Op de Revius kunnen leerlingen drie soorten onderwijs volgen: vmbo-gt, havo en vwo (atheneum/gymnasium). Ons onderwijs is gebaseerd op onze onderwijsvisie.
In onze vmbo-gt brugklassen worden leerlingen geplaatst met het advies vmbo-g, het advies vmbo-t en het gemengde advies vmbo-kader/-gt. In vmbo-gt richten we ons op een goede aansluiting op zowel mbo (niveau 4) als havo en daarom stimuleren we leerlingen om examen te doen in een extra (zevende) vak. Vanaf de derde klas krijgen leerlingen het beroepsgerichte vak Dienstverlening en Producten (D&P). Dit vak zorgt voor een goede aansluiting op het vervolgonderwijs.
In onze havo brugklassen worden leerlingen geplaatst met het advies havo en het gemengde advies vmbo-gt/havo. In onze havo richten we ons op een goede aansluiting op zowel het hbo als het vwo. Leerlingen met een gemengd advies krijgen bij ons de kans een havodiploma te halen doordat we hen in hun loopbaan op onze school zo veel mogelijk stimuleren en zo goed mogelijk begeleiden. De havoleerling is gericht op een goede relatie met onze docenten, heeft behoefte aan structuur en leert vooral door te oefenen en toe te passen.
In onze vwo-brugklassen worden leerlingen geplaatst met het advies vwo en het gemengde advies havo/vwo. In onze vwo-klassen richten we ons op een goede aansluiting op het wetenschappelijk onderwijs. Leerlingen met een gemengd advies krijgen bij ons de kans een vwo-diploma te halen. De vwo-leerling is gericht op inhoud, houdt van diepgang en is behoorlijk zelfstandig. Vanaf de tweede klas zijn er mogelijkheden om enkele lessen in het Engels te volgen (Versterkend Talen Onderwijs) en gymnasium te doen door te kiezen voor de vakken Grieks en Latijn.
De leerlingen worden op het niveau geplaatst dat geadviseerd wordt door de basisschool. Als er een gemend advies wordt gegeven, plaatsen wij de leerling op het hogere niveau (mits de klassengrootte dat toelaat) tenzij uit gesprekken met de basisschool en/of ouders blijkt, dat het voor de leerling beter is om op het lagere niveau geplaatst te worden. Dit doen wij omdat we graag de leerlingen met een gemengd advies de kans geven een diploma te halen op het hogere niveau.
Leerlingen uit havo en vwo stromen na het derde leerjaar door naar de Tweede Fase en kunnen hun schoolloopbaan afronden met een diploma voor havo, atheneum of gymnasium.
Zowel in de brugklas als in de leerjaren 2 t/m 4 wordt ten minste één heterogene havo/vwo-klas gevormd. In deze klas wordt gedifferentieerd lesgegeven. De leerlingen krijgen op hun eigen niveau (havo of vwo) les en ook vindt de toetsing op het eigen niveau plaats. De docenten die deze klassen lesgeven, nemen deel aan een intensieve training differentiëren waarbij een externe partij de docenten theoretisch toerust, praktische opdrachten laat maken, lesbezoeken doet en feedbackgesprekken voert.
Met name in klas 4 is een heterogene klas best uitzonderlijk. Toch kiezen we hiervoor, omdat het in combinatie met de opbouw van ons schoolexamenprogramma veel flexibiliteit geeft om zonder vertraging na klas 4 nog te wisselen van niveau. De leerlingen volgen immers grotendeels dezelfde lesstof. Aan het eind van het jaar kan een leerling als het nodig is nog van niveau wisselen. Daarbij hanteren we de volgende afspraken:
Deze manier van werken sluit goed aan bij ons uitgangspunt om leerlingen kansen te geven.
Voor een overzicht van wat ons onderwijs verder bijzonder maakt, verwijzen we u naar ‘Wat maakt ons speciaal’.
Voor een algemene toelichting op de onderwijstypen vmbo-gt, havo en vwo verwijzen we u naar deze pagina.
Op de Revius bieden we de leerlingen graag kansen. Leerlingen met een gemengd advies worden gestimuleerd om in het hogere niveau in te stromen. Leerlingen krijgen ondersteuning om goede resultaten te kunnen halen en docenten zijn vaak bereid om leerlingen te helpen hun overgang naar het volgende leerjaar veilig te stellen. Voor de vwo-leerlingen zijn er mogelijkheden om lessen in het Engels te volgen (VeTO), gymnasium te doen en extra vakken te volgen (in de bovenbouw).
Daarnaast wordt aan alle klassen in de onderbouw Revius Talent aangeboden. Leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken en goed presteren kunnen zich -in overleg met de mentor- inschrijven voor deze projecten. Het motto van de Revius is: ‘Voor elkaar’, met als ondertitel: ‘betrokken, vormend en toekomstgericht’. Ook het talentonderwijs op de Revius krijgt betekenis vanuit deze woorden door onze Talent Projecten voor alle niveaus open te stellen. Leerlingen uit vmbo-gt, havo en vwo werken gezamenlijk aan een vijf weken durend project.
In de onderbouw krijgen de leerlingen na een halfjaar een prognose over de te volgen leerroute. Bij het tweede tussenrapport volgt een advies. Leerlingen die een lager advies krijgen dan verwacht, worden extra gevolgd door de mentor. Aan het einde van het schooljaar geeft de docentenvergadering een definitief advies. Als ouders het niet eens zijn met het definitieve advies of besluit van de docentenvergadering, kunnen zij heroverweging van het besluit verzoeken aan de mentor of de teamcoördinator van de betreffende afdeling. Alleen als de ouders punten naar voren brengen die tijdens de docentenvergadering niet bekend waren, wordt de leerling opnieuw in bespreking genomen.