In het vwo bieden we tweetalig onderwijs (tto) aan. Qua focus heeft een tto-leerling taalgevoel en internationale belangstelling. In het tweetalig onderwijs wordt meer dan de helft van de vakken in het Engels gegeven. Het onderwijs is gebaseerd op lesgeven in het Engels, internationalisering/christelijk burgerschap en geestelijke vorming.
Alvast kennismaken met tto op de Guido? Bekijk onze pagina op Instagram!
Tijdens een van de twee eerste leerjaren tto vindt een meerdaagse excursie plaats naar Londen. In klas 3 nemen de leerlingen deel aan uitwisselingsprogramma’s met één van de partnerscholen in Roemenië en Spanje. Tto-leerlingen sluiten de onderbouw af met een officieel Cambridge-examen, dat resulteert in het First Certificate in English (FCE, B2). In klas 5 kan het Certificate in Advanced English (CAE, C1) worden behaald, in klas 6 het Certificate of Proficiency in English (CPE, C2).
In de bovenbouw volgen de tto-leerlingen bovendien het vak Global Perspectives and Research, waarin hun de vaardigheid van zelfstandig onderzoek doen wordt geleerd. Internationalisering is een belangrijk thema van het tto. Dat is terug te zien in bijvoorbeeld de excursies. In klas 3 is er de meerdaagse excursie naar Roemenië en Spanje waar samengewerkt wordt met partnerscholen. In het kader hiervan worden in de bovenbouw ook uitwisselingen gedaan met scholen in Oeganda en Israël. Ook zijn e-mailprojecten met scholen opgezet in Duitsland, Roemenië en de Verenigde Staten en worden regelmatig buitenlandse gastsprekers uitgenodigd. Jaarlijks bezoekt een delegatie van bovenbouwleerlingen de internationale conferentie van christelijke scholen in Boedapest.
Voor de definitieve plaatsing in het tweetalig onderwijs maken we gebruik van selectie i.v.m. een maximaal aantal plaatsen.
Binnen het tto is een gymnasiumopleiding mogelijk waarin zowel taal als cultuur veel aandacht krijgt. Een team van docenten werkt aan een verbindend curriculum van diverse vakken. Ook is er een eigen lessentabel samengesteld. De leerlingen worden uitgedaagd om hun kennis niet alleen te verdiepen, maar ook te verbreden. Juist omdat ze meer aankunnen, zijn de klassieke talen Latijn en Grieks eerder een uitdaging dan een belasting. Sinds cursusjaar 2023-2024 wordt het gymnasiumonderwijs op onze school zowel binnen het reguliere vwo aangeboden als wel in onze tto opleiding.
De effecten van de onderdompeling in de Engelse taal zijn groot. Daarom bieden we in de tweede en derde klas mavo en havo extra uitdaging aan leerlingen die meer met Engels willen doen. Zij kunnen er onder bepaalde voorwaarden voor kiezen om Anglia te gaan doen. Leerlingen hebben de mogelijkheid om een uur extra Engels te volgen waarin ze in het Engels en op een hoger niveau uitgedaagd worden. Ze worden voorbereid op het doen van Anglia-examens. Daarbij kunnen internationaal erkende certificaten voor Engels worden behaald. Daarnaast gaan de leerlingen, die extra Engelse lessen gevolgd hebben, op excursie naar Engeland.
Een leerling die in havo-3 voor de profielkeuze staat, kan binnen de profielen natuur & techniek en natuur & gezondheid kiezen voor de TechnoHavo. Dit is ontwikkeld om havisten met technische interesse extra uitdaging te geven. Door nauwe afstemming tussen de bètavakken in de reguliere lessen is er sprake van een betere leeropbrengst en aansluiting bij vervolgopleidingen.
Het hoogtepunt van de week is de wekelijkse techniekmiddag. Dan zijn de leerlingen vooral te vinden in het nieuwe ScienceLab. Concreet betekent de techniekmiddag het aanleren van vaardigheden, zoals: technische basisvaardigheden, CAD-tekenen, lasersnijden, 3D-printen, solderen, programmeren, enzovoort. Daarnaast ontwikkelt de leerling onderzoeks- en ontwerpvaardigheden. Juist de technische havoleerling is vaak toepassingsgericht en leert door te ‘doen’.
Net als de IBC-leerlingen zijn ook de TechnoHavo-leerlingen goed voorbereid op het hbo door het vele samenwerken en kiezen zij gerichter een vervolgopleiding. Extra aantrekkelijk aan de TechnoHavo is de ruimte en tijd om met eigen ideeën aan de slag te gaan!
Het schooljaar kent vier lesvrije weken, bekend onder de naam Brèsweken. Daarin organiseren wij allerlei activiteiten om de leerstof uit te diepen en dichter bij de leerlingen te brengen. Het gaat dan bijvoorbeeld om excursies, projecten en grotere vakopdrachten. Ook worden er in de Brèsweek repetities afgenomen. In de laatste Brèsweek worden eindtoetsen afgenomen. De eerste Brèsweek valt voor de herfstvakantie, de tweede eind december, de derde in maart/april en de vierde in juli.
In het schoolleven op de Guido de Brès nemen excursies een duidelijke plaats in. Een excursie is nooit een doel op zichzelf, maar dient altijd een onderwijskundig doel. Daarnaast kan omgang met elkaar in groepsverband heel vormend zijn.
De klassen mavo-3, havo-4 en vwo-4 gaan in oktober een week op excursie, de zogeheten werkweek. Voor elk leerjaar is er een aantal mogelijke bestemmingen. De keuze is niet helemaal vrij: de bestemmingen zijn gekoppeld aan de profielen. Volgens de wet zijn de excursieactiviteiten een extra curriculaire activiteit waarvoor een ouderbijdrage mag worden gevraagd, maar ze maakt geen onderdeel uit van het lesprogramma.
De onderbouwklassen gaan tijdens de Brèsweken één of enkele dagen op excursie naar verschillende, ook buitenlandse bestemmingen. Dat kan zijn in het kader van het vak, bijvoorbeeld Keulen of Waterloo. Ook vanuit het decanaat worden excursies georganiseerd naar onderwijsinstellingen en bedrijven.
De Guido de Brès heeft al sinds 1998 een uitwisselingsproject met het Lonyay Gymnasium in Boedapest. Er vindt jaarlijks een uitwisseling plaats van leerlingen en docenten. Sinds 2014 organiseren we een uitwisseling met de kinderen/ leerlingen van Noahs Ark in Oeganda. Deze reis kan onderdeel zijn van maatschappelijke- of beroepsstage in vwo 5.