De Swaef is een Beroepencollege. Met dit onderwijsconcept sluiten we aan bij de voorkeurstijl van leren van onze leerlingen. De leerstijl van onze leerlingen kenmerkt zich vooral door concreet bezig te zijn in een herkenbare en beroepsgerichte omgeving. Daarom besteden we op het Beroepencollege ook veel aandacht aan de keuze die leerlingen gaan maken voor de toekomst. Eenvoudig gezegd: handen uit de mouwen en vanaf de eerste dag opgeleid worden tot een professionele vakman of vakvrouw. Hierbij is onze slogan: Leren werkt!
Tijdens acht lesuren per week oriënteren de leerlingen in leerjaar 1 zich op alle profielen. Voor de zomervakantie, aan het einde van leerjaar 1, kiezen de leerlingen voor één profiel, waar ze in leerjaar 2 acht uur per week in verder gaan.
Het Beroepencollege heeft in leerjaar 1 een oriënterend karakter. Wanneer de leerlingen een keuze gemaakt hebben voor één profiel, verandert dit traject in een beroepsvoorbereidende opleiding. Door goede contacten met het Hoornbeeck College kunnen leerlingen op het Beroepencollege voor specifieke beroepen via een doorlopende leerlijn worden opgeleid tot en met niveau 4.
In het eerste jaar van de onderbouw wordt op het Beroepencollege met een drietal instroomklassen gewerkt:
De instroomklassen onderscheiden zich wat betreft het niveau. Voor de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg is opstroom naar een andere leerweg mogelijk. Wanneer aan de gestelde criteria wordt voldaan, wordt aan het einde van leerjaar 1 in overleg met ouder(s)/verzorger(s) bepaald of een leerling mag opstromen naar een andere leerweg.
In de onderbouw worden de leerlingen die recht hebben op extra ondersteuning in een kleinere klas geplaatst. In de basisberoepsgerichte leerweg bestaan de klassen uit circa 14 leerlingen en in de kaderberoepsgerichte leerweg uit circa 24 leerlingen. Door deze grootte kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij het opnemen en verwerken van de vmbo-leerstof, deze ook krijgen.
Voor die leerlingen, voor wie het reguliere traject richting een diploma niet haalbaar is, wordt gezocht naar een passende vorm van onderwijs, waardoor de leerlingen toch kunnen doorstromen naar het mbo. Voorbeelden hiervan zijn het leerwerk traject (LWT) op onze locatie en het Praktijkonderwijs (PRO) op onze nevenlocatie Marnix in Dordrecht. Bij het leerwerk traject volgen leerlingen per lesweek drie dagen les en lopen zij twee dagen stage. Leerlingen ontvangen bij het succesvol afronden van de LWT-opleiding een vmbo-basis diploma met LWT-aantekening, dat recht geeft op doorstroom naar mbo-niveau 2.
Deze leerweg wordt vaak g/t genoemd, dat staat voor gemengd/theoretische leerweg. Op het Beroepencollege hebben we het over de gemengde leerweg (G). Dit heeft te maken met het feit dat de leerlingen naast de gebruikelijke theorievakken ook beroepsgerichte profielen volgen. Ze volgen deze beroepsgerichte profielen acht uur per week in de vijf profielen van het Beroepencollege. Het is dus een 'gemengd' aanbod van praktijk en theorie.
De gemengde leerweg (G) heeft de volgende voordelen:
De gemengde leerweg is voor die leerlingen bedoeld die aan de volgende kenmerken voldoen:
Aan het begin van het tweede leerjaar is er nog niets veranderd qua klassensamenstelling. Wat wel is veranderd, is dat de leerlingen acht uur in de week de lessen MijnBeroep in het gekozen profiel volgen.
De mentor speelt een belangrijke rol bij de loopbaanoriëntatie- en -begeleiding (LOB) van de leerling. De mentor geeft de lessen LOB en heeft gedurende het jaar hierover gesprekken met de leerling. Daarbij voert de mentor gesprekken tijdens de avonden die hiervoor ingepland worden. Hierbij zijn de mentor, de ouder(s)/verzorger(s) én de leerling aanwezig. Dit zijn er minimaal twee per jaar.
In het eerste leerjaar ligt de focus op de profielkeuze en in het tweede leerjaar komt ook de reflectie op het leren en op de profielkeuze aan de orde. In het derde en vierde leerjaar gaat de focus langzamerhand ook meer op de toekomst na het Beroepencollege.
De begeleiding van LOB begint zodra een leerling op het Beroepencollege komt en stopt pas bij het in ontvangst nemen van het diploma.
In het derde en vierde leerjaar wordt lesgegeven in de vakken godsdienst, maatschappijleer, Nederlands, Engels, cultureel kunstzinnige vorming (CKV) en lichamelijke opvoeding. Daarnaast volgen leerlingen de vakken die horen bij het gekozen profiel. Het Beroepencollege biedt de volgende vijf profielen aan:
In het derde en vierde leerjaar gaan alle leerlingen twee tot drie weken op stage. In leerjaar 4 gaan de leerlingen bij enkele profielen daarnaast gedurende een periode van enkele weken één dag(deel) per week op stage. Voor alle stages geldt dat de ouders/verzorgers van tevoren informatie ontvangen, waarin o.a. vermeld wordt door wie de stage wordt gecoördineerd.
Op Beroepencollege De Swaef is er een alternatief traject voor leerlingen waarbij het volgen van het reguliere onderwijs niet past, terwijl ze het wel erg goed doen bij het praktijkvak. Dit traject is mogelijk voor leerlingen uit de derde en vierde klas die graag praktisch bezig zijn en zich daarbij zelfstandig goed kunnen ontwikkelen. Het aantal theorievakken is beperkt (Nederlands, godsdienst, Loopbaanoriëntatie en -Begeleiding (LOB)) en de leerlingen lopen een aantal dagen per week stage. Bij het succesvol afronden van het LeerWerkTraject ontvang je een vmbo-basis diploma met een LWT-aantekening. Die geeft recht op instroom in een mbo-2 opleiding.
Er is sprake van een aanmeldingstraject waarbij er vooral gekeken wordt naar de leerling. We kijken naar motivatie, inzet en de manier van leren. Daarnaast worden ook ouders en leerkrachten betrokken bij het aanmeldingstraject. Voor meer informatie – zie de folder.
Alle leerlingen uit het vierde leerjaar krijgen voorlichting over studie en beroep. Deze voorlichting ontvangen ze van de mentor tijdens mentorlessen en van de decaan. In oktober is er een voorlichtingsmarkt voor ouders en leerlingen uit leerjaar 3 en 4. Daarnaast voert de decaan individuele gesprekken met de leerlingen en zijn er in januari/februari spreekavonden voor ouders/verzorgers en leerlingen van het vierde leerjaar met de decaan. De leerlingen maken gebruik van ons online platform via Lyceo LOB. Hier vullen ze hun loopbaandossier. De heer A.P. van de Minkelis is de decaan op het Beroepencollege.