Menu

 

Wat maakt ons speciaal?

Voor elkaar

Op de Revius staat het thema ‘Voor elkaar’ centraal. Voor elkaar betekent voor ons dat we samenwerken binnen een veilige omgeving aan goede resultaten voor iedere leerling. Dit komt tot uiting in een drietal kernwoorden: betrokken, vormend en toekomstgericht.          

1.    Betrokken

Samen kun je meer: daar zijn we van overtuigd. Hier op Revius werken we daarom actief samen. Van docent tot leerling tot ouder. We hebben oog voor elkaar en voor de samenleving. Samen zoeken we naar de beste oplossing. We voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van iedere leerling.

Hoe ziet u dit terug in de praktijk?

Contacten in de buurt

“Als school vinden wij het van groot belang om oog te hebben voor onze naaste, en dat zonder daar iets voor terug te krijgen. Voor een christen ligt hier ook een Bijbelse opdracht. Wij hebben dit heel praktisch vormgegeven door activiteiten voor de wijk te organiseren. In klas 1 doen alle brugklassen mee met de World Cleanup Day om de wijk schoon te krijgen. In klas 2 zetten leerlingen zich in voor de natuurgebieden rondom de wijk. In klas 3 en 4 gaan de leerlingen ook in gesprek met buurtbewoners en zetten zich, vanuit ‘buurthuis Zevenkamp’, in voor de buurtbewoners, ouderen, minderbedeelden en gehandicapten. Tot slot organiseren de leerlingen ieder jaar een kerstdiner voor mensen uit de buurt. Dit is een fijne maaltijd waarin leerlingen iets geven voor de naaste uit de wijk.”
Dhr. Verschoor, coördinator maatschappelijke stage

Juniormentoren

Op Revius krijgt iedere brugklas twee juniormentoren. Dit zijn leerlingen uit de bovenbouw. De juniormentoren helpen de brugklasleerlingen door vragen te beantwoorden over alle nieuwe dingen in het eerste halfjaar. Daarbij is het fijn dat zij mee kunnen kijken met de sfeer in de klas.

Floortje en Esmee (klas 1):
“We vinden het prettig dat er juniormentoren zijn, want ze hebben dit zelf ook meegemaakt niet zo heel lang geleden. Ze doen regelmatig zelf mee met onze klassenactiviteiten, dat vinden we fijn.”

Marilene en Rik (klas 4, juniormentoren):
“Als juniormentoren willen we graag een gezonde leefomgeving en een gezellige sfeer creëren in de klas”

Een gezellige sfeer

“Revius is een kleine maar vooral een gezellige school. Bij ons staat het thema ‘Voor elkaar’ centraal. Doordat Revius kleinschalig is, kent iedereen elkaar en kunnen wij dit thema ook in de praktijk uitvoeren. Zo hebben wij bijvoorbeeld een leerlingencommissie waarin je als leerling kunt praten over leuke ideeën en regels van school. Ook kunnen leerlingen uit de bovenbouw jou als eersteklasser helpen met vakken die je lastig vindt. In de eerste klas heb je een juniormentor naar wie je toe kan gaan met vragen of problemen, maar natuurlijk ook voor een gezellig praatje. Dit doen wij om ervoor te zorgen dat je later terug kunt kijken op de fijne en gezellige tijd hier op Revius! Zien we je snel?”
Josephine van den Berg (6-vwo), lid van de leerlingencommissie en de LMR

2.    Vormend

We leren leerlingen dat ze een uniek schepsel van God zijn. Iedere leerling heeft zijn eigen talenten en mag deze hier op school ontdekken en ontplooien. We vertellen leerlingen over God en de Bijbel en bereiden ze voor op hun rol als christen in de maatschappij.

Hoe ziet u dit terug in de praktijk?

Cultuurontdekkers

Bij het praktijkvak cultuurontdekkers dragen we bij aan de vorming van jongeren tot kritische volwassenen. We dagen ze uit om een onderzoekende en creatieve houding aan te nemen, door te kijken naar (de ontwikkeling van) hun culturele omgeving, in muziek, in beelden, in geschiedenis. Ze leren uit te drukken wat ze ervan vinden en delen dat met anderen. Zo ontdekken ze dat waar zij mee bezig zijn al een hele ontwikkeling achter de rug heeft en raken hierover verwonderd. Er wordt vanuit Bijbels perspectief aan de verschillende onderwerpen gewerkt. Bij de module ‘Wat is kunst?’ komt bijvoorbeeld kunst als manier om te wijzen op Gods schoonheid in Zijn schepping aan de orde en bij de module over ‘Groene kunst’ wordt nagedacht over de rol van mensen in Gods schepping.

Blessed Innovations

“Tijdens het project ´Blessed Innovations´ hebben we met elkaar nagedacht en onderzocht hoe techniek in het dagelijkse leven terug te zien is. We hebben de resultaten van ons onderzoek op een leuke en leerzame manier verwerkt.”
Regina, 4-vwo

3.    Toekomstgericht

We brengen onze leerlingen bij niet alleen te leren voor een cijfer, maar vooral ook te ‘leren voor het leven’. We stimuleren leerlingen zelf te denken, te reflecteren en te handelen. Ze krijgen op Revius alle ruimte om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. We willen onze leerlingen inspireren en perspectief bieden voor later. Samen zorgen we ervoor dat ze hun plek kunnen vinden in de maatschappij.

Hoe ziet u dit terug in de praktijk?

Aandacht voor praktijk!

Bij het vak Techniekmakers in de onderbouw leren de leerlingen om te gaan met de nieuwste technologieën die ze later in hun studie en beroep goed kunnen gebruiken. Dit krijgt in de bovenbouw van de vmbo-gt een vervolg bij het praktische keuzevak Dienstverlening & Producten en bij havo/vwo in het keuzevak Informatica. Techniekmakers heeft meer in zich dan de naam in eerste instantie doet vermoeden: ook attitudevorming, zorgzaamheid, duurzaamheid, omgaan met social media en verwondering komen aan bod. Leerlingen ontdekken hun talenten en kwaliteiten door kennis te maken met verschillende vaardigheden, zoals samenwerken, praktische en technische vaardigheden, reflectievermogen en kritisch denken.

Loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB)

De decaan helpt de leerlingen bij alle momenten waarop keuzes moet worden gemaakt.

  • voor het juiste schooltype: vmbo-gt, havo, vwo of gymnasium;
  • voor een profiel of vakkenpakket en
  • voor een vervolgopleiding.

Met de mentor hebben leerlingen regelmatig gesprekken over hun plannen, wensen en voorkeuren. Met de decaan hebben ze in de tweede (vmbo-gt) of in de derde klas (havo/vwo) een gesprek over hun profiel- en vakkenkeuze en in de examenklas wordt er door de decaan altijd tenminste één uitvoerig persoonlijk gesprek gevoerd met elke leerling over de keuze voor een vervolgopleiding. Veel leerlingen komen wel vaker dan één keer langs om door te praten. Ook tussendoor kunnen leerlingen altijd een afspraak met de decaan maken als ze willen praten over hun vakken of vervolgopleiding.

Interview met mevrouw Vlot over Revius Talent


Wat is dat, ‘Revius Talent’?

Met Revius Talent bedoelen we talentonderwijs bij ons op school. Tijdens het schooljaar kunnen leerlingen zich bij ons aanmelden voor één van de modules die we aanbieden buiten de standaard lessen. Dan verdiepen ze zich een aantal weken in bijvoorbeeld een creatieve/muzikale opdracht, of ze gaan het aan om taal op een leuke plek toe te passen of een escaperoom te ontwikkelen. Bij die modules werken verschillende vakken samen, dus de leerlingen krijgen net even wat anders dan tijdens de gewone schoolvakken!

Waarom is dat zo belangrijk?

Iedereen heeft talenten ontvangen, ook talenten die bij de gewone schoolvakken niet altijd zo duidelijk naar voren komen. Terwijl die talenten wel belangrijk zijn voor de ontwikkeling en ook uitgedaagd mogen worden. Met Revius Talent hebben we daar extra aandacht en tijd voor!

Wie mogen er allemaal meedoen?

Revius Talent is voor alle onderbouwleerlingen toegankelijk. Samen met de mentor wordt bekeken of een module iets voor de leerling is en of het past bij hoe de leerling er op dat moment voor staat.