In het licht van Passend Onderwijs heeft de school de plicht om in overleg met ouders passende zorg (ondersteuning) te bieden met het oog op het behalen van een diploma en het welbevinden van de jongere. De wet duidt dit aan met de ‘zorgplicht’ van de school.
Daarbij is bepaald dat de school binnen tien weken na aanmelding ouders moet laten weten dat hun kind met een zorgvraag al dan niet geplaatst kan worden op één van de locaties van het Wartburg College. Wanneer de school de zorg- of ondersteuningsvraag onvoldoende kan beantwoorden, gaat ze samen met ouders op zoek naar een andere passende onderwijsplek.
De school is voor het bepalen van de ondersteuningsbehoefte en de mogelijkheden die we daarvoor hebben, afhankelijk van de informatie die ouders daarover geven. Daarom is er voor ouders een informatieplicht en moet bij de aanmelding worden aangegeven of en in welke mate er sprake is van extra zorg of ondersteuning om het onderwijs goed te kunnen volgen. Op het aanmeldingsformulier is ruimte om – als daarvan sprake is – uitgebreid aan te geven welke belemmeringen het kind bij het leren ondervindt van een stoornis of van bepaald gedrag. Ook wordt dan al gevraagd naar beschikbare informatie in de vorm van een onderwijskundig rapport, een psychologisch rapport en/of een psychiatrisch rapport.
Voor het praktijkonderwijs gelden de regioafspraken van de Scholengroep Driestar-Wartburg niet. Kinderen komen voor dit type onderwijs in aanmerking als ze een (nader omschreven) leerachterstand hebben, gecombineerd met een IQ-score tussen 55 en 80. Ook leerlingen van ZML-scholen die bij een herindicatie worden doorverwezen naar het voortgezet onderwijs kunnen worden geplaatst. De commissie toewijzing en ondersteuning (CTO) beslist over de plaatsing van leerlingen in het Praktijkonderwijs binnen het Wartburgdeel van Scholengroep Driestar-Wartburg. Hiervoor geldt dus een uitgebreidere aanmeldingsprocedure. Vraag hierbij hulp van de directeur van de basisschool van uw kind of neem contact met de school.
Voor extra ondersteuning voor leerlingen met leerwegachterstanden (voorheen lwoo) komt een leerling in de volgende gevallen in aanmerking:
Voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeftes in het kader van leerwegachterstanden geldt een uitgebreidere aanmeldingsprocedure. Vraag de directeur van de basisschool van uw kind of neem contact op met de heer W. van der Heijden (010- 480 14 22 of WvanderHeijden@driestarwartburg.nl). De commissie toewijzing en ondersteuning (CTO) beslist voor Wartburgscholen of de aangevraagde extra ondersteuning toegekend wordt.
De school wil zich inzetten voor kinderen met een onderwijsbelemmering. Ouders kunnen contact opnemen met de locatie waar zij hun kind geplaatst willen hebben. De school beoordeelt eerst of aan de gebruikelijke toelatingscriteria is voldaan (identiteit en toelating tot een schoolsoort) en vervolgens of er voldoende deskundigheid en zorg in huis is voor een verantwoorde plaatsing. Zie verder onder het kopje ‘Zorgplicht en informatieplicht’.
Voor leerlingen die gebaat zijn bij kleinschaligheid (maximaal elf leerlingen per groep) en overzichtelijkheid (vaste docenten, één werkruimte) is er een aparte voorziening De Burcht (cluster 4). Voor de realisering van deze voorziening werkt de school samen met diverse gespecialiseerde instanties. Lees meer over De Burcht.
Ouders die van mening zijn dat hun kind een echte doener is en daarom graag meteen in de praktijk aan de slag wil, kunnen zich rechtstreeks melden bij het Beroepencollege De Swaef. Voor de toelating gelden de regio-afspraken niet. Ook voor de gemengde leerweg op het Beroepencollege De Swaef (G-PLUS) kunnen leerlingen uit het hele voedingsgebied rechtstreeks worden aangemeld. Voor deze leerweg gelden wel bepaalde criteria. Voor meer informatie verwijzen we u graag naar deze pagina.
Tweetalig onderwijs op gymnasium en vwo-niveau
Leerlingen met een vwo-advies kunnen bij hun aanmelding aangeven dat zij in aanmerking willen komen voor plaatsing in een gymnasium of vwo tto-groep. Tto is een uitdagende leeromgeving door de aangeboden taalontwikkeling naar een hoog niveau Engels, Europese en internationale oriëntatie en Persoonsontwikkeling.
De Guido de Brès heeft ook een gecombineerde gymnasium-tto-brugklas (gto). Naast Latijn en Grieks wordt er in een apart curriculum aandacht besteed aan de klassieke oudheid en de betekenis voor onze cultuurgeschiedenis. Leerlingen kunnen alleen klassieke talen volgen in combinatie met tto. De vakken, in een aparte lessentabel, worden zodanig gevuld dat er voor leerlingen die meer kunnen én willen een uitdagende leeromgeving ontstaat, die aansluit bij hun ‘intelligente’ uitdaging’.
Dit vraagt wel iets extra’s van de leerlingen: Leergierigheid en interesse in talen en een goede motivatie/doorzettingsvermogen.
Tto en gto worden alleen aangeboden op de Guido de Brès, de regioafspraken gelden in dit geval daarom niet. Een speciale toelatingscommissie beoordeelt de aanmeldingen. De criteria zijn:
Voor leerlingen die na het behalen van het vmbo-t diploma willen doorstromen naar havo-4 geldt een doorstroomrecht. Dat recht is er wanneer ze examen hebben gedaan in een extra vak (in totaal 7 vakken). We willen leerlingen echter een eerlijke kans geven. Daarom geven we een advies vanuit de lerarenvergadering (vmbo-docententeam) over de haalbaarheid van deze overstap.
Voor een leerling met een havodiploma geldt hetzelfde recht als voor de overstap van vmbo naar havo. Deze is drempelloos, maar we geven als school graag een advies over de haalbaarheid van deze stap.