverzekering afgesloten. Als leerlingen wegens omstandigheden niet deel kunnen nemen aan geplande activiteiten, worden de reeds door de school betaalde kosten bij de ouders in rekening gebracht. Het valt onder verantwoordelijkheid van de ouders hiervoor wel of niet een annuleringsverzekering af te sluiten.
De leerstof die leerlingen krijgen, wordt ingedeeld in drie afgeronde gedeelten. We werken met drie perioden. Ongeveer twee weken na afloop van een periode, krijgen de leerlingen hun rapport mee. Op het ouderportaal kunnen de cijfers van leerlingen worden ingezien. Zo kunnen ouder(s)/verzorger(s) de vorderingen van hun kind(eren) goed volgen.
We kennen de volgende mogelijkheden om de kennis van leerlingen te toetsen:
Een leerling hoeft niet meer dan twee proefwerken of repetities per dag te maken. Bij bijzondere omstandigheden mag hiervan afgeweken worden. Dat moet dan wel gemotiveerd worden door de schoolleiding. Deze uitzondering is niet van kracht tijdens de proefwerkweken en is ook niet van toepassing op het opgeven van schriftelijke overhoringen. Als een leerling ziek is en daardoor een proefwerk, schoolexamen of centraal examen niet kan maken, moet er zo spoedig mogelijk contact worden opgenomen met de afdelingscoördinator of bij schoolexamens met de examensecretaris.
In de leerjaren 1, 2 en 3 van alle afdelingen in de school worden de toetsen van het Cito Volgsysteem afgenomen. Deze toetsen geven een beeld van de ontwikkeling van de leerling in de klassen 1 t/m 3 bij de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde/rekenen. Deze ontwikkeling wordt ook vastgelegd. De uitslag van de toetsen wordt altijd aan de ouders meegedeeld. De uitslag zal bij de overgang naar een volgend cursusjaar meewegen in het advies. Hoe dit gaat, leest u bij de overgangsnormen.