Menu

 

Begeleiding en zorg

Bij de aanmelding van uw kind heeft u aangegeven of is gebleken dat uw kind (extra) ondersteuning nodig heeft om het onderwijs goed te kunnen volgen. De school wil voor alle leerlingen een veilig schoolklimaat bieden. Om de ondersteuning van de leerlingen zo optimaal mogelijk te maken, is binnen de school een aantal voorzieningen getroffen. Ook is een aantal functionarissen benoemd, die met elkaar de ondersteuning bieden die de leerling nodig heeft. Hieronder vindt u een compleet overzicht. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen basisondersteuning en extra ondersteuning.

Schooldirectie

De dagelijkse leiding van de school ligt bij de directeur en twee adjunct-directeuren. Beide adjunct-directeuren worden ondersteund door een teamcoördinator.
Te weten:
De heer J.R. van den Belt, directeur
De heer M.D. van Blitterswijk, adjunct-directeur vmbo
Mevrouw H. Stam-Stuurman, adjunct-directeur havo en vwo-onderbouw
De heer D. Brinkman, teamcoördinator vmbo
De heer J.B. van der Have, teamcoördinator havo en vwo-onderbouw

Basisondersteuning

Binnen onze school geldt als basisondersteuning:

Het mentoraat

Iedere klas heeft een eigen mentor. Deze is verantwoordelijk voor begeleiding van iedere leerling in de groep. Hij/zij is het eerste aanspreekpunt voor de ouder(s)/verzorger(s).

De zorgcoördinator

De zorgcoördinator regelt alle (extra) ondersteuning die de leerling nodig heeft en houdt hier overzicht op. De zorgcoördinator is mevrouw T.T. Roskam-Bosland, email ttroskam@driestarwartburg.nl

Het intern zorgoverleg (IZO)

Dit wordt gevormd door de zorgcoördinator, de mentor en teamcoördinator van de leerling, de orthopedagoog en de schoolmaatschappelijk werkende (smw). Zij bespreken de mogelijkheden die leiden tot het opheffen van belemmerende factoren in de ontwikkeling en het leren van de leerling.

De orthopedagoog

De leerling kan op advies van het IZO-begeleidingsgesprekken krijgen met de orthopedagoog als er sprake is van persoonlijkheidsproblematiek.

De schoolmaatschappelijk werkende (smw)

De smw-er voert begeleidingsgesprekken als de oorzaak van de belemmeringen in de omgeving van de leerling ligt.

De contactpersoon

Als de leerling uit zichzelf in vertrouwen wil spreken, kan hij/zij in gesprek gaan met een contactpersoon. Deze kan de leerling adviseren hulp binnen of buiten de school te vragen. De contactpersonen zijn via e-mail en op school bereikbaar.

Anti-pestcoördinator

De anti-pestcoördinator geeft sturing aan het anti-pestbeleid en ziet toe op de naleving ervan.

  • Mevrouw T.T. Roskam-Bosland

Het zorgadviesteam (ZAT)

Als de ondersteuningsvraag van de leerling meer is dan het IZO kan bieden, wordt het ZAT ingeschakeld. Dat bestaat uit het intern zorgoverleg, aangevuld met een leerplichtambtenaar, een lid van het sociaal team en een jeugdverpleegkundige van de GGD. Voor bespreking in dit team deskundigen wordt toestemming aan de ouders/verzorgers gevraagd. Het ZAT kan externe hulp adviseren. Hulp door deze instanties geboden, valt buiten de verantwoordelijkheid van de school, hoewel samenwerking de leerling ten goede zal komen.

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)

In nauwe samenwerking met de school is er door lokale gemeenten laagdrempelige en preventieve hulpverlening op school beschikbaar gesteld. Deze hulp is het best vergelijkbaar met schoolmaatschappelijk werk. Deze ondersteuning kan via het IZO worden ingezet. Ook de jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen van de GGD maken onderdeel uit van CJG. Deze doen onderzoek in het kader van gezondheid en preventie en adviseren met betrekking tot ondersteuning van de leerling.

De decaan

Bij de keuze van een profiel, leerweg, beroep of vervolgopleiding worden leerlingen en mentoren bijgestaan door de decaan van school.

  • Decaan: de heer J. Huisman

Huiswerkbegeleiding

Leerlingen die problemen hebben met het maken van huiswerk kunnen op advies van de rapportenvergadering of het IZO gebruik maken van huiswerkbegeleiding op school op school als zij en de ouders/verzorgers hiervoor gemotiveerd zijn.

Remedial teachers

Ondersteuning bij dyslexie en screening van mogelijke dyslexie vinden plaats door onze remedial teachers die hiervoor opgeleid zijn. Er wordt gewerkt met het landelijk geldende protocol. De begeleiding van leerlingen met dyscalculie wordt ook door een remedial teacher ter hand genomen. Kijk voor meer informatie bij de downloads.

Dyscalculie

Ondersteuning bij dyscalculie wordt gedaan door de reken-/wiskundedocent en/of de rekenspecialist. Zij werken met het dyscalculieprotocol.

Faalangsttraining

Leerlingen die faalangstig zijn, kunnen een training faalangstreductie volgen in klas 1 of 2.
Deze training is ook mogelijk voor examenkandidaten.

Training Sociale Vaardigheden

Om leerlingen sociaal vaardiger te maken, kan de cursus SOVA in klas 1 of 2 worden aangeboden.

Extra ondersteuning

Leerlingen die ondersteuningsbehoeften hebben die al de genoemde vormen overstijgen, kunnen in aanmerking komen voor extra ondersteuning. Deze extra ondersteuning wordt ingezet na bespreking in het IZO of ZAT. Mogelijke extra ondersteuning:

  • Aanpassingen van gebouw, meubilair of curriculum voor leerlingen met fysieke of psychische problemen;
  • Het toekennen van een Intern Begeleider (IB-er). IB-ers begeleiden leerlingen met leerproblemen en/of sociaal-emotionele problemen. Daarbij adviseren en/of coachen ze waar nodig leraren en mentoren bij de opvang en begeleiding van deze leerlingen. De IB-ers schrijven een ontwikkelingsperspectief voor de leerlingen die ze structureel begeleiden. Daarover vindt overleg plaats met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) van de leerling en eventuele andere (externe) hulpverleners.
  • Plaatsing in één van de trajectgroepen of de Integratieklas. In deze groepen worden leerlingen geplaatst die dermate door hun leer-, gedrags- en/of ontwikkelingsproblematiek gehinderd worden, dat (volledige) plaatsing in een reguliere klas niet haalbaar is. Het motto daarbij is ‘speciaal waar het moet, regulier waar het kan’.
  • Een tijdelijke plaatsing in de Rebound (te Gouda) omdat motivatie en/of gedragsproblemen het leerproces of de klassensituatie ontoelaatbaar beïnvloeden. De reboundgroep is een tijdelijke voorziening die bedoeld is voor:
    • Leerlingen die door hun gedrag niet meer te handhaven zijn.
    • Leerlingen die in principe geen vastgestelde gedragsstoornis hebben, maar wel gedragsproblemen vertonen.
    • Leerlingen die gemotiveerd zijn voor een reguliere schoolopleiding en willen werken aan een terugkeer naar de oude setting of een andere onderwijsvorm.

Zorgloket

Het zorgloket is een flexibel team van experts onder leiding van de staffunctionaris leerlingenzorg, dat meedenkt, adviseert en ondersteunt bij complexe zorgvragen binnen de school. Aanmeldingen kunnen worden gedaan bij de staffunctionaris leerlingenzorg.

Cluster 1 en 2

Leerlingen die begeleiding nodig hebben omdat ze doof, slechthorend, blind of slechtziend zijn, kunnen extra ondersteuning op school krijgen vanuit gespecialiseerde instituten. Waar mogelijk zal de school de nodige begeleiding zelf organiseren al dan niet samen met de gespecialiseerde instituten.

Eleos

Enkele momenten per week voeren medewerkers van Eleos op de scholen van Driestar-Wartburg gesprekken met leerlingen die via hen gespecialiseerde GGZ-begeleiding hebben. Inzet van deze ondersteuning verloopt niet via school.

Vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld

Bij vermoedens van kindermishandeling/huiselijk geweld zijn beroepskrachten in het onderwijs verplicht te werken met een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Scholengroep Driestar-Wartburg handelt overeenkomstig deze landelijke meldcode. Om die reden heeft de school een protocol Vermoeden kindermishandeling en huiselijk geweld samengesteld.

Schoolondersteuningsprofiel

De school heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. In dit document verwoordt de school wat zij biedt aan passend onderwijs en wat daarbij de grenzen zijn. U vindt hieronderonder de samenvatting van het profiel.

Samenvatting schoolondersteuningsprofiel